Hur lär man känna någon?
Jag har autism och ADHD och har svårt att lista ut vad det är som gör att man lär känna någon.
Finns det speciella aktiviteter man gör eller är det olika samtalsämnen man pratar om som gör att man kommer varandra närmre?
Anledningen till varför det känns så viktigt är för att jag vill komma närmre killen jag dejtar. Just nu så har vi fastnat i att mest vara hemma och kolla på film, en gång spelade vi discgolf vilket var kul!
Men jag hade gärna velat göra något mer roligt som får oss att lära känna varandra bättre. I början när vi dejtade brukade vi sitta i en bil på natten och bara prata och kolla på stjärnor.
Jag försöker läsa mig till tips på vad man kan göra online men jag känner inte att jag hittar bara någon vanlig rolig aktivitet som man kan göra. Inget speciellt och romantiskt. Om jag ska spendera resten av mitt liv med någon vill jag göra det med någon som är som en bästa vän, och då gör man ibland bara helt "vanliga" grejer vad nu detta kan vara.
Vad har ni gjort med er partner eller med era vänner? Vad är vanliga samtalsämnen som man brukar prata om? Jag har aldrig riktigt haft vänner att umgås med så vet inte hur man gör
- Redigerat 2021-10-12 09:55 av Niklas
Vad brukar du gilla att göra själv? Att dela intressen tillsammans kan skapa mycket gemenskap. Även interaktiva saker som brädspel, kortspel så får man igång lite diskussioner :) Att hänga och prata som att titta på stjärnorna som ni gjort innan verkar ju vara väldigt chill och mysigt. Ta en promenad tillsammans. Utforska någon fin plats. Fika på ett café. Käka på en restaurang/uteplats. Ta en picknick. Motionera tillsammans - jogga, simma, spela tennis, osv om man har det intresset. Det kan finnas roliga multiplayerspel på datorn, playstation, wii och xbox om man äger någon av dessa. Delar ni en hobby så kan ni också göra det tillsammans! Delar ni ingen hobby så kan han pröva på en av dina intressen eller så kan du pröva på ett av hans. Det finns så mycket man kan hitta på :)
Vad man pratar om brukar ju bero väldigt mycket på vad för människa man är. Mitt tips är vad som än kommer till huvudet. Vad som än intresserar dig. Att även ta upp ämnet om att du finner det svårt att hitta på saker att prata om kan leda till en hjälpsam diskussion och så får han lära känna dig och hur du fungerar. Lycka till :)
Gör vardagssaker. Prata, laga mat, promenera, träna, gå på museum, och allt annat ni annars gör var för sig.