Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 719 ggr
Alex&company
2019-07-25 19:54

Kan man ha för lågt BMI för medicinering?

Jag ska börja med Concerta om några dagar (passar på när jag är ledig ifall jag får biverkningar) men när läkaren skulle skriva ut verkade han bekymrad över mitt BMI som låg på 17,3, tydligen ska man helst ha 18,5 eller över när man tar medicin. Jag har vägt som nu eller något kilo mindre i flera år och har aldrig bantat utan det är den vikt min kropp lägger sig på. Concerta kan ju resultera i viktnedgång pga aptitlöshet så nu är jag rädd att om jag skulle gå ner 'för mycket' inte får fortsätta ta medicin. Jag ska såklart fråga läkaren men tänkte fråga här med, har någon av er varit med om att inte få medicin för att ni vägt för lite eller gått ner för mycket i vikt?

Annons:
Honestyisdead
2019-07-25 20:16
#1

Är man för smal kan man bli nekad. Känner en som blev det. En annan gick ned för mycket med conserta så hon fick sluta.

Det är ju väldigt vanligt att man äter mindre med den medicinen.

Namiko
2019-08-01 11:33
#2

Det låter inte konstigt att bli nekad en medicin som kan minska aptiten om man redan väger lite. Även om din nuvarande vikt är hälsosam för dig så finns risken att du snabbt går ner på en ohälsosam nivå om du tappar aptiten eftersom du har lite till ingen vikt att ta av. Du kan vara nere på en ohälsosam vikt på mindre än en vecka om du har otur.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Ananse
2019-08-11 07:40
#3

Det är mycket möjligt att substansen skulle minska din aptit, men resultatet skulle lika gärna kunna bli det omvända. En sak som vården inte alltid fattar är att en person med ADHD inte reagerar likadant som normala människor gör på CS. Den normaliserar. Exempelvis kan man få minskad puls och minskat blodtryck, ifall dom värdena är förhöjda p g a stress.

Honestyisdead
2019-08-11 13:08
#4

#3 "lika gärna" Nej, det är faktiskt så att den typen av medicin brukar minska aptiten.

KimE
2019-08-18 12:00
#5

Min dotters aptit har inte minskat av Concerta.

Upp till toppen
Annons: