Annons:
Etikettautism-aspergers-syndrom
Läst 1524 ggr
Subklinisk
2019-12-20 23:55

KBT eller annan behandling för sociala förmågor

Hej! Har någon här erfarenhet av, eller på annat sätt kunskap om någon typ av terapi för att förbättra sociala förmågor? Jag är förmodligen gränslands-aspie, eller s.k. subklinisk. Dvs jag har en del problem men eftersom jag alltid försörjt mig har mina funktionshinder aldrig blivit så tydliga att omvärlden hajat vad det rör sig om. Jag är dock förskräckligt dålig på att få och behålla vänner, och folk backar pga att jag uppfattas som annorlunda. Ett par omgångar med rejäla konflikter har det också blivit. Mest drar jag mig undan från folk eftersom jag inte är bra på att umgås och känner mig osäker, rädd att det ska bli fel. Sen känner jag mig ensam. Saker jag vet att jag gör fel är bl.a. att jag lätt babblar för mycket om mig själv, och även berättar för mycket och för utlämnande om mig själv. Jag kan verka överdramatisk, prata för högt och vara för intensiv. Men jag kan också smyga längs väggarna som en strykrädd hund. Det ger inte heller folk lust att umgås. Nu har jag läst och hört så mycket om hur förfärligt ansträngande det är att s.a.s. fejka, och skaffa sig en normalitetsmask. Folk går in i väggen pga det, får jag höra. Finns det någon typ av behandling som hjälper socialt, för vad som för ett antal år sen troligen skulle ha kallats subklinisk Asperger? Går den isåf ut på att lära sig fejka? eller finns det andra sätt? Är det KBT som gäller? Psykoterapi? Nåt annat?

Annons:
Niklas
2019-12-25 12:59
#1

Jag tror du kan lära dig att vara social utan att fejka eller spela ett spel. Du kan lära dig var gränsen går för personlig information. Du kan träna på att inte prata för högt och lära dig att ställa frågor för att få andra att prata medan du lyssnar. Att vara dramatisk och intensiv kan vara bra också så försök hitta balans. Du kan erkänna inför andra att du lätt blir engagerad och pratar mycket, och be dem avbryta om det blir för mycket.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Ananse
2020-01-01 04:39
#2

Det kanske inte har nån stor betydelse, men det du beskriver skulle kunna vara ADHD också.

Subklinisk
2020-02-14 17:27
#3

Åhå, här har minsann någon kommenterat. Jag slutade kolla in här, trodde stället var helt dött … Ananse, intressant att du säger så. ADHD (fast utan det där hyperaktiva) var min första tanke. Sen var det någon annan som tyckte "snarare Asperger". Själv tycker jag väl inte att någondera etiketten känns klockren. Kanske lite av båda, eller mittemellan. Niklas, jag får fundera på det. Frågan är om det finns någon hjälp att få utan att dra igång en sån där utredning. Diagnosen autism - om jag nu skulle kvalificera för det som tidigare kallades Asperger - vet jag inte om jag vill ha i mina papper, faktiskt.

Niklas
2020-02-18 16:40
#4

#3: Du borde kunna få hjälp utan utredning. Jag kan tänka mig att KBT skulle kunna hjälpa dig med de specifika problem du beskriver. Vad är det du är orolig för när det gäller att ha en autismdiagnos?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Subklinisk
2020-02-21 17:07
#5

Niklas, mest undrar jag, nästa gång en blivande arbetsgivare önskar friskintyg, om jag där förväntas upplysa om nåt autistiskt. Det lär inte direkt hjälpa mig på arbetsmarknaden. Det är ju ingen SJUKDOM men … vet inte hur man ser på det. Det är svårare att få lämplighetsintyg för Körkort med en NPF-diagnos. Nu har jag redan Körkort så det är inte i sig ett problem. Jag undrar bara om det betyder att myndigheter kommer åt den infon på nåt sätt? Om det aldrig finns nåt tillfälle där jag måste ljuga för att slippa berätta kan det väl kanske spela mindre roll.

Niklas
2020-02-21 20:38
#6

Du är inte skyldig att upplysa om autism på de flesta vanliga arbeten. Det är, som du skriver, inte en sjukdom. Det där med Körkort är nog mest ett irritationsmoment om man inte faktiskt har så stora svårigheter att det är ett problem vid bilkörning. Vem som helst kan ställa frågan om du har autism, men det har de inte med att göra. Därför behöver du inte ljuga. Du kan välja att tala sanning, att ljuga eller att berätta att de inte har med det att göra. Som rullstolsburen är det svårare att ljuga om någon frågar ifall man är rullstolsburen, men i grunden är det samma sak. Dessutom kommer du antagligen inte att söka jobb som du är olämplig för.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Upp till toppen
Annons: