Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: läkemedel-behandlingar
Läst 5526 ggr
Skitgalen
2

Medicin i väntan på slutlig diagnos?

Hej!

Jag undrar ifall det är någon här som har fått medicin innan man fått den slutliga diagnosen av sin funktionsnedsättning? Jag har bekanta som fått medicin under tiden dom väntat på att få komma på en sista utredning för att få det på papper. Då har dom fått Ritalin eller Concerta, hur stor är chansen att man får det? 
Jag känner att jag verkligen skulle behöva det för mitt jobb blir väldigt negativt påverkat av mina nedsättningar och det finns ingenting jag kan göra åt det, kan man få medicin då ifall det påverkar ens vardag på det sättet?

Praefatio
2

Tycker att det låter helt vansinnigt att få ett narkotikaklassat preparat utskrivet utan diagnos?

tarotlasse
1

Jag kan också tycka att det vore fel att skriva ut  narkotika klassat läkemedel utan Diagnos.

Att skriva ut läkemedel överhuvudtaget utan en fastställd diagnos är ju felaktig kan jag tycka.  

Jag själv gjorde min utredning på Psyk och de sa att de satt diagnosen ADHD på mig men att Neuropsykiatrin först skulle bekräfta detta innan ngn medicinering kunde komma på frågan om det ens då skulle bli frågan om en medicinering  de förklarade dels på hur grav  ADHD jag hade och dels på att jag haft tidigare missbruks problem i min bakgrund.

Det var 2 års kö till neuropsykiatriska avd och fick fram till dess fick jag antidepressivas läkemedel plus medicinering för min sömn och ångest utskrivet.

Det var först när en Neuropsykiatrier  fastställde diagnosen ADHD som medicneringen av CS var aktuell. Först  så fick jag trappa ner på min antidepressiva och ångest medicinering och sedan skulle jag vara  helt fri från denna medicinering i 14 dagar som jag fick börja medicinera med CS och i mitt fall Concerta.

Men  det finns ju även  ADHD medicinering som inte är narkotika klassad som Stratera.

Hur man gör med den medicineringen  vet jag ju inte men förhoppningsvis skriver man inte ut det heller fören en diagnos är fastställd.

För oavsett medicinering så finns det en verkan men även biverkningar.  

Lasse

Praefatio
0

#2 Ja, som sagt, verkar jättekonstigt och rätt idiotiskt.

Du nämner icke narkotikaklassat, Strattera skulle ju kunna vara ett alternativ då faktiskt. Medicin mot ADHD som inte är centralstimulerande. Men jag tycker inte att man ska skriva ut medicin till odiagnostiserade personer alls.

Zaphix
0

Diagnostiseringen ska ju handla om att ta reda på vidden av dina problem och om du skulle bli hjälpt av medicinering eller om du kanske skulle bli mer hjälpt av annat. Inte om att få en diagnos på ett papper. Egentligen.

Så det vore rätt oetiskt av en läkare att skriva ut medicin utan att veta om du egentligen har behovet av den.

Men fråga läkaren så får du ju det mest relevanta svaret. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

johnny cramer
0

Hej

dosen av Ritalin eller Methyl Phenidat som det egentligen heter ges i så små doser att det inte verkar som narkotika utan ökar koncentrationen och motverkar social isolering ger jämnare och lugnare humör.

Men det finns ett bra alternativ som heter Voxra som intem är narkotika klassat och påverkar mängden Noradrenalin och Dopamin i synapserna (Mellan Hjärncellerna)

ha det fint och pröva er fram om er läkare går med på det

Johnny

fuckmybrain
0

Jag fick Concerta utan diagnos. Dem tyckte att vi skulle prova och se om det kunde hjälpa mina koncentrerations svårigheter fastän läkarn inte trodde på ADHD diagnos. Dagens psykvård är bara ett humbug.

jen83
0

Anse int at man skriv ut nån sån medesin utan at Ha faststelt at Du ha nån diagnos inan, då du kanse int e i behov av just nån av dom medesinerna! Om du inte ha bekreftad adhd/add så vet du ju inte ens om det e d som e dit problem, kan ju va nåt anat! Ja tyker int at en lekare som skriv ut desa medesiner utan at Ha en ferdig utredning å e seker på sin sak ens ska ha sin legitimation kvar då dom inte e seriösa! Det fins andra diagnoser som kan je problem oså å då jelper int redit Concerta!

Skitgalen
0

Tack för alla era svar. 

Jag vet inte om det mina kompisar fått är fixat svart eller om dom fått det hos en läkare men den personen som har fått det sa att den hade fått det hos en läkare, men jag vet inte om det var lögn eller inte. 

Jag ska till doktorn imon och då ska jag prata med henne om det kan finnas någon medicin som då är lite "svagare" men ändå stimulerande, så jag inte går på dom allra mest starka medicinerna.

mayolica
0

Har du gjort hela utredningen färdig då menar du och bara väntar på få sammanställningen? annars går det ju inte att utreda om du gör testerna och samtidigt får medicin.  Vet inte om dom kan göra undantag i särskilda fall? 
Jag har svårt att tanka mej att dom skriver ut medicin innan hela diagnosen var sammanställd.    För några år sen hände det att folk fick ADHD diagnos och mediciner utan ha gjort en riktig utredning. Men dom har blivit mycket mer noggranna nu under dom senaste åren.

~ mayolica ~

fluffymind
0

Jag fick Concerta efter en ganska hafsig utredning, men farbror doktorn tyckte att dess goda verkan på mig bekräftade den den i mitt tycke slarviga utredningens misstankar om ADD. Faktum är att jag inte sökte läkare förrän jag testat C genom att sno ett par av mitt (noggrant) diagnosticerade barn. Inte ett förfarande jag skulle rekommendera generellt, men jag är hemligen väldigt tacksam, eftersom det snabbade på proceduren högst väsentligt.

skandinaV
0

Ska möjligtvis vara att du får Strattera medans du väntar. Jag själv fick Ritalin efter diagnos samt efter ca 3-4 möten med  olika personer på NPF samt ett uppmärksamhetstest via datorn. Kändes lite som ett förhör för att verkligen dubbelkolla ifall man verkligen hade den problematiken 

Sen är medicinering bara en del ut av behandlingen, Jag har bolltäcke med som är bland det bästa jag vet och mysa till det i :)

Hoppas det löser sig för dig TS