Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettläkemedel-behandlingar
Läst 936 ggr
Guleböj
4

Tips ang. Concerta och ångest

Hej!

Det verkar som att det är många som får ångest och obehagskänslor utav Concertan.

Så blir det för mig också, blir oerhört inåtvänd och ångestfylld ett par timmar efter intag.

MEN jag kan i många fall häva/förebygga detta genom att först och främst försöka äta ordentligt, fast att det är jobbigt utan matlust. Så fet mat som möjligt.

Nästa tips är djupandning. När jag känner att ångesten börjar smyga sig på försöker jag gå ifrån jobb, disk, städ eller vad det nu kan vara och koncentrera mig på att andas djupt med magen.

Fungerar inte alltid. Men märker stor skillnad. Underskatta inte andningen!

Hoppas detta kan vara till hjälp för någon annan också!

Hejsvejs!

LisenM
2

Mycket snällt att dela med dig!!! Tack!! Och håller med om att maten e viktig å just med andningen! Rusar pulsen upp fick jag ett tips om att leta efter pulsen på halsen ( avleda) för det tar ju en stund å så tänker man å känner något annat!! Hoppas på fler tips!! Ha en bra helg!!:)

Jebie
3

Jag tycker att fysisk aktivitet hjälper, alltså typ att städa sig svettig eller ut å gå i rask takt, gå på crosstrainer. Och stor betydelse har det du skriver, att äta fet mat istället för exv snabbmat/kolhydrater. I början tyckte jag att min morgondos, 54 mg, gav mig reboundsymptom redan efter lunchen, det surrade i kroppen, jag blev stresskänslig, virrig och fick koncentrationsproblem igen. Hade känslan av att Concertan var på väg ut ur kroppen redan 5 timmar efter intag, men genom att äta mindre kolhydrater så minskade det problemet och jag har nu effekt i ca 8 timmar. Äter ofta några skedar keso blandat med nån sked gratängost och en skvätt fet grädde som frukost och oxå lunch, står mig bra på det. Mkt bättre än exv gröt, mackor å sånt jag åt innan. Fyller på m eftermiddagsdosen, 36 mg, ca 7 timmar efter min morgondos, för att undvika reboundsymptom på eftermiddagen. 36 mg ger mig tyvärr ingen direkt hjälp m fokus eller vakenhet så som 54 mg kan, men läkaren anser att 72 mg är min dygnsdos å att jag inte ska ha 54 + 54 mg och jag har heller aldrig fått prova något CS som ej är depå. Jag slipper rebound för det mesta nu med 54/36. 18 mg är fruktansvärd å under perioden då det var min tillskrivna dos så surrade, domnade det i kroppen, hade olustkänsla, gav mig jätteäcklig känsla m trötthet, förvirring å stresspåslag då det gick ur kroppen. För låg dos = värre negativa symptom och färre/inga fördelar i fokus, kanske lite, lite fördel i aktivitetsnivå på kvällen jämfört m ingen medicin alls, enligt min erfarenhet…och det tar minst 2 veckor att känna fler fördelar än nackdelar vid dosändring. För hög dos gav mg trötthet och nedstämdhet.