Annons:
Etiketteradhd-addkörkort
Läst 1309 ggr
Niklas
2019-06-18 14:19

Så fungerar det med lämplighetsintyg för körkort

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är ursprungligen en kommentar i en annan diskussion, men eftersom jag tror att det kan vara av intresse för fler gör jag också en egen tråd av det.

När det gäller Körkort och diagnoser har jag sett i praktiken hur det kan fungera. En läkare ställer frågor som står på en tvåsidig blankett från Transportstyrelsen. Det patienten svarar skrivs ner på blanketten. Sen skriver läkaren under blanketten och skickar den till Transportsyrelsen. Det tog i fallet jag var med om 10 eller 15 minuter, inklusive artighetsfraser, och kostade 1200 kronor eller så. I mina ögon verkade hela processen meningslös eftersom patienten kan svara vad som helst på frågorna och läkaren inte behöver ha en aning om vad som är rätt eller fel. Det vore lika meningsfullt att låta den sökande fylla i blanketten själv på heder och samvete och skicka in den.

Det var dessutom ganska svårt att få tag på en läkare som vill utfärda såna här intyg. Det trots att vi bor i Stockholm och var beredda att åka rätt långt. Jag förmodar att det inte är lättare på mindre orter. BUP vill inte ha med det att göra. Inte heller de privata vårdgivare jag kontaktade. Trafikskolan gör det inte. Det var först när jag efter mycket letande hittade en klinik som enbart verkar syssla med att utfärda såna här intyg som det löste sig. Läkaren var snäll och tillmötesgående, så honom har jag inget klagomål på. Det är processen jag vänder mig emot. Den gör det svårare och dyrare för personer med vissa diagnoser att ta körkort, utan att bidra till trafiksäkerheten på något synbart sätt.

Tanken med den här lagen eller regeln kanske är riktig, men hur det fungerar i praktiken får det mer att framstå som diskriminering. Jag tror det finns många utan exempelvis ADHD som är en betydligt större fara i trafiken än många med ADHD. Det vore bättre att låta alla genomgå en riktig lämplighetskontroll, eller inte kräva det av någon. Dessutom är jag tveksam till att låta körkortsaspiranten själv betala för det. Det gör inte villkoren lika för alla.

Så här säger Diskrimineringsombudsmannen om diskriminering:

Lagens definition av diskriminering

En förenklad beskrivning av lagens definition av diskriminering är att någon missgynnas eller kränks. Missgynnandet eller kränkningen ska också ha samband med någon av de sju diskrimineringsgrunderna”

Har du erfarenhet av att skaffa lämplighetsintyg för att ta Körkort? Berätta gärna hur det gick till och vad du tyckte om det.

» Vad är diskriminering? - Diskrimineringsombudsmannen


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

  • Redigerat 2020-10-23 10:41 av Niklas
Annons:
Lona
2019-06-18 14:43
#1

Nu är det iofs några år sedan jag skaffade lämp/körkort (2007) men jag behövde inte något läkarintyg vad jag kan minnas? Har för all del inte ADHD utan ADD. Jag frågade min läkare om hon tyckte att det var ok att jag körde bil men det var ingen formell fråga, bara jag som ville kolla för säkerhets skull. Det var inga som helst problem att få lämpet, enda grejen var att jag har glasögon som villkor men det visste jag och det hänger ju inte ihop med NPF. När jag ansökte om lämp första gången så "fanns" inte NPF så då var det inte aktuellt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Kirnzy
2019-06-18 16:00
#2

Jag behövde inte gå på någon 'intervju', utan jag kontaktade den läkare jag gått hos (på BUP) och de skickade ett intyg utan problem, har autism och ADD, men då jag ändå gått hos denna läkare i flera år. Detta var för ca ett år sedan. Det kanske beror på hur grava problem man har (och såklart vilka diagnoser) och att det då inte alltid ses som nödvändigt om tidigare läkare inte anser det? Är nog helt klart skillnad om man inte haft läkarkontakt på länge.

Upp till toppen
Annons: