Ansöka om KÖSU högstadiet autism
Hej! Min 13 åring drabbades av ofrivillig skolfrånvaro med panikångest i höstas när åk 7 började. Sannolikt pga för stora omställningar ( gick från enskild undervisning ngn timme per dag samt hemma uppgifter till att få stressad ojämn tid med ny pedagog som behövde lämna henne av o till, för bland länge, i ett nytt rum, med nya krav osv). Redan från första eht möte för högstadiet så pressade skolan att hon borde överväga ”annan skolform” då de inte kan tillfredsställa hennes höga akademiska nivå kombinerat med hennes höga behov av stöd. Hon vill absolut inte byta skola, mycket pga att hon blir extremt stressad av resor och KÖSU kommer kräva det. Skolan säger nu att deras professionella åsikt är att hon har en större sannolikhet att kunna ha skolnärvaro hos KÖSU och att ansökan bör göras trots att hon får panik bara av att det nämns.. Någon åsikt eller erfarenhet? Allt mottages tacksamt.
Det kan vara luddigt och ligga information utspridd på sidan, men börja här är mitt tips! Jag håller själv på att bråka med min skola angående anpassningar.
https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor