Vad behövs för att arbetsförmedlingen ska kunna göra en bedömning om hur mycket adhd kan påverka en arbetssökandes arbetsförmåga?
Jag är delaktig i arbetsförmedlingens stödåtgärd Jobb- och utvecklingsgarantin och min handläggare gjorde nyligen bedömningen att jag behöver arbetsträna eftersom jag har adhd, men hon har varken haft tillgång till ett läkarintyg eller pratat med min psykiatriker och/eller psykiatriker. Och hon har inte ens pratat med mig. Hon gjorde bedömningen utifrån att jag nämnde i ett mail att jag har fått en diagnos.
Behandlingen jag får för min adhd har gett god effekt och i våras avslutade jag en drygt ett år lång heltidstjänst. Arbetsplatsen var på väg att förlänga min anställning med ett år, men beslutet kunde inte genomföras eftersom de moderna beredskapstjänsterna drogs in. De visade aldrig något missnöje med min arbetsinsats och jag har goda referenser därifrån. Det finns alltså ingenting som indikerar att problemet bakom min arbetslöshet är min adhd, jag har t ex aldrig misskött en anställning eller blivit avskedad.
Min handläggare har inte kunnat motivera sitt beslut utan jag har bara fått finna mig i det.
Jag ska begära en omprövning och be dem prata med min psykiatriker.