Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etiketthjälpmedel-stödinsatser
Läst 1898 ggr
pernillaa
4

Ser ljuset i tunneln

Hej

Måste bara få dela med mig av mig glädje.

Jag har varit hemma hela livet i princip med sjukskrivningar och aktivitetsersättning. Jag har hafty PTSD, ångestproblematik, klinisk depression och har fått diagnoserna ADHD och nu även bipolär typ 2.

Jag har senaste tiden utvecklat min kreativa sida och har stött på många talanger som jag har och börjat på att inse min förmåga, hur mycket jag egentligen har att ge världen. Det har länge känts som "slöseri med mig" att gå hemma bara för att jag inte kan jobba som alla andra.

Samtidigt är jag fruktansvärt rädd att gå ut i jobb då allt jag gjort har misslyckats och jag har haft en syn på arbetsvärlden som att man ska ut och jobba så fort man är färdigutbildad och sen jobba heltid till man blir pensionär oavsett förutsättningar. Det eller gå hemma och vara värdelös och bortkastad.

Men jag har nu äntligen fått bra hjälp från försäkringskassan och arbetsförmedlingen och har börjat inse hur mycket bra hjälp det finns och att jag faktiskt KAN hitta en plats i arbetslivet där jag fungerar.

Det känns så otroligt skönt och jag är så peppad på att gå ut och arbeta nu! Jag är 28 år och suktar efter att äntligen få tjäna någonting till där ute och sluta vara osynlig och värdelös!

Alla kan ju NÅGONTING liksom! =)

Ha en bra dag! // Pernilla

zatanica
0

🙂 Kul att höra, jag har alltid också tyckt att det finns en plats för alla, alla kan vara med och känna sig behövda.

Dela gärna med dig om hur det gick till. Behöver själv alla bra råd och tipps. Är 30 och vill också kunna ta mig ut i arbetslivet och känna att jag bidrar med något, men hitils har jag mest känt som att jag bankat huvudet i en vägg och inte fått någon ordentlig hjälp.

Jätte glad för dig och hoppas du får ha känslan kvar länge att det går bra och åt rätt håll. ✨

pernillaa
0

Tack! Jag håller tummarna att allt går din väg snart också! Förstår frustrationen!
Ska absolut skriva sen och uppdatera.

Blev faktiskt kontaktad i helgen av en på medborgarskolan som fått syn på grejerna jag säljer på facebook och undrade om jag ville bli kursledare i återbruk av gamla saker. Jätteroligt att höra! Gav en liten ego-boost! =)
Kika gärna om ni vill. https://www.facebook.com/groups/463313183772583/

zatanica
0

Piedestalen var grymmt snygg 🙂

Kul, lycka till. Ja när man får höra sådant kan man leva gott ett tag.

pernillaa
0

Tack. Jo det är viktigt för självförtroendet. =)

Uppdaterar sen när det börjat hända något.

Zaphix
0

Kreativt arbete är lösningen för många tror jag.

Det är det enda jag kan tänka mig att jobba med just nu, så utbildar mig och siktar mot att kunna försörja mig på konst. Utan det kreativa hade jag fortfarande varit sjukskriven tror jag..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg