Annons:
Etiketteradhd-addläkemedel-behandlingar
Läst 1349 ggr
brappare
1/13/20, 11:23 AM

Attentin, dos högre än receptet.

Har för några månader sen blivit ordinerad attentin efter att Elvanse gav mig biverkningar, kom upp i 140mg per dag. Med attentin började dom lugnt, 1+1 som sen blev 1+1+1. Därefter skulle det följas upp inom 2veckors perioder. 

Men jag har blivit glömt och kontakterna har blivit avbokade under senaste 1,5månaderna så inte fått diskutera medicin, 5mg per dos gav mig knapp bättre koncentration men mest trötthet och irritation.

Blev less och testade mig själv fram försiktigt och kom fram till den perfekta dosen 4+4+2. Inte en enda biverkning, ej speedad eller något. Sover bättre, äter bättre och tänker bättre och har fått en bättre initiativ förmåga. Kört det några dagar och sedan haft mest uppehåll med någon strödag då jag tagit den dosen igen. Vågar ej ta varje dag då jag inte är ordinerad det. 

Någon som gjort liknande och tagit mer, har det gett konsekvenser när ni haft läkarkontakt? Ska äntligen få träff i slutet på den här veckan och ska säga hur jag gått till väga men är rädd att jag ska bli avstängd eller något.

Följdfråga, ni som har attentin, vilken dos äter ni ?

  • Redigerat 10/23/20, 10:34 AM av Niklas
Annons:
add-apa
1/30/20, 2:38 PM
#1

Jag tar 20mg på morgonen och 10 till lunch. Testade 20 + 20 men då ökade mina tvångssymtom, så för mig funkar mitt nuvarande upplägg bra🙂

urbanpix
4/8/20, 9:37 PM
#2

Hej, har tyvärr inte provat Attentin men skulle vilja fråga dig hur det är möjligt med en dubbel maxdos av Elvanse? Har du blivit ordinerad denna nivå? Hur spred du ut detta över dagen? Nyfiken?

Ananse
4/21/20, 1:47 AM
#3

Beträffande 'max-dos' så är jag ordinerad 280 mg -- alltså fyra gånger denna så kallade max-dos. Märker knappt nånting faktiskt. Skulle antagligen Behöva lika mycket till. Hur som helst är det inte så extremt som det låter. Det är mindre än en tredjedel av kapseln som är verksam substans. 280 mg Elvanse är således jämförbart med 80 mg Attentin. Hög dos visserligen, men inte extremt.

Annielle
5/3/20, 7:28 PM
#4

#3 Vad är vitsen med att ta medicinen om du knappt märker av den?🤔

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Ananse
5/8/20, 3:45 AM
#5

Vad är vitsen från vårdens sida med att inte skriva ut doser som faktiskt ger effekt?

Annielle
5/8/20, 10:11 AM
#6

#5 Ja det kan man undra, men de verkar utgå ifrån att det ska hjälpa även fast det är så individuellt med vilken dos man behöver, men är väl även rädda för att dosen blir för hög och att människor i stället använder medicinen som ett missbruk.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Ananse
5/8/20, 7:36 PM
#7

Ja, jag har ju också hört alla dom där vanliga grejerna, men det finns liksom LOGIK nånstans… Efter tillvänjning så blir det ju ingen eufori, inga kickar. Enbart terapeutisk effekt plus eventuella biverkningar. Så man har ju liksom inget att vinna på konstant överdosering. Tvärtom faktiskt. Och så den där 'Du KANSKE blir psykotisk…?' För det första skulle man med största sannolikhet märka det, i och med att den så småningom går ur! Dessutom, 280 mg Elvanse innebär 81,2 mg amfetamin. Folk som trippar på amfetamin brukar ta cirka 100 mg/dygn. Normala människor. Jag är INTE MER psykos-skör än normala människor, utan MINDRE. Det är en specifik detalj som man verkar förbise: Jag har liksom ADHD. Det är det som är själva grejen. Mina normal-nivåer av dopamin är avsevärt mycket lägre än normala människors. Själva tanken är ju att minska det glappet. Det blir nästan som en besatthet, att man måste fås att 'förstå' att medicinen inte fyller nån funktion. Att man troligen inte ens HAR ADHD eftersom medicinen ger otillräcklig effekt (LOGIK… som sagt.), men däremot precis varenda psykiatriskt tillstånd som i övrigt nånsin har observerats.

Upp till toppen
Annons: