Annons:
Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 1486 ggr
brappare
1/23/20, 10:23 AM

Sätta ut attentin med nedtrappning, erfarenhet?

Går på attentin men bestämde mig för att ta ett uppehåll medans jag väntade på återkoppling med läkare för dosjustering. Slutade från dag till dag, råkade ut för precis samma som när jag slutade med Elvanse abrupt.

 Ångest, kraftigt nedstämd och fruktansvärt trött, rent deprimerad helt fruktansvärt. Tänkte att fan det går inte ta medicin om den kan utsätta mig för något sånt här, tänk om depressionen inte går över och hur fan blir det efter man tagit det under en längre tid och ska sluta.  Raserar man totalt då. 

Men efter 5dagar var jag i princip återställd och tillbaka till mitt vanliga jag igen, SKÖNT. Märker direkt vilka problem jag har när jag inte tar medicinen, rastlös, impulsiv, lat, kan inte sortera alla   tankar och funderingar som sprutar. Vill verkligen kunna fortsätta med attentin men blev livrädd för att förstöra livet pga det.

Vet att vissa kan sluta bara på dagen och inte ha nått symptom alls, men ni som är lika känslig som jag, funkar det med ett nedtrappningsschema då man vill sätta ut medicinen ? Kommer man undan den där jävla avtändningen då ?

Min dröm är att kunna ta medicinen men även sätta ut den 2-3gånger per år för uppehåll. Men jag var inte sugen på ha 2-3depressioner per år!

Dela med er av tips och erfarenheter snälla!

Annons:
Honestyisdead
1/23/20, 10:35 AM
#1

Första frågan blir så klart varför? Varför uppehåll?

Maria
1/23/20, 10:37 AM
#2

Jag håller med. Varför sluta med en medicin som fungerar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

brappare
1/23/20, 10:41 AM
#3

Känner att jag vill kunna vara utan den ibland så situationerna passar för det, tex semester och så, samt att jag vill ha känslan att jag har kontroll över medicineringen så jag inte känner mig helt beroende av den och att den som styr mitt liv. Vill bli påmind om att jag ändå kan vara lycklig och glad med mitt adhdiga jag och om jag kan sätta ut ibland utan att få fruktansvärda symptom kommer jag känna mig tryggare med att fortsätta äta den och inte behöva vara ängslig för vad som kan hända.  Svamlar men hoppas du förstår vad jag menar.

Sen känns det bra för hälsoaspekten att ta uppehåll och inte äta amfetamin året runt.

brappare
1/23/20, 10:44 AM
#4

Uppehållet jag tagit nu för att invänta läkarkontakten är pga att jag tycker mig har för liten dos, fått bättre koncentration och allt som hör till men har väldigt mycket ADHD symptom kvar samt att jag var otroligt lättirriterad på den dosen.  Höjde några dagar på egen hand och fick väldigt god effekt och blev i princip utan biverkningar så har tjatat och tjatat om läkarkontakt.

Psykiatrin ombokade och sköt på kontakten så kände att jag kan inte vara irriterad varje dag och vara en pest för min familj så kände att ett uppehåll var behövligt. 

Tur var väl det annars hade jag inte upptäckt att jag kraschar av att tvärsluta med denna medicin också :)

Honestyisdead
1/23/20, 10:50 AM
#5

#3 " så situationerna passar för det" Varför behöver du inte medicinen då?

Maria
1/23/20, 11:02 AM
#6

Det blir lite svårt att förstå hur du menar. Du tar ett uppehåll för att du har för "liten dos"?

Du känner att du mår bättre på en högre dos men väljer att sätta ut den helt? Det måste bli kaos för kroppen gissar jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
brappare
1/23/20, 11:06 AM
#7

#5 passar kanske är fel ord. Men tex på semestern när jag inte har samma krav som på vardagen som när vi är ute på sommarstället är jag mycket hellre utan medicin, kan som leva ut precis som jag behöver under längre ledigheter. Speedad, full av energi och massor av ork för väldigt mycket fjant och bus med barnen från morgon till kväll. Älskar det och även min sambo och våra barns kusiners föräldrar tycker det är jätte roligt då dom inte har samma go som mig. 

Medicinerad dämpas endel av den sidan för mig och det är bra för det mesta dagarna då vi är hemma och har vardag och vanliga veckor, då funkar det inte att jag är så.

brappare
1/23/20, 11:09 AM
#8

#6 Ja det är mycket möjligt, men jag testade högre dos någon dag bara för att sen återgå till den jag har utskrivet, ville inte fortsätta ta högre blev rädd för konsekvenserna.  Så efter att testat högre och sen kört på min utskrivna dos några dagar kände jag att jag behövde vänta på få kontakt med läkare och klartecken för att höja. För den ordinerade dosen just nu gör mer skada än nytta pga irritationen den ger.

Sindri
1/23/20, 11:10 AM
#9

Jag förstår hur du tänker, men utsättning av medicin skall alltid göras i samråd med läkare. Man slutar aldrig tvärt med den typen av mediciner. Din hjärna och din kropp behöver tid att ställa om sig.
Om du gör det på ett vettigt sätt i samråd med läkare så bör det inte vara några större problem, men alla människor är ju olika så garantier finns aldrig.

brappare
1/23/20, 11:15 AM
#10

#9 tack för svar.  Nä jag håller helt med  men kändes som jag inte något val då medicinen gjorde dåligt ifrån sig och läkarkontakten sköts upp gång på gång. 

Fungerar inte att ha världens minsta  stubin när man har småbarn hemma, man gapar för inget sen dåligt  samvete, och denna spiral upprepades om och om så därför slutade jag när jag aldrig fick kontakt :)

Ja precis jag hoppas att ett nedtrappningsschema fungerar, skulle vilja veta om någon har gjort det med lyckat resultat, vore fantastiskt om det funkade. 

Hopp om ett fungerande liv då :)

Honestyisdead
1/23/20, 11:18 AM
#11

Hur många mg är dina tabletter på?

brappare
1/23/20, 11:21 AM
#12

#11 5mg. Mest troligt blir det 10mg nu när jag ska höja

Fullfart87
1/24/20, 1:50 PM
#13

F.ö var ju inte frågan om varför uppehåll. Sökte tips och erfarenheter om stabil utsättning

Annons:
Maria
1/24/20, 1:53 PM
#14

Är "Fullfart87" och "brappare" samma användare?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
1/24/20, 2:45 PM
#15

#13 Var vänlig och använd 1 konto.

tryggar.ekan
1/24/20, 5:52 PM
#16

Om du nu har använt 140mg Elvanse/dag och slutar tvärt kan din upplevda situation bli just så hemsk som du beskriver. Och att efter det gä ner på en i förhållande vis låg dos med Attentin kan bara leda till problem för dig själv såsom du beskriver det.

Själv tar jag 160mg Elvanse per dag och har dessutom en backup på 20mg Attentin om jag får en längre arbetstid än dom 14 timmar som Elvanse är verksamma. Attentin har verkan i ca 3-4timmar. Inga biverkningar vad jag kan märka, har haft samma dos i ca 10år.

Om jag får uttrycka mina tankar över din ambivalens gentemot medicinering med amfetamin, verkar det som att du sitter fast i den allmänna uppfattningen att amfetamin är en illegal drog som som används som ett narkotika-rus. Kanske som ett missriktat behov av att vilja skydda dig gentemot dina barn, att bli tvungen förklara dig som användare av detta. För samhället lär ut att en av dom faror du kan råka ut för i livet är Narkotikamissbruk. Jag vill med detta poängtera att dom ämne som är narkotikaklassade är och förbli läkemedel som utvecklats och framtagits av läkemedels-branchen. Dock är inte amfetamin framtaget specifikt för ADHD utan för att underlätta andningen, som sen kom att användas som bantningspreparat och som senare gav vid handen att det kunde vara ett hjälpmedel att stärka koncentrationen vid ADHD.

Så mitt råd till dig är; Sluta va paranoid över din medicin, att den skulle göra dig förevigt beroende då centralstimulerande medicin inte ger fysiskt beroende, eller att du skulle komma att framstå i dålig dager för dina barn.  Dessutom vill jag framhålla att den dos du kommer fram till som är lämplig för dig är det argument du skall framföra till receptansvarig läkare. Det är ENDAST och bara du som kan avgöra vilken dos du skall ta för att fungera och må bra av ditt läkemedel! Läkaren kan fan inte avgöra hur du känner och agerar, det enda han har för sin bedömning av dig är du själv . Därför är det du som skall tillsammans med läkaren komma fram till det. Det är bättre att du själv experimenterar med dosen än att du blir en försökskanin till andra.

Stå på dig annars gör någon annan det!

Mvh från en till en annan

brappare
1/28/20, 7:43 PM
#17

Ja samma användare. Hade gjort nytt en gång då jag trodde mitt orginal inte fungerade längre, nu blev jag automatiskt inloggad på det andra =)

Känns som det blev lite väl ifrågasättning varför jag skulle sätta ut medicinen ibland, jag har inga direkt nojor eller tankar över medicinen förutom oron över hur jag känt då jag slutat med den. Alltid sett amfetaminbaserade läkemedel som medicin och det är tydligt hur den hjälper folk.

Vill helt enkelt sätta ut då och då för att jag vill vara mitt omedicinerade jag då jag känner för det, tex under semestern . Jag gillar även min adhdiga sida och vill ha kontroll själv över då jag vill vara utan, därför jag oroar mig över att inte kunna sätta ut medicinen utan dom här problemen, då faller hela behandlingen för mig.

Fick meddelande om godkänd dosökning så jag har börjat medicinera igen med helt okej effekt, fått väldigt dålig läkarkontakt och långt mellan gångerna trots överrenskommelse om tät kontakt under första tiden. Dosen känns inte än rätt men bättre.

Ifall någon läser denna tråd måste jag passa på att fråga om MUNTORRHET!! Den enda biverkningen jag har av medicinen. Hur har ni löst detta? Jag har tuggat tuggummi testat några sugtabletter men det fungerar bara för stunden. Lyckats bli irriterad och lite sårig i halsen av denna torrhet, måste hitta nått fungerande innan jag får nån infektion i halsen, otroligt obehagligt redan nu :) Tacksam för tips och vad ni använder.

Honestyisdead
1/29/20, 6:10 AM
#18

Tyvärr finns det bara saker som hjälper för stunden. Salivtabletter och mungel. Viktigt med nogran tandhygien eftersom det inte är bra för tänderna med muntorrhet. Själv dricker jag väldigt mycket pga muntorrhet. Försökte med salivprodukter men det är så jäkla dyrt.

Sindri
1/29/20, 10:59 AM
#19

När jag är torr i munnen och inte kan få tag på vatten hjälper en droppe pepparmyntsolja som jag tar på fingret och duttar runt i munhålan. Har alltid en liten flaska med mig. En flaska räcker länge.

add-apa
1/30/20, 2:34 PM
#20

#19 Intressant! Vet ni att en kan få salivstimulerande sugtabletter på recept!? Jag fick det en gång, men ville inte ta just dem då det var fluor i (jag vill inte få i mig för mkt fluor). Tyvärr kunde jag inte få nån fluorfri sort på recept. Men iaf: såna där salivstimulerande grejer är ju dyra, men om en får dem utskrivna går det ju på högkostnadsskyddet! Bara ett tips 😁

Annons:
Honestyisdead
1/30/20, 6:32 PM
#21

#20 Nej det visste jag inte. Tack för tipset :)

brappare
2/5/20, 12:15 PM
#22

Istället för att göra en ny tråd testar jag att fortsätta frågandet med en kommentar.

Jag har fått öka dosen lite nu och börjar vara påväg att hitta rätt, läkare ska hjälpa med stabil utsättning under min semester så det känns spännande.

Men, ni som äter. Läste att alkaliserande medel gör att upptaget och koncentrationen av ämnet blir bättre och sura medel gör tvärtom. Är det något ni tagit i beaktning när ni tar medicin? Vad äter ni till då som är alkaliserande, känner ni att det fungerar ?

Upp till toppen
Annons: