Annons:
Etikettadhd-add
Läst 921 ggr
add-apa
2020-07-05 14:22

Hörselnedsättning?

Hej! Jag undrar om någon / några andra här med AD/HD, brukar få höra att ni verkar ha dålig hörsel…? Några i min omgivning har sagt att jag borde gå och kolla hörseln. Att jag säger "vad sa du?" lite väl ofta. Själv har jag märkt att jag kan ha svårt att höra vad folk säger när det är mycket ljud som stör runt omkring. Men däremot hör jag rätt bra i övrigt (kan ibland upptäcka ljud som inte alla andra hör, t ex)… Så jag funderar på om mitt problem kanske egentligen inte har att göra med hörselförmågan i sig, utan snarare förmågan att fokusera på t ex enskilda ljud utan att bli distraherad av andra ljud. Alltså uppmärksamheten - som ju är nedsatt vid AD/HD… Någon som känner igen sig? Tankar? Reflexioner?

Annons:
Honestyisdead
2020-07-05 14:30
#1

Jag har ju nedsatt hörsel, så jag är kanske inte rätt person att svara;) Att vid denna diagnos ha svårt för koncentration är ju ett av kriterierna om jag inte minns fel. Så det kan absolut bero på det.

Caeli
2020-07-05 16:15
#2

Jag har en hörselnedsättning men ingen ADHD - men lite tankar ändå… Känner igen det här med att säga "va, vad sa du" för ofta. För får jag bara tänka efter några sekunder så trillar oftast poletten ner och jag får ihop ljuden jag just hört till ord. Men då har jag ibland redan sagt " va?". Och så får man kommentaren "men varför säger du alltid "va" fastän du hör??" Det är stor skillnad på hur bra jag hör om det är tyst runtomkring eller inte. Så hade jag varit du så hade jag gått och testat hörseln. En försämring kommer oftast smygande så man knappt märker det i början.

add-apa
2020-07-06 13:06
#3

Tack för era svar! Känner igen det där med att hjärnan ofta får ihop ljuden till ord efter att jag redan hunnit fråga vad nån sa…😆 Och jo, det är nog bäst om jag går och kollar hörseln i vilket fall, om inte annat så för att slippa fundera över det… Vet ni vart en ska vända sig för att göra hörseltest? Öronläkare? Husläkaren? Går det på högkostnadsskyddet…? Ha d så fint i sommaren, alla!🌞

Caeli
2020-07-06 22:32
#4

Finns hörseltest på nätet tex hos Hörselskadades riksförbund. https://hrf.se/vad-vi-gor/testa-horseln/ Annars kan du säkert kontakta vårdcentralen. Tror att de gör någon enklare variant där och remitterar vidare vid behov.

Niklas
2020-07-10 11:01
#5

Det finns gott om mobil-appar för hörseltest också.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

millaq2
2020-07-28 01:59
#6

Ja, jag utreddes för hörselnedsättning i vuxen ålder (problem med hörsel som barn också men inget gjordes) och läkaren kom fram till att jag inte hade en "riktig" hörselnedsättning utan det var ett uppmärksamhetsproblem. Han beskrev det som att ett filter gör att jag inte uppfattar orden och rekommenderade mig att göra en utredning gällande koncentrationssvårigheter. Blev remitterad till ADHD utredning och fick efter den utredningen diagnos ADD. Jag är glad att jag fick diagnosen eftersom det förklarar mycket och jag har fått hjälpmedel men det har inte hjälpt mig just vad avser hörseln, jag vet fortfarande inte vad som skulle kunna hjälpa för att höra bättre.

Annons:
add-apa
2020-08-10 15:14
#7

Tack för alla svar! #4 Tack för länken! Ska kolla in det.👂🏻🙂👍🏻 #6 Intressant! Kram till er, alla bokstäver där ute!😉

S
2020-11-02 10:25
#8

#0: <Hej
känner i gen mig i din upplevelse och jag har ADD. Jag känner ofta att jag att jag hör dåligt och att jag hade problem med hörseln. Får ofta säga va, va , vet inte riktigt vad det kan bero på, att någon pratar fort eller otydligt eller att jag hade mitt fokus på annat. I vissa låtar har jag väldigt svårt att uppfatta en del ord. Sen kan jag höra små ljud som ingen annan verkar höra , mina barn brukar säga mamma det finns inget ljud.

Upp till toppen
Annons: