Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 87 ggr
adhdcat8725
2024-01-09 09:50
0

Concerta och illamående som biverkning

För 4 dagar sen höjde jag min dos på concertan. Från 36 till 54 mg. I övrigt tar jag 5 mg melatonin på kvällen för att kunna somna.

För tre dagar sen fick jag problem med magen. Magkramper som var riktigt jobbiga. Sen igår har kramperna försvunnit men har haft ont i magen och mått illa från och till som fortfarande sitter i.

Nu till min fråga. Hur vanligt är det med illamående som biverkning av medicinen?

Niklas
2024-01-09 17:21
0

Jag kan inte se att magkramper ingår i biverkningarna hos Concerta.

» Concerta® - FASS Allmänhet

Det kanske beror på något annat. Du kan höra med din läkare vad hon eller han säger.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

FASS.se - läkemedelsinformation för vårdpersonal, patienter och veterinärer
adhdcat8725
2024-01-10 09:43
0

#1: ingen aning. Men illamåendet då ? Vet inte om mitt matintag har något med det att göra . Mitt största problem med concertan är att jag tappar hungerkänsla och aptit. Har i övrigt gått från strax över 52kg till under 49 kg sen jag började medicineringen i november. Är även sjukskriven sen 10 dec pga utmattning

• Redigerat 2024-01-10 09:43 av adhdcat8725
[Undertaker]
2024-01-10 10:21
2

#2: Tappar man hungerkänslan får man enbart gå på tid. Se till att man vid hyfsat fasta tider äter en ”normal” portion alternativt delar upp det över fler. Beror på om du kan äta normala portioner eller inte efter du tagit medicinen.
Min partner har en annan medicin för sin ADHD men då han tappar hungerkänslan och har ett fysiskt jobb så måste han gå på tid och äta trots brist på hunger. Kroppen brukar även må bättre om man äter regelbundet.

Om illamåendet kan vara en biverkan kan jag inte uttala mig kring.

adhdcat8725
2024-01-10 10:38
1

#3: jag äter i mitt tycke hyfsad okej frukost, vilket ändå är en stor förbättring i och med att jag innan började med adhd-medicin inte alls är frukost.

Lunchen är värst. Har jättesvårt att få i mig fast föda. Enligt min sambo äter jag mindre än vad hans snart 4åring gör. Vilket absolut kan stämma till om man ser till enbart lunchen.

Middagen funkar bättre och det är väl för att medicinen börjar gå ur. Men skulle nog ändå säga att jag äter mindre portioner till middag än innan jag började med medicinen.

Har precis i övrigt köpt näringsdryck för att komplettera att jag tappar aptit och hunger. Vet dock inte om det är bättre att få det utskrivet.

Illamåendet kommer och går. Känns som att det inte riktigt spelar någon roll om jag äter eller inte, utan jag mår illa oavsett.

Känslig för laktos är jag också. Vilket jag vet att concertan innehåller. Frågan är väl om jag ska börja ta mina laktostabletter på daglig basis.

Jag är absolut inte tjej som vill vara pinnsmal. Och det här med viktnedgången har tagit oerhört på mitt psyke. Jag har alltid kämpar för att gå upp i vikt. För ett par dagar sen visade vågen 49,6 och imorse när jag vägde mig så visade den 48.9. känns rent spontant som att jag tappar vikt lite för fort. Så frågan är väl hurvida allt hänger ihop, mitt psykiska mående, utmattning, medicinen, illamåendet osv.

Har uppföljning med min läkare den 24, ang min sjukskrivning. Men om jag fortsätter gå ner i vikt så bokar jag nog in ett besök med min kontaktsköterska.

Karmatarerskanise
2024-01-19 04:30
1

Jag mådde illa varje eftermiddag och kväll den korta tid jag gav Concerta.

Jag fick huvudverk varje kväll. Jag blev arg. Irriterad.

Läkaren sa att jag skulle ge det en månad, men jag stod ut mindre än 2 veckor.

Du måste ringa mottagningen redan på måndag och berätta om viktminskningen. Och ta magont och illamåendet också.

Det känns som ni bör prova en annan. Många får biverkningar av justconcerta och det kallas rävgift ibland ;)

Elvanse var så annorlunda och inga biverkningar för mig. Men svindyra.

Kanske kan det vara så att du behöver kotttidsverkande sort så medicinen släpper på kvällen i tid och di kan få i dig ordentligt mål, och äter ordentligt på morgonen.