Annons:
Etiketteradhd-addläkemedel-behandlingar
Läst 652 ggr
DonQuijote
2019-11-19 13:14

Tips för att gå upp och hålla vikt på concerta?

Ni som upplevt viktnedgång på Concerta, hur har ni sett till att gå upp igen och stanna där?

Jag har egentligen inga problem med att äta men eftersom concertan dämpar hungern glömmer jag tills det är kväll, medicinen går ut och jag äter massor, men uppenbarligen inte tillräckligt för att kompensera. Jag vägde redan innan medicineringen ganska lite (om än normalt för min längd) men nu är min vikt så låg att min BMI ligger på 15.6 vilket för mig känns helt overkligt, jag har aldrig i mitt liv vägt så lite och ärligt talat så är jag rädd både för viktnedgången men också att jag ju inte kan fortsätta medicinera om jag inte går upp.

Så! Hur har ni gjort? Några knep på typ matschema eller liknande som går att komma ihåg? Andra knep? Har ni fått hjälp från vården t.ex. med dietist eller liknande?

  • Redigerat 2020-10-23 10:36 av Niklas
Annons:
Niklas
2019-11-22 19:03
#1

Om det är ett problem kan man få näringslösningar. Ta upp det med din läkare.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

kokospalm
2019-11-23 18:09
#2

Du skulle behöva en mat- & sovklocka och trycka i dig maten även om du inte är hungrig.

Sindri
2019-11-25 23:57
#3

Det är viktigt att du äter näringstät mat som kroppen verkligen kan bygga upp sig av.  
Men som #2 föreslår så är det inte så dumt att bestämma sig för att äta mer regelbundet och fördela maten lite över dygnet.

add-apa
2019-12-01 14:05
#4

Jag kan också uppleva att det är lättare att liksom dricka mat, när jag har problem med aptiten. Brukar ibland köra med såna här smoothies och sånt som "bantningsmärken" har, t ex nutrilett och allt vad de nu heter. Men det finns säkert ännu bättre alternativ 😋 Följer…

add-apa
2019-12-01 14:06
#5

P.S. jag ställer också mat- och sovklocka 👍🏻

Upp till toppen
Annons: