Annons:
Etikettadhd-add
Läst 3037 ggr
piggelina123
11/26/19, 12:19 PM

ADD inte adHd !!! Forum för ADD?

Jag har ADD.  

ADD är ADHD utan H. Alltså inte hyperaktiv.

Hur svårt ska det vara!? Jag är så trött på att allt handlar om hyperaktivitet, det skrivs nästan ingenstans om motsatsen, dvs HYPOaktivitet - underaktivitet.

ADD är en undergrupp inom ADHD eftersom att indelningen av ADHD görs utifrån hur hjärnan funkar - eller snarare inte funkar. 

----

Jag undrar - finns det något forum/sidas som riktar sig enbart till oss med ADD? Som fokuserar på ADD och allt som det handlar om?

----

Om det inte gör det - är det någon mer än mig som är frustrerad över att ADD personer glöms bort - vi stoppas in i facket ADHD och sen babblas det om hyperaktivitet, svårt att sitta still, impulsivitet osv.

Jag är tvärt om - jag har svårt att röra mig - komma igång - få energi. Jag känner mig inte impulsiv - tvärt om tänker jag efter noga, ofta kanske jag tänker för länge.

----

Vi med ADD - vart på internet samlas vi utan att stoppas in i ADHD facket?

Annons:
Honestyisdead
11/26/19, 1:00 PM
#1

ADD är ju en form av ADHD. Skillnaden är aktivitetsnivån som är lägre än normalt. Impulsivitet är fortfarande ett av kriterierna.

piggelina123
11/26/19, 10:51 PM
#3

Jag vet. Jag vill bara ta reda på om det bara är jag som ogillar att alltid räknas in under ADHD. Jag känner igen mig i allt i adhdn utom hyperaktiviteten. Jag vet inte om det går att förstå om man inte upplevt det själv, men om man som jag har ADD och skulle göra vad som helst för att få mer energi, lättare att komma igång, orka mer, få motivation osv. så blir iallafall jag provocerad av att slarv benämnas som ADHD, och att den mesta infon om ADHD riktar sig till de med hyperaktivitet, och mängden tillgänglig information om den ouppmärksamma formen, är mycket mindre, då blir jag frustrerad. Jag skulle önska en online mötesplats för dem med ADD, där hyperaktivitet inte är fokus. Finns det ingen med ADD som känner som mig?

add-apa
11/28/19, 5:03 AM
#4

Jo, jag förstår dig precis!

Niklas
11/28/19, 5:12 PM
#5

#0: Det här är ett forum för ADD, men inte enbart ADD. Många har skrivit inlägg som handlar om ADD. Kan inte du också fortsätta med det?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ananse
12/3/19, 6:08 PM
#6

Det är väl bara att sätta igång och diskutera… Ifall att man blir provocerad av att det finns folk som är hyperaktiva, så kan man ju fort fort fort fort bläddra förbi dom diskussioner som berör sånt. Jag för min del har inte ADD, jag har ADHD. Inte 'primarily inattentive', inte 'primarily hyperactive' och inte 'combined'. Bara kort och gott ADHD. Jag är INTE hyperaktiv, utan passiv och slö. Men naturligtvis FINNS ju hyperreaktiviteten där nånstans. I nån form. ADHD handlar hur som helst om själv-reglering. Exekutiva funktioner. Belönings-systemet. Dopamin och noradrenalin. Poängen är inte över- respektive under-aktiv, mycket eller lite fokuserad, etc. Det handlar om oförmåga att synkronisera och anpassa. Rätt aktivitets-nivå vid rätt tillfälle. Rätt mängd fokus och koncentrera. Anträda ett specifikt spår när så förväntas, ge rätt mängd uppmärksamhet åt rätt saker, bli kvar på spåret så länge som behövs, kliv av när det är dags.

Annons:
reflec
12/3/19, 8:23 PM
#7

#6 Så bra skrivet. Det målas ofta upp en viss typ av adhd

Ananse
12/5/19, 9:49 PM
#8

Ja kanske det. Men det finns bara en typ av ADHD.

Ananse
12/5/19, 9:53 PM
#9

Men sen yttrar sig naturligtvis problemen på olika sätt för olika personer. Har säkert att göra med vilken energi-mängd man har att slösa med. Gemensamt är att det går åt alldeles för mycket energi.

piggelina123
12/7/19, 2:05 PM
#10

Jag inser nu mitt misstag. Jag ska försöka vara mer tydlig. Jag menade, jag är Inte trött på hyperaktiva personer. Jag är trött på att vården, samhället och tillgänglig information oftast skriver om ADHD, om hyperaktivitet osv. Jag känner en obalans där mycket fokus, fakta och hjälp finns för hyperaktivitet, men jag hittar mycket mindre info om motsatsen, hypoaktivitet, ADD. Ber om ursäkt för otydligheten. Är det fortfarande ingen med ADD som känner som mig?

Ananse
12/8/19, 8:55 AM
#11

Jo då. Jag känner igen det helt och hållet. (Dock heter det ADHD numera.)

piggelina123
12/8/19, 4:53 PM
#12

Ja, och det är precis det jag tycker är så jobbigt, att min funktionsnedsättning innehåller ordet hyperaktivitet, när jag aldrig någon gång känt mig hyperaktiv. Jag vill bara ha bort det där H:et från min diagnos. Jag har alltid energibrist, alltid extrem trött, omotiverad, trögstartad. Ställer jag inte klockan sover jag mellan 14 och 20 timmar. Vaknar ändå trött. Jag är så avundsjuk på de med hyperaktivitet, de som har svårt att sitta still och behöver göra något fysiskt hela tiden. Även om jag har full förståelse för att det kan vara precis lika jobbigt med hyperaktivitet, som jag har det jobbigt med underaktivitet, så skulle jag vara så lycklig om jag någon gång kunde få så mycket energi att jag åtminstone kom upp ur soffan. Jag har nog under de senaste 10 åren känt mig pigg och motiverad någon enstaka dag under ett år. Jag undrar, andra personer som diagnosticerats med ADD när det hette ADD, innan det blev ADHD - pi /ouppmärksam form, är det någon av er som ogillar det där H:et som tillkommit? Nuförtiden är det inte ens okej att kalla det ADD, inte ens här, eftersom att direkt kommer någon och talar om att "Det heter ADHD, finns bara en sort…." Bara att bläddra uppåt i svaren här så kommer uppläxningarna från alla håll. Vilken kategori hamnade DAMP personer i när denna diagnos togs bort?

Honestyisdead
12/9/19, 1:06 AM
#13

#12 Du får ta och läsa en gång till. Det har inte skett några uppläxningar.

Annons:
Niklas
12/9/19, 1:05 PM
#14

#10: Då förstår jag vad du menar. Jag bryr mig egentligen inte om vad folk omkring tycker eller tänker om ADD eller ADHD. Jag vet vad jag tycker och det räcker. Även om de vet att det är ADD vet de inte vad det betyder för just mig. Alla är olika och hur man påverkas förklaras inte hundraprocentigt av diagnoskriterierna. Ska omgivningen veta måste man förklara.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

piggelina123
8/9/20, 10:05 AM
#15

Puffar upp denna lite och hoppas nån mer vill skriva något här. <3

91Marran
8/9/20, 11:13 AM
#16

#12 Damp= Dcd, ADHD och perceptionssvårigheter (stavning?) Man brukar kalla damp enbart för ADHD, men det är fel.

Mvh
Mig

[MangeNo1]
8/11/20, 11:44 AM
#17

Tack piggelina123 för din reaktion ang ADD och ADHD. Jag har själv ADD med en liten plusmeny till det. Jag och min fru fick en "kurs" straxt efter att jag fick min diagnos. Den handlade bara om ADHD så efter första omgången så tackade vi för oss och gick. Fullkomligt värdelös "kurs" vi har istället tagit reda på vad som funkar bäst för oss på egen hand, vilket inte alltid är jätteenkelt……. Får också ständigt höra att det är samma sak eller att jag ska bita ihop och sluta inbilla mig. Efterlyser också ett forum för oss med ADD.

[MangeNo1]
8/11/20, 11:44 AM
#18
Niklas
8/12/20, 10:25 AM
#19

#17: Kan du inte diskutera ADD här? Om du skriver ett inlägg om ADD kommer det att handla om det. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Panzer
9/6/21, 8:14 PM
#20

#8: På engelska kan man benämna den hypoaktiva ADHD'n för: ADHD-PI, dvs "Predominantly Inattentive".

Annons:
B
9/8/21, 10:02 PM
#21

#0: jag har ADD och har inte ett större problem med sånt, dock så tycker jag på ett sätt att vi lite som glöms bort i skolan, vi får våran medicin om vi vill ha den, lite extra tid på proven, medans dom med ADHD kan få någon som sitter bredvid och hjälper än. Vilket när vi frågade skolan sa dom nej för att jag ”inte behöver det” jag vill bara säga under den tiden när vi frågade gjorde jag iaf 1 halv svenska uppgift på en termin, jag var i skolan men jag gjorde inte ett skit

Niklas
9/9/21, 2:27 PM
#22

#21: Man har rätt till det stöd man behöver, oavsett diagnoser.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

L
1/22/22, 6:04 PM
#23

Återhämtning.
Jag tycker att mycket av min ADD handlar om återhämtning. Jag medicinerar mycket pga av det. Jag hade svårt att fördela den lilla energi jag hade utan körde för fullt ett tag sedan öppnade sig avgrunden. Jag behöver focus men oxå lite energi. När man nämner "energi" inom sjukvården är det som man sagt ett fult ord?! Då är det droger man är ute efter! Trött på att känna mig nedtryckt.

  • Redigerat 1/22/22, 6:08 PM av Lollolitaa
T
2/3/22, 10:04 PM
#24

#0: Jag håller verkligen med. Bara ADHD som nämns hela tiden. Vill ha mer om bara ADD!

Fick mina bokstäver igår. 47 år. Kan nu byta ut UFO mot ADD.

91Marran
2/4/22, 2:03 PM
#25

#24 Du kan ju göra trådar om ADD så kanske fler skriver om det.

Mvh
Mig

Fantomina
3/17/22, 5:41 PM
#26

ADD!

Jag har det! (Kvinna 35)
Kul fakta! På youtube finns det rätt så mycket om ADD!
Man får leta lite =) Bara för några år sen fanns det ingenting! Och alla vi som är diagnostiserade med ADD Kvinnor som Män känner alla att det är en STOOOR skillnad på diagnoserna ADD & ADHD, det är som natt och dag!
(Men spektrat ADD + HD är intressant och det finns mycket att botanisera i)

Så om du inte redan hittat dessa fantastiska "youtubers", ska jag tipsa dig!

ADD

HIDDEN ADHD
Stuart Anderson
Mel Robbins
https://www.youtube.com/watch?v=BoOKN2tlp40&ab_channel=MelRobbins
TotallyADD - Rick Green

ADHD mm…
How to ADHD som tar upp alla olika kombinationer, väldigt lärorikt!
Dr. Tracey Marks
ArdelleVision

Ju mer man letar detso mer dyker det upp! Men de här är några personliga favoriter! Enjoy =)

For the first 25 years of my life I dealt with severe panic and anxiety. There were several things I did to cope with complete overwhelm and lack of focus an...
AaronRodgersmk2
3/25/22, 2:59 PM
#27

#24: haha!!! ADD ist för UFO. I love it. :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: