Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettannat-npf-relaterat
Läst 5587 ggr
iSawa
0

Tips på bra appa

Hej, jag undrar hur många av er som har hjälp av diverse appar. När ni skriver vilka appar ni har skriv gärna om de är till Android eller iPhone =)

cykelpump
1

Any.do ! Bästa appen för listor ! Med påminnelse, man kan lägga i flera dagar. Påminner om att skriva lista för dagen :) riktigt bra! Har android men tror den finns till iphone

Niklas
0

Ja, den finns till iPhone.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

fluffymind
1

Klarar mig, med nöd och näppe, på Apples egna kalender och väckarklockan. Vet att det måste finnas bättre alternativ, men är så fascinerad redan av möjligheterna i standardprogrammen. Jag är gammal nog för att minnas fickor smockfulla med oläslliga minneslappar, händer och handleder fullklottrade med viktigheter som sabbades av hygieniver.

Edit: laddar ner any.do, ska bli intressant.

tarotlasse
0

Tack för tipset.

Ska också jag  ladda ner den och testa den. 

Jag var på en mässa för tekniska hjälpmedel för funktionshindrade i våras och där  fann jag den Bästa  appen jag sett. 

Multicomai men den får man ansöka om som tekniskt hjälpmedel hos arbetsterapeften. 

Den var så smidig att använda  och hade precis alla funktioner Man kan önska  sig med kalendrar påminnelse. talsyntes  mm.

Fanns en app utformad för de med ADHD och en app för de med aspberger. 

Dessa  appar finns enbart till andorid 

Jag fick ju en handy som tekniskt hjälpmedel i höstas så tror knappast att det är lönt för mig att söka denna app. 

Handy`n är en mobiltelefon med speciellt program med kalendrar inköp, påminnelser,  trygghets larm vägbeskrivningar  mm för funktionshindrade. 

Som man kan ansöka om  som tekniskt hjälpmedel.   

Tyckte denna multicomai  app var mycket bättre och smidigare att använda en handy´n även om de har liknande funktioner. 

Har även sett att Certec i Lund har en app på G anpassad för en person med ADHD

På hemsidan kan man läsa att denna app snart kommer finnas för gratis nedladdning från deras hem sida.

Cetrec är en avd på Lunds tekniska högskola som forskar om morgondagens tekniska hjälpmedel för funktionshindrade. 

Var där på ett studie besök för ett tag sedan och helt fantastsiska robotar och tekniska lösningar för olika funktionshinder.  

Lasse

cykelpump
0

Berätta gärna hur any.do fungerat för er? 

För mig är livet i kaos just nu så använder den inte alls. Men kul o höra hur andra upplever den :)

tarotlasse
0

Jag testade den och tyckte den var betydligt sämre en den kalendern som medföljer telefonen. Så har nu avinstalerat den.

Jag har även pratat mer med arbetsterapeuten om multi comai appen.

Men fick nej för bara appen var dyrare i pris en Handyn där man får både telefonen och det medföljande programmet  nedladdat i telefonen.

Lasse

Camilla77
0

Toodledo i windows och 2Do för samma konto i android. 

Toodledo är bäst för mig eftersom jag kan sätta prioritetsordning, datum, längd på uppgifter, deluppgifter och deadline. Jag kan även dela upp i kategorier som "denna vecka", "jobb", "viktigt". Jag kan se att jag har planerat in uppgifter på jobbet som kommer att ta ungefär 200 timmar (och då är det meningen att jag ska fundera på om jag verkligen behöver göra allt det där).

Sen gillar jag gränssnittet. Hittade dessutom snyggt "skin" i chrome :-)

Androidappen har jag letat fram med mycket besvär, har testat kanske 5 olika. 2Do är en betalapp, men är bättre (för mig) än alla de andra. 

Jag skriver oftast in saker via datorn och använder checklistan i telefonen. 

Den är även synkad med Gmail så att uppgifterna läggs in i kalendern. 

Jag har ADHD och är helt beroende av påminnelser och todo-listor. (Och Navigator eftersom jag osannolikt ofta kör vilse).  

Any.do testar jag också lite, men tycker att gränssnittet är snyggt men fattigt. För lite funktionalitet för mig.

Pelle Långlös
0

Använder min Samsung Galaxy S3 minis inbyggda kalender och väckarklocka. Helt perfekt för mig då de har larm också.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

tarotlasse
0

Jag har också en Samsung i dag hade en Iphone  tidigare anledningen att jag bytte  märke var just för kalender funktionen. Annars var jag i övrigt nöjd med Iphonen. 

Kalendern i Iphonen har ju också larm och en bättre väckar klocka tycker jag, 

Men Samsungens månads funktion där jag har översikt över samtliga veckodagar över månaden är suverän och underlättar för mig betydligt.

Jag kan även tala in händelsen och vad jag ska tänka på och slipper då skriva in text o när larmet ljuder så hör jag även den intalade händelsen.  

Den är dessutom väldigt smidig att använda det enda jag saknar är den inte visar veckonummer. 

Men det gör inte Iphonen heller däremot min handy visar veckonummer den kan även visa de olika dagarna som olika färger  så måndagar i en färg tisdagar i en annan färg o.sv   Den visar också en månads översikt men visar en svart prick på dagen som har en händelse är inskriven på. 

I samsungen så ser man redan en liten text om vad som är inlagt på de olika dagarna.  På Handyn där jag också kan tala in händelserna. Handyn har även talsyntes så  den kan  läsa upp texten som läggs in i kalendern.  Men Handyn är lite bökigare och  har fler  användar steg och lägga in händelser i kalendern är ett jäkla knappande tycker jag.  Men den har inköps listor o har även med funktionen att lägga in priser och då talar den om  totalsumman av inköpet . Den kan även  om man behöver visa vilka sedlar och vilka mynt  som ska lämnas i kassan.   Den röst anteckningar Den har trygghets larm och ngt som heter formulär där man tydligen kan lägga in läkar ordinationer och liknande  men jag  har aldrig själv använt den funktionen.  

Man kan även använda den som telefon he he. 

Handyn räknas som tekniskt hjälpmedel för de med kognitiva svårigheter som oss med ADHD mm och Arbetsterapueften kan hjälpa er med att ansöka om detta  som ett gratis hjälpmedel. 

I min kommun får inte arbetsterapuften själv ta beslutet om att skriva ut Handyn utan fick lämna en ansökan till LSS handläggaren i kommunen.

Trodde  först det var på grund av den höga kostnaden men nu ville boendestödjaren och arbetsterapueften att jag har en veckoplanerings tavla i köket o inga större kostnader men gick också till LSS handläggaren för beslut. 

Är själv inte inskriven inom LSS men har aldrig haft några problem med att få mina hjälpmedel godkända. 

Förutom att arbetsterapueften vill att jag skaffar en elektronisk medicin dosett. Den slutar inte larma fören jag tar tabletten ur dosetten. 

Men den räknar inte kommunen o  landstinget som ett tekniskt hjälpmedel så den får jag bekosta själv. 

I dag när telefonen larmar för att jag ska ta  min medicinerin så kan jag stänga av larmet gå in i köket men i stället för att ta min medicnering kan jag i stället ta ett glas vatten eller ta en smörgås o glömmer lik förbannant att ta min medicin. 

När jag skrev detta kom jfick jag en ahah upplevelse  Ska nu gå och ta min medicn jag skulle ta för 3 timmar sedan. Stängde av larmet  och skulle bara avsluta det jag höll på med vid datorn he he 

Lasse

tarotlasse
1

Nu har jag tagit min medicinering men shit  det var blött på golvet i köket.  Jag hade tydligen glömt att stänga dörren till frysen så nu hade det börjat tina. 

Att stänga kyl o frys dörrar elelr sätta in margarinet i kylen igen kan ingen app i världen hjälpa mig med tyvärr. 

Lasse

mrsmrs
0

Måste tipsa om VÄRLDENS bästa grej!

Programmet heter Evernote. Finns även som App på mobilen som cynkar automatiskt med datorn. Här är ett bra inlägg om programmet/appen:

http://www.selig.se/tips-fran-adhd-aren-samla-ihop-alla-dokument/

utan den hade alla lappar, stenciler etc. som en får i skolan, tappats bort på en sekund. Men nu har jag faktiskt ordning på dom i mobilen (så gott som i alla fall;)

appelsinchoklad
0

#9 det går att ställa in så kalendern visar veckonummer. Jag har en samsung galaxy s2 och jag saknade också veckonumrena, men jag hittade hur man tog fram dom