boendestöd
Jag är beviljad boendestöd from den här veckan men ännu har ingen hört av sig.
Beslutsfattaren säger att de ska höra av sig men inte ett pip, ja kanske fånigt men jag vill få igång det så jag kommer någonstans.
Ni som har stöd, tog det lång tid innan det började fungera?
Jag minns inte. Det är över 2 år sedan. Men jag har för mig att det gick väldigt smidigt.
Tycker du ska ringa din handläggare och trycka på lite och säga att du undrar vart ditt boendestöd är som skulle vara från den här veckan.
Har du ens haft något möte med boendestödet ännu där ni lägger upp ett schema med dagar, tider och vad som skall göras på respektive tid?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Jag fick boendestöd ganska fort eftersom Jag går under SoL. behövde bara vänta en vecka :D beslutade samma dag som vi hade stor möte veckan innan.. just nu har Jag 15 timmar i veckan. 1,5 timme varje gång. Beror på vem. Jag har två ordinarie och 4 reserver om mina två ordinarie är sjuka eller har semester.
Jag går också under SoL. Bor inte i LSS-boende.
Ursäkta, TS, nu kapar jag tråden lite.
#2 Tossie - 1,5 timme och 15 timmar totalt i veckan. Hur är det lagt?
Hur ser planeringen ut under dessa tillfällen?
Jag har 3 dagar i veckan. Har beviljat 7 dagar á 1 timme.
Men jag orkar inte ha "okänt" folk hemma så ofta hos mig.
Mån 14-15 : Skriva inköpslista, föra över pengar till mitt kort så jag har för veckan, leta på receptförslag till enkel mat.
Ons 13-14:30 : Städning av hemmet. Fylla i eventuella blanketter.
Torsdag 13-14 : Köket (fort på Onsdagens städning om inte det blev klart.) Annars finns flera punkter: Sortera papper och sätta i pärmar, leta på receptförslag till enkel mat, matlagning, öppen punkt (vad som helst som behöver göras utöver). Imorgon tänkte jag till exempel frosta av frysen. 😛
Ja det beror på bst de ordinarie har för schema. Om det är fullt så brukar de planera tillsammans med Mig vilka dagar de har. så de synkar med Mitt. Jag har nyss fått dem så det är mjukstart veckor. sedan blir de flera dagar :D det är mitt andra vecka med dem så det är mer fundera, känna om det funkar. ska ha möte nästa vecka med dem
De har varit här idag så. Det beror ju på att man bor med någon just nu (dela lgh) så det är ofta kompisen som lagar mat etc.
Just nu har Jag måndagar och onsdagar med dem hos mig så idag var en av mina ordinarie bst i stan och fikade väntan på jag ska få "kompis" kontaktperson som gör saker som fika, gå på bio etc. förra veckan var det storstädning.
Måndagar 10.30-12.00
Onsdagar fasta tider 14.30-16.00
#5 Aha, då förstår jag. 🙂
Du får inte ha bråttom, jag har beslut om att jag har rätt till det, fick beslutet i Oktober-September 2013 och ja jag har beslut på det iaf :)

Det gick otroligt snabbt jag fattade inte riktigt vad som hände fören jag hade 2 boendestödjare hemma.
Det började med att jag i våras märkte att jag inte fungerade varken på jobbet eller i hemmet.
Kronofogden hörde av sig jag hade rört till det med räkningar betalat in pengar på fel konto mm allt ar kaos .
Har haft företag i många år och aldrig haft problem med sköta ekonomin innan.
Så jag beställde en tid hos Arbets terapueften för att få hjälp med tekniska hjälpmedel.
Men hon ansåg att jag var i fördåligt skick och kopplade in soc och min läkare.
Jag hade oturen att hamna hos en idiot till social assistent som inte borde arbeta med människor. Han var oförskämd redan när han mötte mig i dörren.
Han påstod att jag var speedad och så förvirrad och att jag gick på droger. Så sa han att i pappren så kunde han se att jag haft drogproblem tidigare och att jag skulle skickas på drogtest.
Jag blev så förbannad o skällde ut gubben och sa att det var 30 år sedan jag hade drogproblem och frågade när soc släppte saker bakom sig och när dom gav folk en ny chans.
Så vi lämnade varandra i ilska och han sa att han lämnade över mig till socialnämden för en drog utredning och att skulle få ett besked därifrån inom 3 månader.
Jag åkte till sjukhuset lämnade mina drogtester och de var utan anmärkning.
Veckan därpå ringde en social assistent som ville träffa mig för samtal redan dagen därpå. Jag sa att jag inte hade ngt intresse av att prata med d soc igen eller med denna otrevliga man jag träffat.
Men blev lovad att detta möte inte alls skulle gå till på samma sätt och att denna man inte kulle vara närvarande på mötet.
När jag kom dit möttes jag av en jätte trevlig kvinna som bad om ursäkt för det bemötandet jag fått.
Hon berättade att socialnämnden snabbehandlat mitt ärende och ansåg att jag behövde boendestöd och inte missbruks vård.
Så frågan var om jag var intresserad av att få ett boendestöd. Men jag tackade nej till detta eftersom jag ansåg att jag inte behövde hjälp med planering utan mer behövde hjälp med det praktiska arbetet.
Jag är ju själv utbildad personlig assistent /boendestödjare
Så då erbjöd de mig i stället ett utökat boendestöd vilket jag tackade ja till och dagen efter så fick jag träffa deras sjuksköterska som gjorde en utredning på mig
Veckan efter ringde soc och berättade att de skulle göra ett hembesök hos mig dagen därpå.
Då dök denna sjuksköterska upp plus en socialsekreterare som berättade att de var mina boendestödjare och så var allt i gång innan jag riktigt fattat det.
De började arbeta hos mig innan det skriftliga beslutet var undertecknat eftersom handläggaren befann sig på semester.
Så det gick otroligt snabbt och jag får säga att jag fattade inte själv att jag behövde den hjälp jag nu får av dem de är helt fantastiskt får jag säga.
I November blev jag akut sjuk och efter jag kom hem från sjukhuset så var jag sängliggande och behövde akut hjälp med medicineringen.
Inget som ingår i boendestödjarnas jobb. Men jag fick inte tag i ngn annan så jag ringde boendestödjarna och de sa vi fixar en bil med engång och hämtar medicineringen på apoteket så är vi är hos dig inom 30 minuter.
Helt underbara människor får jag säga.
Lasse
Tack för svaren och kapa på, helt okej ;)
Handläggaren var här förra veckan och jag fick beslutet i måndags. Hon föreslog fem dagar/v men jag ville inte ha folk så ofta hemma. Så fick beslut om 6 tim/v i 2,5 månader.
I eftermiddags ringde boendestödjaren och vill smsa en tid nästa vecka om när hon skulle komma o informera mig. När hon lagt på blev jag irriterad, ska hon komma o hälsa på nästa vecka när kommer det då igång? Redan blivit utkastad ur facket o har massa andra papper i massa högar mm Så jag ringde o nu ska hon komma i morgon fm och så ska vi börja nästa vecka. Glad att jag vågade ringa (inte min starka sida)
Vad bra att de hört av sig nu och att du fick till en tid så pass snabbt! Hoppas du kommer trivas med ditt boendestöd, det är ju viktigt med personkemin och så, och viktigt att hjälpen känns bra.
Jag har boendestöd sen flera år nu och det gick nog rätt snabbt att få, minns jag. Och jag är jättenöjd med mitt stöd. Jag har 2 dagar i veckan à 2,5 h varje gång. Men ofta har det bara blivit en gång i veckan, pga att jag inte haft tid och att jag valt att inte ta emot vikarier om de skulle bli sjuka. Jag har alltså två bestämda personer som turas om att komma.
Jag är väldigt nöjd med mitt stöd, de är väldigt finkänsliga och tar stor hänsyn till min integritet och arbetar helt utifrån mina önskemål och det funkar jättebra. Jag brukar använda boendestödet till saker jag har svårt att komma igång med på egen hand och det gäller så väl praktiska hushållsgöromål som även privata fritidssaker, som att sortera foton, bildbehandling och sånt.
Ja det var skönt för jag blir tokig på att vänta på allt som hänger i luften. Jag vet eg inte vad det är tänktes än att jag behöver räka upp bland papper mm som har rasat ni underkända skukdomstid. Men sen behöva det kanske socialt hå en promenad tex. Vi ska träffas med arbetaterapeften en dag för att hitta strukturer. Har ju dessutom två halvsmå juveler som ställer till det. 😊