SNRI (Cymbalta) och/eller ADHD-medicin?
Hej!
Jag har ganska precis blivit diagnostiserad med ADD men inte fått träffa någon läkare för att prata medicinering ännu… Hade ju tänkt att invänta det mötet men har ingen aning om när det blir av och nu har såklart "hela mitt liv" kraschat pga flera yttre omständigheter och jag mår svindåligt. Min läkare tyckte det var viktigt att jag fick något för min ångest och deppression och skrev precis ut Cymbalta, försökte fråga honom hur det skulle fungera med eventuell ADHD-medicin men han visste inget om det…
SÅ: Kan man äta Cymbalta samtidigt som ADHD-medicin? Eller måste jag isf sluta med Cymbalta innan jag börjar med det? Hur lång tid måste jag vara "cymbalta-fri" isf?
Försöker bestämma om det är värt att ens börja med Cymbaltan…mår verkligen skit och skulle behöva något NU men vill inte paja för eventuell adhd-medicinering heller eftersom det är nåt jag väntat på och kämpat för länge…:(
Hej!
KAn börja med att informera att under 2013 så är ADHD och ADD samma sak. Anledningen för att det har funnits två olika benämningar är för att läkare vill bryta ner till så specifikt som möjligt.
Då ADHD under tonåren kan vara mer aktiviteter (speciellt hos killar och mer inåtriktat på tjejer) Så efter tonåren så blir det mer inåtriktat.
Tillbaka till din fråga:
Jag går på Cymbalta och har gjort det i ett år (har även prövat, Soloft, Citalopram och Cipralex, sen får jag inte glömma mirtazapin)
Så det är inga problem.
Tillsammans med mina ADHD mediciner så går jag även på Lyrica och lergigan (har även använt mirtazapin)
Då ADHD mediciner kan ge biverkning så som oro och ångest så hjälper även SSRI eller SNRI mot dessa biverkningar.