Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 2045 ggr
Rosen82
10/16/19, 9:33 PM

Attentin

Många gånger läser jag att attentin används vid ADHD. Det jag undrar är om man kan använde det även vid ADD? Fungerar den som Concerta?

Annons:
Niklas
10/17/19, 1:31 PM
#1

ADD är en del av ADHD. Attentin används för bägge diagnoserna.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Rosen82
10/17/19, 5:17 PM
#2

Jo det vet jag men påminner det om Concerta?

Ananse
10/19/19, 3:52 AM
#3

Concerta är metylfenidat, orent metylfenidat dessutom. Attentin och Elvanse är amfetamin, dessutom väldigt rent.

AaronRodgersmk2
12/11/19, 3:02 PM
#4

Jag har nu testat Attentin, Elvanse och Metylphenidat och Attentinet är det som funkat bäst. Jag tar "vid behov" och för att jobba med saker som jag vanligtvis har svårt att stå ut med eller iaf hålla concentrationen på så funkar alla rätt bra men Attentinet bäst. Också det som ger de mest överkomliga biverkningarna.

Elvanse verkade, märkligt nog, bara marginellt längre än Attentinet men gav BANANAS mycket huvudvärk och klåda som fan. Liknade en allergisk reaktion..

Methylphenidat var "mjukare" men gav mej nedstämdhet som ett brev på posten när det gick ur.

Attentinet ger mej lite ångest, pirr i benen, ibland huvudvärk och kortare stubin ett tag. Märker att jag sover väldigt lätt på det, dock. Efter 2 dagars anv så får jag ringar runt ögonen…Har aldrig behövt äta i mer än 3 dagar i streck så det har varit överkomligt.

För att besvara din fråga, jag kan föreställa mej att det kan funka fint om du har ADD. Jag får iaf bra skjuts, kommer igång och håller mej igång. Bra fokus och intresse för saker och ting. Tappar i kreativitet, dock, så jag kan inte äta det när jag ska skapa "ur tomma intet".

piggelina123
12/12/19, 12:04 AM
#5

JA! Det kan man! Attentin har gett mig livet tillbaka, eller till och med, livet jag alltid önskat men aldrig upplevt.

Jag har ADD. Jag hade Ritalin som första medicin i 1,5 år. Sedan fick jag testa byta till Elvanse. Efter en jobbig och långsam upptrappning på några månader, tyckte jag maxdos 70mg var för lågt. Jag tjatade om att få testa attentin.

Första tabletten förändrade mitt liv. För första gången i mitt liv var jag vaken kl 8 på morgonen. Huvudet var klart, koncentrationen, motivationen, energin - allt fanns där helt plötsligt.

Jag har nu ätit kombinationen Elvanse 70mg + attentin 10mg morgon och 10mg em, i ca 3 veckor. Även om jag dör imorgon så var dessa tre veckor de bästa, vaknaste, piggaste, klaraste veckorna i mitt liv.

Jag vill påstå att attentin funkar bättre för ADD problem än för ADHD, eftersom den tillför energi på ett snabbt, kontrollerat sätt, där jag själv väljer tid och kan för första gången styra när jag vill vara pigg och vaken. Verkar efter 30 min och sitter i 2-2,5h för mig.

Silla9
1/31/20, 9:31 PM
#6

Det låter ju helt underbart, önskar jag kunde hitta en medicin som funkar för mig. Har provat Concerta, Strattera, Elvanse och nu Ritalin i 2,5 veckor. Har mått skit av alla, såpass att jag inte lyckats känna av om jag fått någon positiv effekt också. Får sån jäkla ångest, och nu av Ritalin har jag blivit såå nedstämd. Outhärdligt :/ har ADD, verkar vara just ångest och nedstämdhet jag får som biverkningar av dessa mediciner.

Annons:
Niklas
2/5/20, 1:03 PM
#7

#6: Har du inte blivit erbjuden någon medicin mot nedstämdheten? En kombination kanske skulle fungera för dig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

AaronRodgersmk2
12/6/21, 4:26 PM
#8

Av attentin blir iaf jag absolut inte nedstämd. Skulle nog vilja påstå att den är ångestdämpande i ngn mån. Eller, ångest är inget som känns nära till handa med attentin i min kropp.

I
1/6/22, 8:44 PM
#9

Jag har lite funderingar kring det här med Elvanse och Attentin.. Började rätt så nyligen med medecin, först Ritalin i början på oktober som jag åt i ganska precis 2 veckor, fick såna biverkningar att jag fick börja med Elvanse direkt. Började med 20 men kände väl direkt ingenting, fick Trappa upp 2 veckor senare till 40mg. Började känna av medecinen lite, lite piggare, lite gladare, något mer fokus. Dock kände jag att den var för låg för att göra skillnad så fick trappa upp till 60 mn fick vänta 3 veckor pga att ronden var full för tydligen så är det ronden som är ansvarig för Elvanse dosjusteringar.

Den senaste dosen har jag nu stått på sen 10e december pga ledigheter, jul m.m men då jag sa att dosen fortfarande är för låg så bad jag om att få öka. Märker att Elvanse dosen bara funkar bra vissa dagar och då beroende på hur jag sovit, hur jag ätit, om jag är i balans och tränar regelbundet osv. Har jag sovit jättedåligt en natt kan jag ta medecinen och knappt märka av den. Då jag har en Bebis och maken jobbar måste jag kunna funka och få effekt även om jag sovit dåligt. Sen har jag märkt hela tiden att medecinen går ur efter ca 4,5 timme. Tar jag medecinen 10 känner jag effekt först 10:45 och sen håller den bara till ca 14:30, vid 3 eller strax efter är jag helt färdig. Sitter då och stressar mig själv att jag måste hinna ut i tid om jag måste göra ärenden eftersom jag kommer vara helt död vid 15.

Lämnade ett meddelande om otillräcklig och för kort duration och bad om att få bli uppringd av läkare för att diskutera och beskriva hur jag upplever min kropp fungerar samt vägar att gå, de sa att jag nog kunde behöva en tilläggsmedecin på eftermiddagen. Kort efter skrev de ut Attentin, jag fick nytt recept igår vid 15:00 tiden. Jag hade bett dem återkoppla och gärna få prata med en läkare då jag bad om att få justera dels Elvanse dos till 70 mg och sen Attentin som tillägg. Fick dock 1-2 tabletter av 5 mg attentin och samma dos Elvanse.

Jag provade då igår att ta en 5 mg attentin, dock inte förren 20 över 5. Kände dock ingenting så tog en till. Fick knappt nån effekt, dock sömnsvårigheter. Idag tog jag Elvanse 10:20 och åt bra och proteinrik. 13:20 tog jag två Attentin. Kände knappt något nu heller, testade då ta en till. Fick lite bättre effekt, dock tyckte jag väl inte det var någon wow effekt direkt. Behöver jag kanske upp till 20 mg attentin per dosering? Ska jag jämföra så kändes väl 20 mg nu som 20 mg Elvanse gjorde i början, dvs knappt något. Då får man tänka på att jag tog Attentin 3 timmar senare då Elvanse fortfarande var verksam.

Vet inte hur jag ska tänka? Känns som att första Elvanse doseringen ger bäst effekt och att hålla på och "skarva" med smådoser blir inte samma sak och ska man ta när Elvanse går ur måste man ju typ börja om med ordentlig dos, eller? Har hört att 20 mg Attentin ska motsvara 70 mg Elvanse men det tycker jag inte alls det känns som?

Ursäkta långt inlägg men jag är helt ny i detta och vill gärna det ska bli rätt snart så man kan fokusera på att börja må bättre!

Upp till toppen
Annons: