Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 3969 ggr
nikkaluokta
0

Olika adhd-mediciner

Blir helt virrig å fundersam :-) Concerta å Ritalin verkar va lika… Men va är Medikinet då? Jag trodde alla dessa va metylfenidat… Förklara gärna för mig :-) Jag började med Concerta men mådde inte bra alls å har nu precis bytt till Medikinet…

Zaphix
0

Ritalin och medikinet fungerar på samma sätt, bara olika märken. Jag får Ritalin endel gånger och medikinet andra beroende på vad som är billigast just då.

Concerta har samma verksamma ämne, men är långtidsverkande, depottablett.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

tarotlasse
0

Inte riktigt lika dant Medikiet är ett  läkemedel med fri frissättmin o har ingen depå tablet och verkar omedelbart bara ngn timme framåt.o blir många tabletter på en dag. Ritalin har depåtabletter som varar 2 eller 4 timmar och Concerta har en depå tablet som vara 12 timmar men exakt samma innehåll mentylf.enidat. 

Så samma läkemedel alla tre bara olika styrkor verkan och olika fabrikat och har exakt samma biverkningar alli hop. 

får du en biverkning av den ena får du exakt samma av den andra men hjärnan är en lurig sak den kan lura oss med vårt logisk tänkande o på då sätt kan vissa biverkningar försvinna. 

Läste en forsknings rapport om ett nytt läkemel  visade hade fått svåra olika biverkningar av lekemelet o det visade sig att alla med dessa svåra biverkningar var från de som fick socker piller.

Så lätt kan den logiska hjärnan ställa till det för oss. 

Men även på medikinet står det helt klart i Fass liksom för de andra mentylfenidat preparaten att det är nolltolerans  med alkohol o absolut inte får blandas. 

Lasse

Stressfia
2

Nix man mår inte likadant på alla mediciner! Jag mådde/mår ganska dåligt av Concerta. Vilket beror på frisättningen samt hjälpämnen enligt min läkare. Medikinet som jag gick över till, mår jag inte alls dåligt på! Och den hae en sk modofierad frisättning, sitter i 3-4tim.

creativitet
0

Ett flertal läkare anser att Medikinet är ett "renare" preparat med färre tillsatser/ biverkningar, sen om det stämmer vet jag egentligen inte. Medikinet finns i många styrkor (från 5mg) och både som snabbverkande tablett och depottablett som frisätts i omgångar. Jag äter både depot och snabbverkande för att slippa reboundeffekt på kvällen och det funkar ok.

"Livet i mitt huvud är långt mer intressant än livet utanför"