Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1480 ggr
Norrsken, hundar, natur och virkning

Psykiatrisk mottagning som ej fungerar.! Hjälp!!

Jag vet inte vad jag ska göra! Jag har en psykiatrisk mottagning där jag fick diagnos i mars månad. Först fick jag god omvårdnad och både diagnos, samtalsstöd och läkarkontakt (dock en tillfällig) men efter det så har knappt något fungerat! Jag får vänta 5 veckor på svar och då enbart av en sjuksköterska. Jag har ingen fast vårdkontakt eller läkare. De gör fel med medicinerna hela tiden och jag kan aldrig få tag i dem.  Jag har nu fått jobb, ett jättebra jobb som har potential som inkörsport till mitt drömjobb men hög lön och inom ett område jag brinner för och är bra på. Utan fungerande medicinering så kommer jag säkert att göra bort mig igen och förlora denna chansen. Jag har svårt att orka med både barn och familj samt jobb utan fungerande medicinering.

Överläkaren på mottagningen jag går säger att ingen annan mottagning kommer att ta emot mig eftersom jag redan går på denna, som inte fungerar. Stämmer det? Han var nämligen väldigt sur på mig så jag vet inte om han bara sa det i vredesmod. 

Vad ska jag göra för att få en fungerande vårdkontakt? Mina mediciner kommer att ta slut den 6 oktober för att läkaren har skrivit fel på receptet och jag kan inte hämta ut ny förrän den 20 oktober. Om jag tvingas gå 14 dagar utan medicin så kommer detta att bli katastrof! Hur ska jag lösa detta? Snälla någon hjälp??!! :'(

Golden forever and the northern lights

Annons:
[QASIK]
9/24/19, 9:01 PM
#1

Om det är så att det finns dokumenterat i din journal att du ska ha en viss styrka och mängd och läkaren har skrivit fel recept, tror jag att du kan gå direkt till den mottagningen och begära ut dina journaler direkt, så att du sen kan vända dig till en annan läkare med dem. Du kan också kolla om dessa journaler finns på dina sidor i 1177.se Vårdguiden. Då blir det lättare för dig att ta hjälp av någon annan.

Lona
9/24/19, 9:02 PM
#2

Du bor möjligen inte i Göteborg? Deras psykiatri existerar i princip inte.🤐
Man har rätt att välja vilken vårdgivare man vill inom det län man bor i. Däremot kan du inte gå på två mottagningar samtidigt, men självklart får du byta!
På en mottagning som fungerar som den ska så ber man helt enkelt om en remiss till mottagning X i stället , varpå de skickar en remiss och man blir kallad till den nya mottagningen.
På en mottagning som inte fungerar så kan man se sig i månen efter den där remissen. Man kan skriva en Egenremiss till den mottagning man vill byta till men det kan ta tid innan de tar emot en. En annan väg att gå är via vårdcentralen men de kan vara lite motvilliga eftersom du redan har en vårdkontakt inom psykiatrin.
Största chansen har man faktiskt via psykakuten. Det är idioti att det skall behöva gå den vägen, snacka om slöseri med resurser! Men där kan du förhoppningsvis även få ditt recept förnyat, eller möjligen få med dig några tabletter hem.
(Faktum är att i Göteborg så hänvisade de för några år sedan till psykakuten trots att man redan var inskriven som patient på öppenvårdsmottagningen.)
Om du väljer att gå via akuten så ring dem först! På flera sjukhus har de "tidsbokning" så man slipper sitta där i många timmar och vänta.

Du kan också vända dig till Patientnämnden, ibland leder det till att mottagningen får tummen ur r*ven. Info om dem finns bla på 1177:
https://www.1177.se/sa-fungerar-varden/om-du-inte-ar-nojd/om-du-inte-ar-nojd-med-varden/

Egentligen hör du väl till neuropsykiatrin men på vissa ställen är det samma vårdgivare som "vanliga" psykiatrin.
Om det är så att du faktiskt bor i GBG, byt till Borås istället! Definitivt värt den extra resvägen. Vården där är fantastisk, eller rättare sagt så funkar den som det borde fungera oavsett vilken mottagning man går på.

Ta hand om dig, hoppas att du får vettig hjälp nu! Stå på dig!!!🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Norrsken, hundar, natur och virkning
#3

Ha ha! Jo Lona. Jag bor faktiskt i Göteborg!  Jag har redan gjort en Egenremiss till Mölndal som jag hört skall fungera bättre. Nu när du säger det så har jag faktiskt hört från andra att Borås är bra inom psykiatri…

Golden forever and the northern lights

Norrsken, hundar, natur och virkning
#4

Quasik:  Det finns bara gamla journaler upplagda på 1177 så jag kan ju inte "bevisa" något. Problemet är ju också att få tag i en annan läkare inom rimlig tid…

Golden forever and the northern lights

Lona
9/24/19, 9:30 PM
#5

#3, Förlåt, men jag garvade lite. 😂
Jag gick i många år i Göteborg vilket funkade skitdåligt, för att inte tala om den j*vla Kontaktpunkten!
2016 bytte jag till Borås i samband med att jag flyttade från Göteborg och WOW!
Bara som en sån sak att jag har direktnummer till mottagningen - och till min stödperson. Om jag lämnar ett meddelande så ringer han oftast upp samma dag om han kan. Recept förnyar jag via 1177 alternativt via telefon direkt till mottagningen, receptet brukar komma samma dag eller dan därpå.
När jag ville ha tid till läkaren senast fick jag beskedet att det nog skulle ta lite tid för de hade mycket att göra just då, kunde jag möjligen vänta en vecka? 😊
(PMC i Göteborg har för övrigt slarvat bort flera år av min journal. Puts väck!)

Byt, byt, byt!!!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Norrsken, hundar, natur och virkning
#6

Tack Lona. Vet du möjligtvis hur lång tid det tar från remiss till att jag får träffa någon läkare?

Golden forever and the northern lights

Annons:
Lona
9/24/19, 9:42 PM
#7

Jag vet faktiskt inte, men ring dem och fråga! De var helt förskräckta i Borås när de hörde om idiotin i Göteborg - för givetvis "glömde" de att skicka remissen från PMC. När de väl skickade den så var den helt felaktig.🤐


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Norrsken, hundar, natur och virkning
#8

Lona: Är det den här som är bra? Jag kan skicka en Egenremiss redan ikväll i så fall. 

https://sas.vgregion.se/avdelningar-och-mottagningar2/vuxenpsykiatrisk-mottagning-neuropsykiatri/

Golden forever and the northern lights

Lona
9/24/19, 10:58 PM
#9

Det är inte den jag går på, jag går på "vanlig" psykiatri (i samma hus) men jag vet flera patienter som är nöjda med Neuropsyk där. 🙂 Har träffat en del av dem på rehab (gruppterapi, vilket jag först var väldigt tveksam till men som var suveränt.)👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Norrsken, hundar, natur och virkning
#10

Lona: Men gud! Jag skickade en remiss igår och de ringde IDAG! Det är ju helt sjukt vilken skillnad.

Golden forever and the northern lights

Lona
9/25/19, 8:35 PM
#11

#10, Wow! Håller tummarna för att det blir bra med mottagningen där.👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

add-apa
9/26/19, 9:59 AM
#12

Lycka till!👍🏻

Norrsken, hundar, natur och virkning
#13

Lona: 

Hur går det till vid inskrivningen? Jag ska träffa en sjuksköterska nu imorgon för inskrivning. Han säger att de då tar över min medicinering osv. 

Hur ofta blir jag tvungen att komma dit? Avståndet är inget problem men jag har nyss börjat ett nytt jobb och de är visst lite kinkiga med att man blir borta och så. Har redan varit sjuk 4 dagar :-(

Kommer de kräva drogtest direkt? Det är inget problem i sig då jag inte använder något men har mens just nu så det känns lite pinsamt…

Golden forever and the northern lights

Annons:
Lona
9/29/19, 11:05 PM
#14

Jag vet inte exakt, jag går ju på en annan mottagning. Vi började i alla fall med att jag fick komma dit för ett längre samtal där vi pratade om hur jag mådde, vad jag hade för problem, hur min vardag såg ut osv. Om jag hade någon form av beroende/missbruk och vilka mediciner och behandlingar jag haft. Vi diskuterade vad jag skulle behöva hjälp med och hur den hjälpen skulle kunna se ut. Medicineringen var inga som helst problem även om de satte ganska korta intervall i början, i synnerhet på narkotikaklassade preparat. Sen hörde de av sig efter någon månad, då fick jag träffa samma person igen och vi gick igenom vad de på mottagningen kommit fram till. Jag fick träffa min samtalskontakt (som ser ut som en liten gosse, jag hade kunnat vara mamma till honom😁) och vi bestämde tid för ett riktigt besök. Jag fick träffa överläkaren rätt snabbt också och har därefter haft regelbunden läkarkontakt. Om jag (eller min samtalskontakt) inte specifikt ber om ett möte så brukar jag bli kallad till läkaren ungefär varje halvår. Min samtalskontakt och jag träffas olika ofta beroende på hur jag mår, ibland varje vecka, ibland mer sällan. Det kan gå flera månader emellan men då brukar vi ha telefonkontakt. De lyckades verkligen matcha ihop mig med rätt person, vi klickar så väl så det är nästan löjligt. De senaste åren har jag även gått i gruppterapi vilket har varit jättebra. En del av de andra deltagarna har kommit från neuropsyk. Gruppterapin är dock 1-2 ggr/vecka vilket även tex enskild KBT brukar vara. Jag skulle dock tippa att ni bara har ett grundläggande samtal imorgon och att ni sedan gemensamt lägger upp en plan som passar just dig. Lycka till! 💐


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

add-apa
10/19/19, 1:08 PM
#15

#13 Angående att jobbet klagar: kolla upp Förebyggande sjukskrivning, på Försäkringskassan! Den är till för att t ex kunna gå på en behandling och vara borta från jobbet en dag i veckan el dyl. Behandlingar och liknande som du får förebyggande, alltså för att ditt tillstånd inte ska bli värre… 👍🏻

Upp till toppen
Annons: