Annons:
Etikettdiverse-npf
Läst 908 ggr
SuperLimm
9/20/19, 6:41 PM

Simskola för barn med NPF

Hej! 

Jag jobbar i ett simsällskap och vi har en längre tid sett ett behov för en (eller egentligen flera) grupp för barn med NPF. Jag och en tränarkompis gick en utbildning genom riksföbundet Attention som heter idrott för alla ( https://attention.se/idrottforalla/ ).  En jättebra utbildning tyckte vi som gav många AHA upplevelser. Vi har sen dess pratat om att starta en sån här grupp på prov en termin och se hur det går. Enda problemet vi egentligen har är att vi inte har så många tränare som skulle passa i en sån här grupp. Jag tänkte att ni här inne kanske kunde bolla lite tankar och idéer för att se så vi tänkt på det mesta. 

Vår plan är att köra på morgonen då de barn som äter medicin oftast är väldigt trötta på kvällen när medicinen inte längre ger effekt. Problemet är att simhallen öppar vid 9 så vi måste i så fall lägga träningen så tidigt som vid 8. Vilket vi förstår kan vara ett problem för många barn. 

Vi har tänkt 3 tränare på 7 barn.  I vanliga fall har vi 5 barn/tränare. Men det vi känner är att dessa barn kräver mer uppmärksamhet och kanske även lite egentid med en tränare för att det ska funka. Planen är att ha både manliga och kvinnliga tränare och det är också något som är svårt att få till. 

Vi tänker att barn med samma typ av svårighet ska vara i samma grupp. Så det inte blir en väldigt försiktig, blyg människa som inte klarar av att vara i samma grupp som en väldigt livlig. 

Vi tänker att vi ska ha mycket kontakt med föräldrarna för att med deras hjälp kunna utvärdera hur det går. Så vi kan ändra vårt arbete under terminens gång osv. 

Miljön i en simhall är verkligen inte optimal för många barn med ADHD och autism. Det är aldrig tyst, när vi har grupper är det alltid mycket folk i och runt bassängen. I vanliga fall måste alla barn vara i grupp och kunna vänta och lyssna ihop med flera andra barn. Vi har i vissa fall fått neka barn att simma med oss då dom inte klarar av att vara i grupp utan det krävs en hel tränare för att få barnet att göra något överhuvudtaget på den lektionen. Jag vill att vår förening ska vara för alla. Just simning är så viktigt att kunna i samhället idag och i många fall klarar inte skolan av att lära barnen att simma. Det optimala hade nog varit att få till ett samarbete med skolorna i kommunen och haft simning på schemat för dessa barn. Simning som vi i simsällskapet håller i. Men det blir svårt att få till. 

Däremot så vet jag att det inte finns så många fritidsaktiviteter som funkar för dessa barn. De flesta aktiviteter är inte anpassad för någon som hör och ser allt med spring i benen. Så det är lite det jag vill också, att barn med NPF ska kunna ha en idrott att hålla på med på fritiden. 

Vad tror ni? 

Vad är viktigt att tänka på?

Vad skulle ni önska för en sån här grupp? 

Tror ni det är en bra idé överhuvudtaget?

Mvh Linn

Annons:
Niklas
9/23/19, 11:41 AM
#1

Jag tycker det låter som en jättebra idé. Ni kanske inte kan hjälpa alla, men säkert många. Flexibilitet är nog den viktigaste egenskapen för dem som ska leda grupperna.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

SuperLimm
9/24/19, 10:44 AM
#2

#1 Ja det tror jag också.

Mvh Linn

Niklas
9/24/19, 2:04 PM
#3

Var har ni tänkt hålla till?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

SuperLimm
9/24/19, 5:27 PM
#4

#3 I vår simhall där vi brukar hålla till. Planen är söndagar mellan kl 8-9. Simhallen öppnar vid 9.

Mvh Linn

add-apa
9/26/19, 10:06 AM
#5

Det låter ju som en superidé!!! Varför finns inte såna grupper redan på alla simskolor, liksom!? Ge inte upp, detaljerna löser sig / ni! Tro på den här idén för den ÄR bra!👍🏻 Ba' kör kör kör!😃

SuperLimm
9/26/19, 8:50 PM
#6

#5 Tack för peppen! 😃 Just nu har vi dock bara 2 tränare som kan funka i en sån grupp. Men det går ju att prova med två tränare och lite färre barn. Värt att klura vidare på!

Mvh Linn

Annons:
Ananse
10/6/19, 1:21 AM
#7

Lysande idé!

Upp till toppen
Annons: