Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1096 ggr
Renfield74
9/11/19, 8:25 PM

Arbetsförmedlingens bedömning av arbetsförmåga.

Vad behövs för att arbetsförmedlingen ska kunna göra en bedömning om hur mycket ADHD kan påverka en arbetssökandes arbetsförmåga? Jag är delaktig i arbetsförmedlingens stödåtgärd Jobb- och utvecklingsgarantin och min handläggare gjorde nyligen bedömningen att jag behöver arbetsträna eftersom jag har ADHD, men hon har varken haft tillgång till ett läkarintyg eller pratat med min psykiatriker och/eller psykiatriker. Och hon har inte ens pratat med mig. Hon gjorde bedömningen utifrån att jag nämnde i ett mail att jag har fått en diagnos. Behandlingen jag får för min ADHD har gett god effekt och i våras avslutade jag en drygt ett år lång heltidstjänst. Arbetsplatsen var på väg att förlänga min anställning med ett år, men beslutet kunde inte genomföras eftersom de moderna beredskapstjänsterna drogs in. De visade aldrig något missnöje med min arbetsinsats och jag har goda referenser därifrån. Det finns alltså ingenting som indikerar att problemet bakom min arbetslöshet är min ADHD, jag har t ex aldrig misskött en anställning eller blivit avskedad. Min handläggare har inte kunnat motivera sitt beslut utan jag har bara fått finna mig i det. Jag ska begära en omprövning och be dem prata med min psykiatriker.

Annons:
Draken
9/12/19, 11:34 AM
#1

Kan ju vara svårt, eftersom ADHD ter sig olika på en individuell nivå. Har man tilläggsdiagnoser så kan ju det ställa till det också.

Tror det är bättre, som du ju tänkt, att låta din psykiatriker prata med din handläggare på arbetsförmedlingen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Niklas
9/17/19, 12:20 PM
#2

Det måste säkert finnas underlag för beslutet.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Lona
9/18/19, 6:06 AM
#3

#2, Både Försäkringskassan och AF är rätt bra på att "hitta på" bedömningar utan vettigt underlag eller att ha läst läkarens utlåtande - eller ens träffat personen ifråga. Har inte ett dugg förtroende för någon av dem numera. 😣


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Draken
9/18/19, 10:04 AM
#4

#3 Ska man få ut sina rättigheter när det gäller både försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, så måste man "slåss" för sin rätt.

Men mår man dåligt, vare sig det är fysiskt eller psykiskt, så orkar man inte slåss, och man hamnar mycket lätt "mellan stolarna".  Man hamnar i en ond  spiral.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lona
9/18/19, 12:17 PM
#5

#4, Ja, jag är innerligt glad att den kampen är över för min del! Inte nog med avslag och underliga bedömningar, jag har nog aldrig blivit så otrevligt och illa bemött som på AF och Försäkringskassan. Man kan undra om de har någon form av test av social kompetens när de anställer - den som har sämst resultat får jobbet? 🤔


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Niklas
9/18/19, 2:14 PM
#6

Det låter konstigt att de skulle bedöma någons arbetsförmåga på en lägre nivå än den arbetssökande själv gör utan att dokumentera det. Det är ju deras uppdrag att få folk i arbete. Om du inte har träffat henne kanske det vore en bra ide att göra det. Hon kan ha missuppfattat något i ditt mejl.

» Arbetslivsinriktad rehabilitering Bedömning av arbetsförmåga


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Upp till toppen
Annons: