Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

ADD & ADHD relaterat Olika former av autism Tourettes Syndrom Motorikstörning (DCD) Tvångssyndrom (OCD) Trotssyndrom (ODD) Ansiktsblindhet (Prosopagnosi) Dyslexi & Dyskalkyli NPF + Psykisk sjukdom Övriga NPF Kan jag ha en diagnos? Utredningar (Hur? Var? När? Varför?) Allmänt Presentationer & Nya medlemmar Hjälpmedel & Stödinsatser Läkemedel & Behandlingar Lagar och regler (LSS, SoL, m.fl.) Ekonomi Kost och matlagning Tips och goda råd Var vi bor (Tråd för landskap/stad) (IRL-vänner sökes) Vänner sökes Tester Bilder & Foton Litteratur Media Dagis / Skola / Jobb / Praktik Familjeliv Diskussioner om NPF Berättelser ur verkligheten Fetalt Alkoholsyndrom (FAS) Off topic - [OT] Dagbok Lekar / Kluringar Om sajten & Om iFokus
Utredningar (Hur? Var? När? Varför?)

Nekas utredning både på BUP och BNK??!!

2019-09-27 17:50 #0 av: Diagnos vid 40

Skolan vill ha en ny  utredning på vår son för att bättre förstå hans behov. Han fick diagnosen autism i barndomen vid 3 års ålder. Vi har nu blivit nekade ny utredning både av BUP och av BNK. Vad gör vi nu?

Mvh

Anmäl
2019-09-27 18:08 #1 av: Anonym

Har ingen egen erfaranhet, men min syster och hennes man har haft problem med att få hjälp och ordentlig utredning för deras son som har autism. De har vänt sig till en privat instans.

Anmäl
2019-09-27 19:20 #2 av: Hera

Jag hade vänt mig till någon privat. Det är helt sjukt att man ska behöva kämpa för det. Vid 3 år vet man väldigt lite.

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2019-09-27 22:07 #3 av: Diagnos vid 40

Hmm... Vi har inte riktigt budjeterat för att utreda två barn privat, måste ju kosta multum.

Kan vi kanske orosanmäla vårt eget barn och be socialtjänsten om hjälp?

Anmäl
2019-09-27 23:17 #4 av: Rovfisk

Vi tog kontakt med en privat instans när BUP vägrade göra en djupare utredning på vår dotter. Väntetiderna är betydligt kortare, och det går fortare.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2019-09-28 11:08 #5 av: Diagnos vid 40

Ok. Vad kostade det då?

Anmäl
2019-09-28 16:35 #6 av: Rovfisk

Vi betalade bara vanlig avgift som för vilken vårdinrättning som helst :)

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler, Crested gecko,Autism och Anhöriga.
*Arrangör Sundsvalls terariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2019-09-29 17:05 #7 av: Diagnos vid 40

Rovfisk Tack. Vad hette den?

Anmäl
2019-09-30 15:00 #8 av: Lona

#3, Jag tror att det kan vara dumt att orosanmäla. Tanken är definitivt god, men att hamna i socialtjänstens register är inte alltid så bra. Det är lite av ett lotteri hur de hanterar det även om de BORDE följa samma regler allihop.
Jag skulle försöka hålla mig därifrån om det går att hitta andra lösningar.
Hera och Rovfisk är inne på ett bra spår, det kan funka att hitta någon privat som ändå är ansluten till Försäkringskassan. Annars går det att vända sig till Patientnämnden eller göra en IVO-anmälan. De kanske kan hjälpa dig på Solhem med råd om hur du ska gå vidare? Även om de inte behandlar barn där så är de ju i rätt "bransch" och det här är säkerligen inget nytt problem för dem.

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.