Annons:
Etikettadhd-add
Läst 1075 ggr
Rosen82
11/25/19, 9:56 PM

Trötthet

ADD/så och käkar Concerta /voxra. Har varit ett antal veckor då det varit mörkt från morgon till kväll känns det som och jag är så trött. Visst min diagnos ger en viss trötthet men ett antal veckor utan ljus tär på mig. Har ni några tips på bra vitaminer eller andra hälsotabletter som piggar upp så vore jag väldigt tacksam

Annons:
Sindri
11/25/19, 11:55 PM
#1

Har du kollat att du inte har järnbrist? Det ger ofta en väldig trötthet.
Annars är mitt bästa tips D-vitamin som är väsentligt för alla oss i mörka nord. D-vitamin bildas i huden av solljus mellan vårdagjämning och höstdagjämning. Resten av året bör vi ta tillskott. Köp bara inte på apotek utan det skall vara riktiga grejer.
https://www.dietdoctor.com/se/d-vitamin

Sedan förstås allt det andra med bra kost, frisk luft, motion och sömn.

Det tar ett tag innan du märker skillnad, du kan också behöva B-vitamin, men det är ett komplext ämne och där får du läsa på om vad som kan passa dig.

Rosen82
11/26/19, 8:10 AM
#2

Käkar multivitamin kvinna och det innehåller ju allt så jag tycker ju att det borde hjälpa något

Sindri
11/26/19, 9:09 AM
#3

Nej, tyvärr. Ofta är det alldeles för låga doser, och multivitamin är inte alltid det bästa.

Niklas
11/26/19, 10:01 AM
#4

Jag tar Puoris D-vitamin. Det är skillnad på olika märken. D-vitamin är fettlöslig. Därför har Puori löst den i olja för att kroppen bättre ska kunna ta upp den. Det kan vara värt att tänka på.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Rosen82
11/26/19, 8:23 PM
#5

Puoris D-vitamin när jag söker på det så står det Puoris D3-vitamin är det rätt?

Rosen82
11/28/19, 9:55 PM
#6

Beställt Puoris D-vitamin men kan jag även ta mina multivitamin kvinna tror ni? Så att det inte blir för mycket?

Annons:
Sindri
11/28/19, 11:15 PM
#7

Det kan du, tror inte de innehåller så särskilt mycket D-vitamin. Men när dina Multivitamin är slut tycker jag du skall läsa på lite om olika vitaminer och bestämma dig dör vilka du kan behöva och äta enbart dem.

Vi har ganska selenfattiga jordar i Sverige så selen är bra, liksom kelp om du inte äter väldigt mycket fet fisk och skaldjur. Om man vill stärka hår, hud och naglar är B-vitaminer bra, men inte alla. Järn bör man bar ta tillskott av om man har konstaterad järnbrist.

Niklas
11/29/19, 1:45 PM
#8

#5: Det är den. #6: Det kan jag inte svara på. Titta hur mycket D-vitamin den innehåller.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

add-apa
12/1/19, 2:16 PM
#9

Rekommenderar Zink! Speciellt på flaska, som finns på hälsokost. Ett tag drack jag alltid en dos det första jag gjorde på morgonen. Kände tydligt att jag blev liksom mycket starkare och mer energisk…! + magnesium på kvällen. Mycket riktigt så är jordarna tyvärr numera väldigt utarmade på mineraler, så vi behöver tillföra det till våra kroppar i annan form än bara mat. Har dessutom lärt mig att för oss med NPF-problematik är det extra gynnsamt att regelbundet ta just zink, magnesium samt omega-3 som tillskott.

Upp till toppen
Annons: