Concerta
Hej! Är alldeles ny på detta forumet, men tror jag hamnat rätt!:) Har en del funderingar runt omkring Concerta… Jag fick min ADHD diagnos för några dagar sedan, och har börjat med Concerta 18 mg för 2 dagar sen… Jag var så otålig på att testa denna medicin eftersom jag alltid har fått utskrivet antidepp i flera år!!! Mer hur som helst… ;) Jag undrar om man verkligen kan känna av den allra första tablett i så låg dos? Jag tog tabletten vid 7 på morgonen och vid 9-snåret var "den där" jobbiga ångestklumpen borta och ingen oro! Jag fick gjort en del!:) MEN redan vid halv 2 tiden så var mitt gamla jag tillbaka igen, inre stress, oron och det stissiga!!:( Plus att jag vart JÄTTE trött… Idag har jag också haft en bra dag men åter igen vid 2 tiden är det åter igen jobbigt…:/ Jag kommer att ha telefonkontakt med min läkare en gång i veckan ett tag framöver… Men vill gärna höra era erfarenheter av concertan, gärna ifrån start när ni började o hur det har gått!!:) Hoppas på svar ifrån ngn vänlig själ!;)
jag tror det är individuellt hur länge medicinen är i kroppen, en del behöver ta olika doser, två gånger varje dag. Fast det kanske också har att göra med dosen? blir möjligtvis bättre när du ökar dosen.
vad gäller tröttheten så för min del är det superviktigt att jag äter ordentligt när jag tar Concerta. jag måste äta frukost innan jag tar den och sedan äta regelbundet, om jag inte gör det så får jag blodsockerfall och mår dåligt, men framförallt så blir jag supertrött när det går ur kroppen. Detta eftersom jag använt energi som egentligen inte fanns i kroppen, tror jag i alla fall. Åt du ordentligt de här dagarna? kanske är du ovan vid att få så mycket gjort, att du behöver äta mer än normalt för att inte bli utmattad efteråt? :)
lycka till!
Jag tror att nu då du börjar medicinera kommer du vara trött å hängig till och från. Jag kände effekt av 18 mg endast de två första dagarna, sen ingenting alls, tills dosen höjdes. Har idag 54 mg på morgonen å 18 mg efter lunchen. Sedan då du om några månader väl ställt in den dos som fungerar för dig hela dagen, exempelvis en större dos på morgonen å en liten dos efter lunchen, och din kropp vant sig, då kommer du inte känna av den tröttheten på samma sätt. Då kommer tröttheten du känner kl 14 istället komma på kvällen, då du ändå snart ska gå och lägga dig :-). Lycka till!
Tack för era svar!:)
Läkaren ringde inte igår!:/ Inne på min 5:te dag, det hjälper mot det värsta men låååångt ifrån som första dagen… Så j*vla trött när medicinen går ur! Trött, apatisk (orkar inte ens prata) och lättirriterad… Jaja bara o härda ut, får hoppas på samtal på måndag!:)
Än en gång, tack för svar!!!🌺
Jag har nu 36mg på morgonen kl06 och sen tar jag 18mg kl13. Säger samma som jebi. Effekten på fm tabletten har oxå för mig minnskat. Jag blir trött på fm. Vid 12-13 kommer fjärillarna tebax till magen och då tar jag min 18 å mår bra fram till kvällen typ 20. Då blir jag otroligt trött igen och sover heeeela natten :)