Fortsätta studera med aktivitetsersättning..
Jag får aktivitetsersättning för förlängd skolgång vid funktionsnedsättning (adhd) av FK och har blivit beviljad det till december 2015. Jag läser både på komvux och på distans.. jag är gravid och barnet beräknas komma 7 november så sista månaden får jag läsa allt hemifrån och komma till skolan för att göra proven. Sen vill jag fortsätta plugga helt på distans från och med våren 2014. Jag har även ett barn som blir 3 i november.
De jag undrar är om det är någon som har (eller vet någon som har) läst på distans med aktivitetsersättning samtidigt som de varit hemma med bebis och väntat med att ta ut föräldrapenningen? Får man göra så? Och om någon vet hur många timmar jag får ha 3åringen på dagis om jag pluggar 75% på distans.
Jag vet att jag kanske skulle få bäst svar om jag ringde direkt till FK men jag vill gärna "veta" lite innan jag ringer. Sen har jag svårt för att ringa också.. så jag funderar på att gå till FK efter helgen istället. Skulle bara va skönt att veta på ett ungefär hur de ligger till innan jag pratar med dom :)
(Vet inte riktigt vilken grupp/kategori detta hör hemma i!)
Haft snack med FK om det, fick studera tre månader med det, sedan fick jag ingen mer aktivitetsersättning isf. Valde att lägga den vilande, vilket gör att jag får bostadstillägg, och har aktivitetsersättningen som en trygghet att falla tillbaka på om jag inte klarar studierna.
Har beviljad aktivetsersättning ett år till nu och har den vilande under dte året.
Jag pluggar alltså heltid nu sedan ett år tillbaka. Att man pluggar på distans bör inte ha med saken att göra.
Har dock aktivitetsersättning för att jag varit sjuk, inte för min funktionsnedsättning.