Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettutanför-ämnet
Läst 2430 ggr
Wafture
0

Frågor till städare

Någon här som jobbar/har jobbat på ett städ? Framförallt på så som gymnasium osv. Vilka tider jobbar/jobbade du? Är/var det mycket folk runt om (exempelvis elever)? Hur bemöts/bemöttes du som städare? Trivs/trivdes du med de jobbet? Positivt och negativt? Hur länge jobbade/har du arbetat på ett städ?

[Liinda]
1

Jobbar med lokalvård (städ)

Oftast så får man tider som är bäst anpassat till stället man ska städa. När jag städade en skola så fick jag välja om jag ville komma dit 6:00 på morgonen eller 15:00  på eftermiddagen. Just för att det var som minst elever då.

Hur man bemötts som lokalvårdare är jätteolika! Men jag har blivit bemött väldigt bra på dom flesta ställena jag städat på.

Jag trivs bra och har jobbat på företaget i lite över 2 år.

Fördelar: Det är oftast lätt att anpassa tiderna själv, om man inte har ställen som är en viss tidpunkt för så kan man bestämma lite själv när man vill börja, ha lunch mm. Det är dessutom lättare att bestämma hur många procent man vill jobba. Vill man ha fler timmar kan man be om ett till städställe, om man vill ha mindre så ber man att få plocka bort ett. Man får massa motion i jobbet. Man blir bra mycket mer tidseffektiv som också gynnar en hemma i städningen. Lätt att få semester (Lätt att byta ut)

Nackdelar: Man känner sig ofräsch och skitig jämt, gör man inte rätt så tar ryggen stryk, händerna blir torra och förstörda om man inte är noga med handskar. Man är lätt att byta ut.

sandriisch
0

Jag jobbar med städ . Har 2-3 hemstäd och även ett företagsstäd. Företagsstäd är varje morgon. Får också välja tiderna själv lite hur jag vill… är rätt skönt då jag har en förmåga att alltid vara ute i sista minuten varje morgon. Men försöker börja 05 så ofta jag kan. Så kommer jag hem tidigare med… och ob tillägg är inte fel heller haha… Bemöts bra av folk jag träffar och där jag städar. Har valt och inte jobba mer än 50%… ibland 100 timmar… för känner jag klarar inte mer :p Positivt: skönt med rörliga tider och så. Jobbar själv med så kan jobba i min egen takt. Negativt: att man inte städar ett skit hemma… jag orkar inte de efter städat på företag och hos andra. Man får lätt ont överallt om man inte jobbar ergonomiskt med kroppen. Lika så torra händer som i inlägget ovan. Har jobbat med städ i 1.5 år.

Wafture
0

Tack så mycket för att ni tog er tid att svara! 👍
Går ni på regelbunden massage med tanke på att det sliter på kroppen?

Ska själv börja på ett städ efter nyår, kommer då städa på gymnasium. Det jag är orolig för är endast att eleverna ibland kommer vara där. Hoppade själv av gymnasiet av många olika personliga anledningar så känns lite jobbigt att behöva vara just där, har lite svårt för just ungdomar 😕

sandriisch
0

Jag går inte på någon massage alls. Varit hos kiropraktorn 1 gång och han rekommenderade att börja träna så man bygger upp musklerna. Fast har inte fått tummen ur och göra detta ännu. Däremot försöker jag tönka på att jobba så ergonomiskt jag kan med kroppen. Det kommer nog gå bra… plugga in ett par hörlurar och sätt igång musik :)

[Liinda]
0

Jag går inte heller på massage eller något liknande. 

Styrketränar och försöker bygga upp ryggen. Hittills har det funkat bra, bara fått ryggskott 1 gång sen jag börja jobba. 

Inom företaget jag jobbar på  så får man inte ha hörlurar när man städar. Dels för att på vissa platser är det olämpligt och farligt och annars för att det inte är trevligt. Svårt för kunderna att ta kontakt om man har hörlurar.