Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: verklighetsberättelser
Läst 2904 ggr
tarotlasse
0

Hur har ni blivit bemötta av AF ?

Jag har varit till och från varit arbetslös nu i 5 år.

Af pratar så fint om tillgänglighet för alla på arbetsmarknaden och hjälp för att få ut funktionshindrade i arbetslivet.

När jag anmälde mig som arbetssökande och berättade om mina funktions hinder 6 st  så krävde ju AF in läkarintyg med en gång.

Ja det var den enda åtgärden jag märkte av från AF sida.

Efter tre år frågade jag om jag kunde få ett samtal med AF´s

arbetsterapeut men blev i ifrågasatt om varför.

Berättade att jag hoppat in som elevassistent men att det visade sig att jag inte klarade av ljudmiljön.

Att jag ville ha hjälp så jag inte hamnade i en liknande situation igen och ville ha råd.

Jag fick tjata mig till ett besök till en arbetsterapeut vi träffades  ett tillfälle och under 30 minuter och sedan träffades vi hos min handläggare och där arbetsterapeuten säger att hon bedömde mig som arbetsoförmögen och inte borde stå till arbetsmarknadens förfogande.

Jag bad då denna arbetsterapeut att resa till ett varmare ställe och gick därifrån.

Sedan hörde jag inte mer om detta och min handläggare kallade mig till ett möte och sa att AF hanterat mitt ärende fel eftersom jag hade ett funktionshinder och bad om ursäkt för detta.

Han föreslog en SIUS konsulent och rehab handläggare men sedan fick jag byta till en annan handläggare och sedan hände inget mer från AF sida. 

Nu 5 år senare har jag en rehabgandläggare och gjorde en arrbetförmåge utredning för ngn månad sedan.

Jag har försökt få besked av AF sedan oktober månad om hur jag ska göra eftersom jag nu mer är halvt sjukskriven och det verkar vara permanent.

Jag fick papper om att jag skulle  aktivitets rapportera och att jag skulle söka jobb som personligassistent/boendestödjare.

Tyckte inte detta var realistiskt eftersom jag själv har boendestöd i dag.

Men ingen på AF kunde ge mig besked hur jag skulle göra.

För tre veckor sedan fick jag en kallelse till AF för ett kortare möte.

Fick frågan om hur det gick med mitt jobbsökande och svarar att ag inte sökt några jobb eftersom jag är sjukskriven och ställer åter min frågor om hur jag ska  göra i min situation.

Handläggaren säger då att du behöver nog ha ett längre möte med din rehab handläggare för att få lite mer information.  

I går blev jag kallad till min rehab handläggare  för ett längre möte och information och återigen en ny handläggare.

Hon  var trevlig och hälsade mig välkommen och öppnade datorn och säger då jag har inte läst din akt och är inte insatt i ditt ärende.

Berättar att min arbetsförmågeutredning är klar men hon kan inte berätta resultatet för hon har inte läst  den.

Men hon har den på datorn och jag ber då henne skriva ut rapporten och psykolog utlåtandet för jag har rätt att få allt material som AF har om mig men blir vägrad detta.

Mina frågor om vad jag ska söka för arbete 100% 50%  eller 0%  

Kan hon inte svara på min fråga om det är realistiskt att jag ska söka jobb som personlig assistent/Boendestödjare  och om jag ska söka arbetet som boendestödjare hos mig själv.

jag ser hur hon får svälja skrattet innan hon säger att detta är ju kanske inte  är så realistiskt.

Frågar då vad ska ja då söka för typ av jobb och får svaret att det vet hon inte.

Så hur ska jag då kunna aktivitets rapportera?   

Rehabhandläggaren säger att det behöver jag inte tänka på för hon kommer  att fylla i den åt mig.

Jag går i från 1 timmes möte utan att få ett enda svar på min frågor.

Jag säger att det är rent förjävligt hur det bemöter en på AF och dessutom av en rehab handläggare som ska ha extra utbildning för att kunna hjälpa oss med funktionshinder.  

Så jag vill säga att AF´s fina ord om tillgänglighet för alla på arbetsmarknaden är bara tomma ord och rent bullshit.     

Hur har ni fått hjälp och blivit bemötta av AF med era diagnoser?

Lasse

zatanica
0

Hjälp, ja det har nog få fått.

Var på möte på arbetsförmedlingen idag, har en handläggare som arbetar speciellt med personer med särskilda behov eller vad det heter.

Hon ursäktade sig så många gånger att hon inget gjort och att allt tar sådan tid för hon hade runt 100 stycken personer som det är meningen att hon ska hjälpa.

Kan tänka mig då att resultatet blir att ingen blir hjälpt.

För jag sitter ju fortfarande här utan jobb och känner att mas inte gjort mycket för mig varken innan jag fick diagnos eller nu efter.

Eller jo de har slarvat bort mina papper som jag lämnat in på mina diagnoser typ 3 gånger.

mosterli
0

AF har i te en susning om vad dom pysslar med & dom har ingen kompetens för oss med lite extra behov. Orkar inte dra min långdragna AFhistoria- ungefär lika galen som din- mer bekräfta att jag inte fått någonsomhelst hjälp eller något stöd från AF. Det är en så dålig organisation, jag blir mörkrädd… Kontakta ditt vårdstöd & berätta för dom. Jag har ALLTID med mig min kurator i kontakt med AF. Antar att du omfattas av LSS? På autistsforum (SLL) hittade jag något som heter "samhällstöd & utbildning" under stöd & insatser. Läs det & ta med dig till AF. Ta med en stödperson oxå. Lycka till nu :)

AnneN
0

Oj, verkar som att jag är en av de få som haft tur med AF efter jag fått diagnos 😮

Direkt jag fick hem mina papper från utredningen så gick jag till min handläggare på AF (hon var för övrigt helt underbar att ha att göra med), hon fixade kodningen medan jag satt där och gav mig även information om vilken hjälp jag kunde få av AF då jag fått denna kodning.
Sedan hjälpte hon mig att få jobb på Samhall, men där passade jag tyvärr inte in då de inte hade något som de kunde anpassa för att jag skulle kunna må bra på jobbet. Sedan hjälpte hon mig att fixa så jag fick börja utbildning via Lernia på Kooperativ Luleå Hunddagis.

Efter jag haft den utbildningen i 6 månader så fick jag ny handläggare, minst lika underbart hjälpsam, som fixade så jag fick utvecklingsanställning i 1 år på samma hunddagis. Nu går snart denna anställning ut och då kommer det att bli fortsatt anställning med någon typ av lönebidrag, mest troligt trygghetsanställning.

Men före jag fick mina diagnoser så har jag haft några handläggare som verkligen inte ska jobba med människor, otrevliga, nedvärderande, sarkastiska typer, men även några som varit trevliga och gjort så gott de kunnat.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jebie
0

Jag blev uppsagd pga personalnedskärningar våren 2012 och var inskriven på AF Kultur & Media i cirka 1 år fram till hösten 2013. Tycker jag blev bra bemött, men samtidigt hade jag inga förväntningar på att få någon hjälp alls så jag blev nog positivt överraskad :-). Tyckte jag blev bra omhändertagen av handläggaren, hon kändes som en omtänksam faster typ. Hann träffa AFs psykolog och arbetsterapeut 2 gånger innan jag började plugga istället. Vid inskrivningen på AF var jag redan behovsanställd om ca 24 timmar/vecka på ett annat ställe så hon låg inte på så mkt med att jag skulle söka andra jobb. För AF var ju huvudsaken att man jobbade med nåt, vad som helst framför att bara sitta hemma. Handläggaren var i alla fall ett bollplank för vilka sorts yrken som kunde passa mig i framtiden då saker ordnade upp sig, hon tipsade om yrken med stort framtida personalbehov och vad för utbildning jag behövde. Hon tipsade om att jag kunde söka stipendium ifall jag kom in på utbildning osv. Hon erbjöd att sätta mig i kontakt med någon som höll i praktikplats i "skyddad miljö" men så långt gick jag aldrig pga timvicket och att jag började plugga. Har hört att det sedan ca 1 år tillbaka bara gått nerför med AF. Kanske hade jag tur som tillhörde en liten specialinriktad AF istället för den vanliga AF och att jag "kom ut" i tid?