Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketter: lagar-reglerlss
Läst 2656 ggr
julia96girl
0

lss och försäkringskassan

Jag har precis hört talats om assistanshundar och tycker det låter precis som vad jag behöver men det e ju lite dyrt med hund.

Så jag undrar om ni har någon erfarenhet av det här och om försäkringskassan och lss verkligen kan betala för hunden och utbildningen? Jag har hört att iallafall försäkringskassan ska kunna betala för hunden eftersom hunden räknas som ett hjälpmedel men jag vet inte om det stämmer.

Jag har Aspergers syndrom och ADHD.

Zaphix
0

Vad behöver du den till?

Nyfiken då jag mest trodde de var för fysiskt funktionshindrade. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

julia96girl
0

den skulle hjälpa mig att komma ut och träffa folk, påminna mig om medicinen, få mig att äta och få mig lugnare och massa saker.

Tror det är ganska nytt med assistenshundar, men i usa har jag hört om många med autism/aspergers syndrom som har aisstanshundar.

Rundgång
0

Jag har sett ngt reportage om ngn i Sverige också som använt hund som minnesstöd.

[NinaCrown]
0

Går det att få det godkänt som hjälpmedel så skulle jag med vilja ha en 😃 Funderat flera ggr på att skaffa hund och be min kompis (hon utbildar sig för att kunna utbilda assistanshundar) träna den, men ekonomin har alltid sagt nej.

julia96girl
0

det borde bli godkänt som hjälpmedel, för det blir ju som en personlig assistent, bara att det är dygnet runt.

har hört om några få andra som har fibromalgi och en som har Aspergers och ADHD som fick en assistanshund.

[NinaCrown]
0

#5 Du kanske kan höra med din LSS-handläggare? Ifall du gör en lista med alla positiva aspekterna du skulle få av en assistanshund, samt referenser till andra med liknande problematik som blir hjälpta av assistanshund, så kanske handläggaren känner sig manad att kolla upp saken?

julia96girl
1

ja jag ska göra det, tänkte bara att jag skulle kolla in allt först så att jag är förberedd på allt liksom. Har även fått kontakt med en som har utbildade assistanshundar som skulle hjälpa mig att prata med min handläggare och så.

Så förhoppningsvis går det bra =)

[NinaCrown]
0

Berätta gärna vad du får för svar! 🙂

julia96girl
0

ja det ska jag göra =)

sudniF
0

Spännande blir också nyfiken på  att flja hur det går.

Lycka till! :)

Anonym
1

Försäkringskassan och deras beslut ger jag inte ett dugg för. 

Beslutet avgörs inte av fasta regeler utan helt och hållet på handläggare till handläggare. 

Jag blev nekad  handikaps ersättning av den  ena handläggaren  med motivering att mitt hjälpbehov  och mina problem var för litet och andra saker som man har svårt att förstå att en person som arbetar med funktionshindrade kan säga överhuvudtaget. 

Sedan så när det gäller min sjukersättning säger en annan handläggare att mina problem är så stora så man vill bedömma mig som arbetsoförmögen och vill ge mig sjukbidrag i stället. 

När jag för några veckor sedan besökte det lokala försäkringskasse kontoret för att ansöka om bostadsbidrag så  rekomenderar den handläggaren mig att ansöka om handikapps ersättning när jag säger till handläggaren att jag redan fått avslag på min ansökan så uppmanar hon mig att ansöka en gång till för att de troligtvis kommer göra en annan bedömning i dag.  Grrrrr

Jag frågade då hur det igentligen fungerade på föräkringskassan och vad var det för regeler som gällde hon slog förbrilt på datorn men kunde inte svara på min fråga utan bad om mitt telefon nummer så skulle en handläggare i handikaps frågor ringa mig när den kom tillbaka  det är nu 5 veckor sedan och det är fortfarande ingen som ringt och kunnat berätta hur försäkringskassan fungerar och vad för regler som gäller.  

Jag har redan överklagat beslutet om avslag och när jag förra veckan pratade med försäkrings jurist om mitt överklagande  till förvaltnings rätten och frågade på hur tusan man på samma förvaltning kan ha så vitt skilda åsikter och fatta så olika beslut så blev juristen helt tyst och efter en stund sa hon att ja det är sådant som händer. 

Jag fick visserligen tips om att  skicka med socialförvaltningen beslut om att bevilja mig utökat boendestöd 2 ggr i veckan för mina problem. För det kunde troligtvis påverka domen i förvaltnings rätten till min fördel.

I går ringde en handläggare på försäkringskassan  mig och sa att man inte kunde betala ut min aktivitets ersättning denna månad för att jag fyllt i formuläret fel. Jag hade fyllt i sjuk i rutan för frånvaro orsak och specifierat att jag varit frånvarande 4 timmar om dagen från min aktivitet på grund av en halvtids sjukskrivning. 

Men handläggaren sa att det enbart fick skrivas sjuk om jag varit frånvarande helt och hållet .

Så ingen ersättning efterom jag fyllt i formuläret  fel så var tvungen att fylla i nytt formulär för datorn inte kunde läsa detta. 

Jag sa till handläggaren att då var det inte värre en att han kunde fylla i detta manuellt eftersom jag helt klart  redovisat att jag varit där 4 timmar om dagen men det var helt omöjligt enligt honom.  Faktum är att jag när jag blev sjukskriven deltid inte visste hur jag skulle fylla i pappren eftersom det är så otydligt. Så jag gick ner till försäkringskassans kontor där en handläggare hjälpte mig att fylla i pappret.  

Jag har fått min ersättning nu i flera månader utan någon sagt ett ljud om att jag fyllt i fel. 

Det är inte ofta jag blir förbannad men det blev jag nu jag skällde ut handläggaren efter noter och sa att jag vägrade fylla i pappret igen. Efterom jag följt handläggarens anvisningar på lokal kontoret och detta nu blivit godkänt under 3 månader utan ngn jäkla dator inte kunnat läsa in detta. Denna handläggare gav sig inte utan sa att de betalade inte ut ngn erästtning innan jag fyllt i en ny blanket. 

Jag gav mig inte  jag heller utan bad honom om en faktuerings adress för skulle jag rätta till försäkringskassans  fel  skulle jag ta mig tusan ha betalt för mitt firlansarbete. Handläggaren började nu bli väldigt besvärad och när jag ville prata med hans chef så sa handläggaren att han skulle återkomma med besked.

Efter  30 minuter så ringde han upp igen   och sa att han pratat med sin chef och att min ersättning skulle finnas på mitt konto den 20e augusti.  

Så får du ett negativt besked från handläggaren på försäkrings kassan så överklaga beslutet för inom föräkringskassan vet ingen vad den andra gör och inte heller ngn som kan svara på hur föräkringskassan fungerar.  

Jag har hört så många gånger att Försäkringskassan är under all kritik  men har inte haft så mycket med dom att göra innan. 

I dag kan jag inte annat en hålla med detta är under all kritik.  

Lasse