Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 80 ggr
Kassiopeja75
2024-04-17 16:30
0

Mun-tics av Elvanse

Jag har ätit Elvanse i ca ett halvår nu, och upplever viss muntorrhet, men lider mycket mer av ticsen.
Jag kan helt enkelt omöjligt hålla munnen stilla utan far konstant runt med tungan och suger in läpparna vilket leder till munblåsor, sår och andra irritationer.

Jag blev rekommenderad att ta magnesium, men det hjälper inte. Har något nåt annat tips?

Pyttelite
2024-04-17 16:35
0

#0: Vad säger din läkare?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Kassiopeja75
2024-04-17 16:41
0

#1: Att jag skulle fördela doseringen på annat sätt, men det hjälpte inte heller.

Pyttelite
2024-04-17 16:45
0

#2: Hur länge har du testat omfördelningen?

Det kan ta lite tid att få den effekt man önskar.

När det gäller muntorrhet så finns det receptfria tabletter på apoteket som kan hjälpa.

Hur länge har du haft din medicin?

Kassiopeja75
2024-04-17 16:50
0

#3: Ett halvår som jag skrev. Och det blir ofta värre på eftermiddagen/kvällen när jag ändå har tagit hela dosen, så därför gör det ingen skillnad om jag tar ett visst mg på morgonen och ett annat vid lunch, för det är ändå samma totaldos.

Pyttelite
2024-04-17 16:59
1

#4: Men hur länge har du gjort en omfördelning av medicineringen?

Det tar ett tag innan kroppen ställt in sig.

Vad händer om du delar upp dosen så att du tar den vid fler tillfällen än morgon och kväll alternativt minskar dosen något?

Karmatarerskanise
2024-04-18 18:06
1

Tyvärr är det ett symptom man får leva med, eller så får man minska dosen.

Jag drar tungan mot tänderna och får ofta väldigt ont i tungspetsen som blir väldigt irriterad. Så jag har valt att inte äta den dagligen.

tryggar.ekan
2025-09-13 06:35
0

Har tagit Elvance med hög dos, mina tics består i att jag slår ihop käkarna hårt o ljudligt. men som sagt , det är smällar jag är beredd att ta även om min tandläkare tycker annorlunda. Men hellre det än att inte ta medicin.