Annons:
Etikettannat-npf-relaterat
Läst 933 ggr
tlover
7/23/19, 3:46 PM

Varför får jag inte vara #stoltautist ?

Idag hamnade jag i bråk med den typen av nt:are som per automatik ser ner på alla med någon typ av diagnos. Då hon hånade mitt hjälpmedel för träningen så kom jag ut som autist. För jag är faktiskt även stolt för att jag har de superkrafter som det innebär. Tyvärr så lär jag mig aldrig att det aldrig blir bättre med sådana typer av nt:are. Men jag vill ändå få vara #stoltautist och #stoltmednpf det finns tex få som kan slå mig på fingrarna när det gäller tekunskap, vilket jag inte skulle haft utan autism. Jag är även super på svampplockning och flyttstäd pga min autism. Jag har mängder med kunskaper om NPF och hjälpmedel. Jag är kreativ som få och jag kan sätta mig ner och sortera el dylikt saker om det behövs. Jag har ett väldigt rikt språk och många typer av kunskaper m.m Varför är du #stoltautist/#stoltmednpf/osv? Obs inga "det finns inget positivt med autism" för det är helt enkelt inte sant

l'm back

Annons:
Honestyisdead
7/23/19, 5:19 PM
#1

Jag är stolt över mina matkunskaper. Jag är stolt över min uppriktighet och ärlighet. Jag är stolt över att numer låta personangrepp på nätet rinna av utan att bry mig.

Jag är också stolt över att ha stått på mig gällande barn. Jag har aldrig velat ha och har fått mycket press angående att skaffa.

LBB
7/23/19, 7:29 PM
#2

Samhället idag ställer hårda krav på alla. Många gånger kan de som har olika former av diagnoser ha spetsförmågor som vid rätt utnyttjande ger både samhället och individerna i fråga stora fördelar. Därför bör man vara öppen för "udda" eller olika beteenden.

Problemet är väl att många av dem med dessa spetsförmågor har svårt att anpassa sig till "vanliga "liv och "vanliga" krav och därför riskerar att hamna utanför.

Det som skärper läget är väl att antalet jobb som har möjlighet att ta hänsyn till de ovan beskrivna symtomen blir allt färre och allt fler konkurrerar om dem. Så allt fler tvingas till ett permanent bidragsberoende.

Sollar
7/23/19, 10:36 PM
#3

Jag är överempatisk, men jag agerar trots det inte känslostyrd. Älskar logiken, som tex när jag slutade röka, så fort det kändes jobbigt tänkte jag att om jag börjar igen så måste jag sluta igen och då måste jag känna såhär en gång till, och dessutom från början. Är ekonomisk. När jag blir intresserad av något fördjupar jag mig snabbt i ämnet så jag har bra allmänbildning, tittar/läser mycket på nyheter och dokumentärer.

Har däremot inte så bra språk som #0😊

KimE
8/18/19, 12:17 PM
#4

"Samhället idag ställer hårda krav på alla. Många gånger kan de som har olika former av diagnoser ha spetsförmågor som vid rätt utnyttjande ger både samhället och individerna i fråga stora fördelar. Därför bör man vara öppen för "udda" eller olika beteenden."

På jobbet finns det flera med odiagnostiserade NPF vilket är en fördel då jobbet deras är monotont och slitsamt. Men det har skapat problem för dem privat då de är socialt osmidiga.

Upp till toppen
Annons: