Varför kan vi inte vi få bli nedsövda ?
Förra veckan hade jag återigen en period där mina sömn läkemedel inte fungerade.
Händer ju under perioder att kroppen vänjer sig vid sömnmedicinering och slutar att fungera.
Eftersom jag inte kan sova utan medicinering. Utredningar av världensledande sömnforskare har visat att min hjärna inte talar om att jag ska sova.
Att min dygnsklocka inte fungerar och är ett medfött fel.
Då visste inte forskarna vad som orsakade dessa problem i dag vet man att de få fall man känner till i världen så har alla diagnosen ADHD.
Efter 6 timmars sömn under en vecka och 5 dagar helt utan sömn så söker jag psyk akut och ber om att de ska söva mig för att jag varken orkar eller att jag inte fungerar och måste få sova.
Men psyk säger nej och det vill inte heller byta till en annan medicin sort för jag kan ju bli beroende eftersom det är narkotika klassad medicin.
Jag förstår ju deras resonemang men har man som jag medicinerat med sömntabletter i 41 år och säga att jag kan bli beroende av min medicinering så vet jag inte om jag ska skratta eller gråta.
När jag sedan blir hänvisad till samtal och psykologen föreslår att jag ska ta en promenad innan jag lägger mig så jag blir trött.
Var det nära att jag blev våldsam trött är bara förnamnet på vad jag är och har varit i hela mitt liv.
Fick ett återbesök dagen därpå för att fortsätta samtalet.
Fick frågan om jag sovit och när jag svarar nej så får jag höra detta är ju en besvärande situation hur ska du åtgärda detta.
Då svarade jag att jag får väl gå ner till parken o köpa xxxx.
Får då till svar Ja det kan ju vara en tillfällig lösning.
Nu blev det en flaska Whisky o Imovane en farlig kombination men nu fick jag i alla fall sova en hel natt efter en sömnlös vecka.
När man får hjärnskador vid en olycka så söver man ner patienten för att hjärnan ska få vila och återhämta sig.
Läkarna säger i dag att jag fått bestående hjärnskador på grund av min sömnbrist.
Men jag får inte bli nedsövd av sjukvården pga sömnlöshet. .
Varför kan inte vi med svåra sömnstörningar få bli nedsövda under kontrollerade former av sjukvården undrar jag.
Någon här inne som kan svara på varför.
Lasse
Ja sövning kräver en narkosläkare och övervakning. Det är därför. Däremot så förstår jag inte deras resonemang. Akta dig för den sömnmedicinen när jag tog den så minns jag inte att jag tagit mediciner så jag fick i mig för mycket och hamnade på sjukhus. En kompis till mig satt i sängen och räknade katter utan hen visste om det. Det var dennes partner som uppmärksammade detta.
Sövningen är ju inte alls optimal för kroppen eftersom att man är försatt i konstgjord sömn. Vi drömmer till exempel inte då.
Här bifogade jag en bild på hur ett sömnmönster kan se ut under natten. De röda markeringarna - REM-sömnen, det är då vi drömmer.
Omöjligt att komma upp så långt i medvetande vid sövning då man hamnar under stadie 4 i medvetande.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Jag vet ju redan det och jag sover i dag inte en naturlig sömn och har aldrig gjort det.
Jag går ner som mest i en djupare avslappning men går aldrig ner i remn sömn
Visade sig vid inläggningen på sömnkliniken att jag aldrig går ner i remn sömn så jag drömmer inte. Har hänt vid enstaka tillfällen med vissa droger att jag drömt men annars inte.
Resultaten av mätningarna skickades vidare till Världens ledande sömnforskare som jag sedan fick träffa.
Som berättade att min hjärna inte talar om för mig och övriga kroppen att jag ska sova.
Att den biologiska dygns klockan inte fungerar.
Att det var mycket ovanligt och att man kände till ett 15 tal i världen med detta problem alla dessa 15 har även diagnosen ADHD.
Men jag har ju stött på ett par stycken här på forumet som berättar om att ha samma problem med sömnen och har haft det sedan barnsben. Det är även en medfödd sömnstörning sa forskaren
Så jag tror inte det är så ovanligt men kunskapen är för liten även hos sömnforskarna som har väldigt lite kunskap om denna sömnstörning.
Så för min del handlar det inte om att få drömma utan att få sova och försvinna ialla fall några timmar helst en hel natt.
Lasse

I dag fick jag besök av verksamhets chefen där jag arbetar (praktik)
Hon hade varit inne och läst min blogg på facebook om min desperation om att inte kunna bli inlagd o bli nedsövd.
Hon talade om för mig att nej här i staden går det tyvärr inte men om jag åker till Universitets sjukhuset i Lund 6 mil härifrån så blir jag inlagd för svåra sömnstörningar och har möjlighet att bli nedsövd om de bedömer att det behövs.
I dag svimmade jag av trötthet när jag var i butiken och handlade och när jag kom hem och det var dags för boendestödjaren så tittade hon på mig och sa är det ngn idé att vi gör ngt i dag för du verkar inte fungera överhuvudtaget i dag. Hon bad mig att överväga att sjukskriva mig heltid under en period vilket jag ogärna gör.
Vissa dagar sover jag och då fungerar jag men när det gått några dagar med minimalt med sömn ja då funkar jag helt enkelt inte längre.
Lasse