Annons:
Etikettdiverse-npf
Läst 2607 ggr
blackfriday
2012-10-27 18:12

Tourettes?

Hej :)

Jag undrar om man kan ha tourette utan att lida av det?

Det låter kanske konstigt, men jag har länge gjort olika ljud, ibland skriker jag ord med utländsk brytning, låter som en visselpipa, gör djurläten, höga läten, skriker könsord m.m.

Klappar och vevar med händerna, gör olika tecken med händerna som tex ett stopptecken samtidigt som jag håller den andra handen sträckt åt ett annat håll. När jag pratar med någon jag är bekväm med så kan jag göra små ljud i mitt i samtalet som att vissla eller blåsa luft, plötsligt spärra upp ögonen osv.

Vissa skrattar åt det och tycker det är lite lustigt, och samtidigt lite udda.

Om detta är tourettesaktigt eller inte alls vet jag inte. Men jag känner inte att jag lider av detta som man ofta läser att folk med Tourettes gör. Jag trivs med mina egenheter eller vad man ska kalla det för, och skulle inte vilja vara utan.

Jag gör heller inte så när jag tex är på en anställningsintervju eller något annat viktigt. Brukar iofs istället göra något osynligt ofta så att det klickar till inne i örat. Detta syns eller hörs inte, och det är inte alls säkert att det är något udda. Alla kanske gör så, jag vet inte.

Ibland när jag är allvarlig eller lite sur/dämpad så är jag tyst för det mesta. Men kan sätta igång plötsligt när jag får en viss känsla av uppspelthet. Det kan komma av musik eller annat.

Men min fråga är om man måste lida av Tourettes? Och om detta kan på något sätt likna Tourettes?

Annons:
CajsaBajsa2
2012-10-27 22:06
#1

Jag tror att tourettes ska vara ofrivilliga saker man gör, men man måste inte alls lida av det. Jag känner en som har lätt tourettes, hon petar upp näsan på ett tokigt vis ibland, gör små visslingar eller harklingar och vissa små muskelryckningar i ansiktet. Men hon lider inte av det och vi som känner henne tänker inte ens på att hon gör det, det är en sån naturlig del av henne.

blackfriday
2012-10-27 22:47
#2

Okej, men har hon fått diagnosen?

Oftast när jag är allvarlig eller typ lite olycklig, så är jag tyst och gör ingenting.

Men sen kommer en viss känsla, den kan vara lite uppåt och trevlig, då kan jag börja ropa, härma läten, göra grimaser och klappa händer eller vrida dom så att dom föreställer olika tecken. Ibland kan jag vinka som en som dirigerar flygplan. Sen känner jag riktigt hur fult det ser ut och då kommer ett riktigt högt skrik oftast.

Min familj är så vana vid detta att ingen reagerar :o

MoaL
2012-10-28 10:34
#3

Lida hur, menar du? Psykiskt? Det behöver man inte göra. Jag mår inte psykiskt dåligt av min tourette, däremot får jag fysiskt ont av den eftersom det sliter ut mina muskler och leder. Jag har flera gånger sträckt nacken till exempel, på grund av mitt ticsande.

Precis som du upplever kan ens tics bli betydligt värre om man blir upphetsad av något. Mitt ticsande blir till exempel värre om jag spelar spel eller läser en spännande bok/ser en spännande film.

Har du alltid gjort så som du beskriver i dina inlägg? Kan du bestämma dig för att inte ticsa alls, eller "måste" du? Om du känner att du måste göra det låter det som Tourettes, ja, men det måste förstås en psykolog utreda. Glad
Om jag försöker hålla tillbaka mina tics börjar det krypa i hela kroppen och till slut går det inte att hålla tillbaka längre, då måste jag "ticsa av mig" och gör det extra intensivt, oftast så hårt att det gör ont för att jag verkligen ska känna att mina tics är genomförda.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

blackfriday
2012-10-28 10:52
#4

Ja, alltså menar inte att jag i grundkänslan är helt allvarlig och samtidigt kommer ryckningar och ord helt utan kontroll som stör mig. För mig kommer det mer som en impuls av en viss känsla. Jag stör mig inte på det, och försöker inte hålla tillbaka heller.

Ska försöka förklara:

Om jag tex är på en anställningsintervju, eller träffar läkaren på vårdcentralen, eller pratar med någon som jag inte känner riktigt, eller ska beställa mat på en restaurang osv, då gör jag inget av dessa saker, utan upplevs som helt normal. Skulle aldrig hända att jag skriker eller vevar med armarna när jag sitter o pratar med min chef tex.

Det är mer när jag är ensam, eller tillsammans med folk jag känner väl. Sen beror det på humör en del också. Är jag trött och lite försjunken i mig själv, grubblandes, så är jag oftast tyst. Om jag är arg så kan jag skrika o svära plus ropa fula ord. Oftast är jag ensam hemma då.

Men rätt som det är vänder det liksom. Jag får en viss känsla i kroppen, lite som ett ryck i måendet svårt att förklara, men då kommer oftast ljud eller en plötslig handklappning eller något annat, i samband med denna känsla.

Men även om jag är lite trött o sur, så kan jag typ plötsligt ropa hej med en pipig tantröst. Låter roligt kanske :)

Är jag på dåligt humör o är hemma så kan jag ropa tex jävla h*ra, su* mig, arabhor*r osv, och då ofta med brytning som jag hör utlänningarna här prata.

Om min pappa sitter o pratar i telefon med någon så kan jag få en känsla av att det låter löjligt, o då kan jag plötsligt låta som en åsna som gnäggar. Jag skäms inte för det eller tänker typ "fan också, så ska jag ju inte göra" utan bryr mig liksom inte. Han är också van vid alla läten.

När jag var barn minns jag bara att jag hummade mycket för att kolla så jag inte var hes. Sen minns jag också när jag gick i gymnasiet så gjorde jag massa ljud o klappningar på lektionerna, vissa skrattade åt det, och det gjorde jag också. Jag försökte inte alls hålla inne det. Då var jag nog 17 år.

CajsaBajsa2
2012-10-28 20:56
#5

#2 skrivetav blackfriday

Ja hon har fått diagnosen.

MoaL
2012-11-07 03:01
#6

#4 Hej! Förlåt för sent svar. :)
Om du inte känner ett tvång, ett måste, att göra dessa handlingar, vet jag inte om det är Tourettes, även om mycket också låter som det. Obestämd
Visst kan jag hålla tillbaka mina tics en aning när jag är ute bland folk, men inte fullständigt och inte över tid.

Jag kan tjoa till, klappa i händerna eller något liknande när jag blir överväldigad av en slags lyckokänsla, om jag ser eller hör något som jag blir lycklig av, men jag vet inte om det hör till min tourette. Jag tror nog att det är svårt för oss att svara på din fråga angående detta, endast en psykolog kan fastställa om du har Tourettes eller ej. :) Men som jag skrev i #3 gällande lidande så behöver man inte må psykisk dåligt för att man har det. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Upp till toppen
Annons: