Gastric Bypass + Adhd?
Hej därute!
Jag har funderingar på att göra en gastric bypass och undrar om någon av er har gjort en eller har velat/vill göra det?
Om jag har förstått det hela rätt så är det svårt att dosera conserta efter operationen….endel får tydligen prova ritalina istället….
Jag skulle verkligen inte kunna "leva" utan min medicin så om jag riskerar att inte kunna funka som nu så vet jag inte om jag vågar göra op:en trots att jag såväl behöver det…
En annan sak jag hört är att vissa kirurger nekar adhd/add-personer operation med motiveringen att det inte blir så bra resultat på lång sikt !?! Andra säger att just bokstavspersoner nästan är överrepresenterade bland de som gör en gastric. Jag undrar var i landet de som blivit nekade bor?
Hoppas någon av er har svar på någon av frågorna eller vet var jag kan få svar…. :)
Det här gränsar till OffTopic, men: är du helt hundra på det där med gastric bypass? Det finns ganska mycket besvär kopplade till att skära i en frisk kropp,framtida svårigheter att nå ett bra och allsidigt näringsintag t.ex. Har du prövat alternativ som LCHF? Förutom att verkligen fungera, så leder de jämnare blodsockernivåerna till en liten men dock lindring av de symptom som du äter Concerta för. Jag inser att jag kanske stövlar omkring och är dum, förmodligen överväger man inte ett så drastiskt ingrepp om man inte prövat allt innan. Skulle emellertid en gammaldags dietist avrått dig från en så fettig diet, så vill jag gärna slå ett slag för den. Jag vill gärna äta mig mätt, annars surar jag ihop alldeles. Med LCHF, så får jag det och kilona försvinner, mina magproblem har gått över och jag är piggare än på länge. Saknar bröd och öl, men oj vad god mat det finns som är tillåten.
Inte alls insatt i operationer/etc. Men ur medicinsk synpunkt en sjukt intressant fråga eftersom concertan är uppbyggd av skikt vilka ska lösas upp i takt med att kapseln passerar genom tarmen. Vilket ju innebär att kapseln inte skulle hinna lösas upp helt och hinna utsöndra all substans efter en gastric bypass som ju (eller har jag fattt fel?) gör "vägen mellan in och ut" kortare så att säga. Har du frågar en läkare/kontaktat Läkemedelsverket eller liknande?
Råkade skicka innan jag var klar… Men menade bara att medicinerig säkert har andra förutsättningar efter en sådan operation. Har tyvärr inget att bidra med gällande de andra frågeställningarna du tig upp då jag inte är kunnig på sådant, men det bästa vore väl att snacka med två/tre läkare och få se vilka olika (kan ju variera) åsikter de har. Eller kanske kolla i viktninsknigsavdelnigen - där finns det säkert någon som sitter på info! :) lycka till is oavsett vilken väg du väljer!

Jag har gjort en Gastric Bypass operation i Skåne den enda restrektionen jag fick på grund av Min ADHD var att jag inte fick ta Concerta på operations dagen.
Min medicinering av Concerta är precis den samma som innan operationen. Jag har inte märkt ngn förändring överhuvudtaget när det gäller concertan efter operationen
Tack för era svar.
@fluffymind: Respekterar din åsikt och jag gillar själv LCHF. Nu är det ju så som du skriver att en op. är en drastisk åtgärd när "alla" andra vägar är provade och misslyckandena bara resulterar i fler kilon…. Tyvärr tror jag att det enda som kan få mig att klara avstå mitt överätande o sockerknarkande är att må riktigt, riktigt dåligt av det, dvs dumpa. Som det är nu får jag bara ett gott lugn som får mig att orka lite till, lite till… Tro mig, det är genomtänkt även om det är drastiskt. En kraftig fetma är allt annat än en frisk kropp…
@mrsmrs: Tala med olika läkare är en bra idé. Att consertan inte hinner hinner tas upp har jag hört talas om. Kanske kan man få sparat en lite längre tarm… Ska ta upp det med läkarna.
@tarotlasse: Det låter ju väldigt positivt att du inte märkt någon förändring. Känner du till fler som har samma erfarenhet? Får jag fråga var du opererades? Du kan inboxa om du inte vill skriva ut det…
Jag tar gärna emot fler svar! Det är ett stort beslut men jag har tagit beslutet att jag vill opereras men är orolig över om medicineringen kommer att fungera efteråt….
Om man får problem med att medicinen inte hinner tas upp så kanske man kan krossa tabletten, alternativt öka dosen och ta den vid flera tillfällen beroende på hur medicinen ska funka? Bara en tanke, har ingen koll själv.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Jag har inte haft några problem alls varken under operationen eller efter operationen och gick ner 37 kg. Jag fick inte ta mina insulin sprutor efter operationen och har inte heller behövt dem efter operationen varför Blodsockret hamnar rätt under operationen vet man inte.
För viktnedgången kommer ju inte direkt efter operationen.
Jag opererades i Kristianstad.
Min Diabetes blev värre med LCHF kost och dietisten kan inte förklara varför vissa får lägre blodsocker av LCHF andra får diabetes efter ett tags LCHF ingen kan förklara varför så det är ingen metod som funkar för alla personer tyvärr.
Lasse
Krossa tabletterna tror jag INTE är en bra idé! Att istället för att få i sig 54(eller vilken dos en nu tar) mg under loppet av 12-ish timmar, få i sig hela dosen samtidigt lär ge en hel del oönskade konsekvenser…. :P som sagt, tror det är alla bäst å kolla runt bland olika läkare ;)

#8 Nej krossa tablettterna får du absolut inte föra så blir du av med hela depå efffeken och du har ingen långtids verkaan kan du får ´concertaa i en timme och inget mer under dagen