Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1896 ggr
vanellie
2019-09-17 23:38

Nekas medicin

När jag fick min diagnos ADD 2015 så skrevs medicin ut till mig direkt. Fick testa Ritalin, Concerta och Elvanse. Ritalin funkade men höll inte i så länge så därför fick jag Concerta istället, slutade med den för jag upplevde huvudvärk och när jag testade Elvanse fick jag sjuk panikångest. Nu har jag varit utan medicin i kanske 2 år och jag mår skit, jag har försökt förklara för habiliteringen att mitt liv funkar inte utan medicin men dom vägrar skriva ut för dom säger att om det inte funkade den gången så kommer det inte göra det nu heller. Jag får bara tipset att motionera mer och äta bättre vilket jag har gjort ett bra tag nu men det gör ingen skillnad. Jag är så förbannad på dom att dom inte ens kan överväga att låta mig testa en sista gång, funkar det inte då så fine. Men mitt liv funkar inte utan, jag klarar inte av jobb eller nånting. Vad har jag för rättigheter i denna situationen? O vad kan jag säga till dom för att dom ska fatta allvaret? Har flera gånger övervägt självmord för jag orkar inte leva såhär….

Annons:
Calcifer
2019-09-17 23:59
#1

Har du direkt kontakt med psykiatrin? Annars skulle jag ringa dem och förklara läget och säga att du vill ha en tid för att prata med en läkare. Det kanske är rätt lång väntetid, det vet jag inte, men du borde ha rätt att åtminstone få prata med någon annan om saken. Jag är inte säker på exakt vilka rättigheter man har, jag har själv nekats en del mediciner som faktiskt hjälpt mig men allt beror ju lite på vad det är för typ av medicin man ber om. Jag hade också en läkare som i tre år vägrade skriva ut antidepp åt mig för enligt hen hade jag "redan prövat allt". Bytte till slut läkare som omedelbart satte in mig på en typ av antidepp och nu ska vi se hur det går annars letar vi andra alternativ.

En del mediciner kan dessutom fungera annorlunda längre fram i livet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

vanellie
2019-09-18 00:12
#2

Menar du neuropsyk? För någon annan "klinik" har jag inte kontakt med, mer än vårdcentralen men dom skriver väl inte ut sånt. Har pratat med en sjuksköterska på medicinska habiliteringen sen har jag en kurator som också nekar mig medicin (dom är på samma enhet fast olika områden eller vad man ska säga). Jag vet inte annars vart jag kan vända mig för det är Concerta jag vill testa igen, den hade bäst effekt på mig och hade minst biverkningar. För jag är rädd att även om jag ber om att få prata med en annan sjuksköterska på samma enhet att den personen kommer säga samma sak för dom kan väl kolla i min journal :/

Draken
2019-09-18 09:54
#3

Så vida du inte har ett missbruksproblem, så får de inte neka dig medicin.  De är skyldiga att hjälpa dig, och om en medicin inte fungerar, så ska de prova på nästa, tills de hittar en medicin som faktiskt fungerar.

Har själv varit i den sitsen med ena sonen som har ADHD. Inga mediciner fungerade riktigt bra. Han fungerade rent koncentrationsmässigt i skolan och bland kompisarna, men han kunde inte äta då han tappade matlusten. Och eftersom han inte åt, så kunde han inte sova på nätterna pga ångest och oro. Han hamnade i en ond cirkel. Lite moment 22 över det hela.

Jag tror han har provat det mesta som finns i ADHD medicinering. Nu, för kanske ett halvår sedan, gjorde de ett sista försök med Attentin. Och det fungerade, både med maten och mot koncentrationen. Han har även ångestproblematik, och där fungerar inte attentinet, men de skrev ut Mitrasepin (ångestdämpande och antideppressiva.) i tillägg till attentinet.

Kolla med din läkare om du inte kan få prova Attentin, och fungerar inte det, så är de skyldiga att ge dig den medicin som har fungerat bäst, i det här fallet då Concerta.

Lycka till …🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Niklas
2019-09-18 14:17
#4

#0: Hur länge provade du medicinerna första gången? De brukar vilja att man gör det under en månad eller så om inte biverkningarna är för svåra. Det brukar ta ett tag innan kroppen har anpassat sig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

vanellie
2019-09-18 15:40
#5

#3 Nej jag har inte missbruksproblem. Jag har testat en massa olika antidepressiva och ångestdämpande men det är inget som hjälper mot problemen jag har när det kommer till koncentration, motivation eller att kunna umgås med folk utan att få panik och vilja dra mig undan. När jag fick medicin så hjälpte det mot allt detta men så fort jag sa att jag hade lite biverkningar så blev jag utskriven från medicinska med en gång… jag har inte ens testat allt som finns 😕

#4 Jag vet inte exakt hur länge men det var minst 1 år i alla fall, det var med Concertan.

Draken
2019-09-19 08:39
#6

#5 Varför är du inskriven på medicinkliniken ( om det är det du menar med medicinska) ?

Med din problematik så skall du väl egentligen vara inskriven på NPF  eller Hab. skulle jag tycka.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Ananse
2019-09-19 08:39
#7

Intuniv kan ju vara värt ett försök. Kanske i kombination med nån stimulant.

Ananse
2019-09-19 08:39
#8
vanellie
2019-09-20 01:05
#9

#6 Jag är inskriven på vuxenhabilitering, jag är inte inskriven på medicinska habiliteringen. Den mottagningen jag går till har vuxen hab och medicinska hab på samma ställe. Jag skulle verkligen behöva hjälp med vad jag kan säga till dom för att få dom att ändra sig och låta mig ge det ett försök till? Är så fruktansvärt dålig på att stå på mig och slåss för sånt här…

vanellie
2019-09-20 01:08
#10

#7 på Fass står det att den medicinen bara ges till barn och ungdomar mellan 6-17 år… Jag är 27 :/

Draken
2019-09-20 10:22
#11

#9 Hur är det med din föräldrar ? Har dom möjlighet att hjälpa dig ? Min äldsta dotter (25) varken orkar eller vågar "slåss" med hab och stå på sig, så vi (hennes Pappa och Jag) har fullmakt från henne att föra hennes talan. Både när det gäller Hab., Försäkringskassan och Arbetsförmedligen. Samma sak med hennes yngre bror (19), även där har vi fullmakt att föra hans talan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

vanellie
2019-09-20 14:21
#12

#11  Skulle jag be dom om hjälp så skulle dom säkert ställa upp, men dom har ingen fullmakt eller nåt, men om jag säger till dom på Hab att dom får tala för mig, räcker det eller är det nåt mer jag behöver göra?

Draken
2019-09-20 17:06
#13

Ta med din mamma eller pappa nästa gång du skall dit. Säg då att du vill att den föräldern om följer med, får tala för dig. Tror det är det bästa. Annars så kan man också lämna in en skriftligt fullmakt (vilket mina ungdomar har gjort) Och skriva att den ska gälla tillsvidare.

Du kan återkalla fullmakten när helst du vill, utan att någon annan kan säga något om det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
vanellie
2020-08-12 16:08
#14

Snart ett år utan framgång. Jag har inte frågat mina föräldrar om dom kan hjälpa mig, men däremot undrar jag ifall jag har en läkare på min vanliga vårdcentral, om dom kan lägga sig i? Min läkare är medveten om mina problem och svårigheter, så om han skulle säga att jag behöver medicineras, kan det hjälpa tro…?

vanellie
2020-08-12 16:08
#15
Honestyisdead
2020-08-12 21:08
#16

#14 Det kommer ju inte skada i alla fall

Draken
2020-11-03 12:05
#17

#14 Vad tråkigt att det inte har fungerat för dig.

Du kan prata med din läkare på vårdcentralen, men jag vet inte om de kan/vill skriva ut psykofarmaka till dig.

Däremot så kan du be dem prata med Habiliteringen, eller skriva ett intyg för din räkning, att du behöver mediineras. Finns risk att Habben vill göra en egen bedömning, men det kanske är en fördel, med tanke på att du verkligen behöver medicineras.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

vanellie
2020-11-06 20:28
#18

#17 Jag har faktiskt gett upp hoppet, det har tärt på mig känslomässigt så jag har inte orkat tjata mer. Men jag har däremot börjat med Voxra för ett par månader sen då jag såg att den skulle funka bra för personer med add/adhd och den har funkat rätt så bra så jag är nöjd för tillfället

Draken
2020-11-06 20:36
#19

Hoppas du får ordning på ditt mående, med eller utan medicinering.

Men skulle du känna att det behövs, prata med din läkare på vårdcentralen. Han/hon SKA hjälpa dig vidare om du har behov som de inte kan ta itu med.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

igorflickan
2021-07-10 20:37
#20

Hur kommer det säg att du går på habilitering
Och inte psykiskt öppenvårdsmottagning?

Man ska kunna byta sköterska och eller läkare om man inte känner sig nöjd, lyssnad på eller respekterad.

Annons:
R
2021-08-06 20:09
#21

Fick du aldrig testa en icke stimulant dvs atomoxetin (Strattera)? Om inte är det helt idiotiskt att de inte föreslagit det alternativet då beroenderisken är 0 på denna medicin som är mot just ADHD

Upp till toppen
Annons: