Larm om ADHD explosion!
Kraftig ökning av diagnosen de senare åren. Varför?
Tror det stämmer som det står i artikeln, det är en enkel lösning för de barn som inte klarar av en stökig skolmiljö.
Men man får inte heller glömma att en del av ökningen säkert beror på ökad kunskap och medvetenhet. När jag gick i skolan för många år sedan stämplades vissa av mina klasskompisar som "problembarn" och skickades ut ur klassrummet för att inte störa de andra. Att det kunde handla om ADHD eller liknande fanns inte på kartan på den tiden.
Dessutom har ju diagnoserna ändrats något. De har bytt namn och kraven för diagnos har ändrats.
Men absolut tror jag att det har blivit lite av en "problemlösningsdiagnos" som man ger till barn för att man helt enkelt inte kan/orkar/har resurser till att komma till roten med det egentliga problemet.
Och det värsta med allt där här, tycker jag, är att de barn som faktiskt har ADHD (som min son) blir misstrodda. Har läst om många som anser att ADHD är ett rent påhitt av föräldrar som inte orkar uppfostra sina bar.

Enligt en träff med ADHD forskare från hela världen i Glasgow häromåret.
Så var tendensen den samma i hela världen att ADHD diagnoserna ökade.
Den troligaste förklaringen till detta var ökad kunskap och mer utbildad personal inom barnpsykiatrin.
Ett exempel var Norge där diagnoserna ökat mest där det 2002 fanns 60 barnpsykologer i hela Norge och då gjordes det väldigt få ADHD utredningar och det skrevs ut ADHD medicin för 4 miljoner kronor i Norge.
10 år senare 2012 fanns det 280 barnpsykologer och fler utredningar om ADHD gjordes och det skrevs ut ADHD medicin för 168 miljoner kronor.
Forskarna kunde se samma tendenser i övriga länder mer utbildad personal och fler utredningar görs och fler diagnoser ställs.
Så ADHD ökar inte i omfattning utan har funnits hela tiden men pågrund av för lite personal och för lite kunskap så har man inte kunnat diagnosera så många som man gör i dag.
Enligt ADHD Forskarna konferens i Glasgow
Lasse
Paracetamol ska visst ge ADHD, kanske beror på sådant också.
Personligen tycker jag att de instrument man använder sig av för att utreda ADHD kunde vara bättre. Visst många ställen är väldigt seriösa men vad jag förstått det som skiljer sig utredningarna åt rätt mycket beroende på vart utredningen görs. Har hört skräckexempel, privata ställen där utredningarna görs på extremt kort tid. Vet inte vad som stämmer i detta men är det så borde kanske vissa krav ställas. Typ att utredningarna bedrivs på likartat sätt överallt.
Kanske kunde man haft lite mer objektiva test också, som datoriserat jämförs med en referensgrupp utan ADHD, allt för att minimera godtycklighet. Vet att sådana finns men kanske att det går att utveckla mer av den typen.
Känns som många kan feldiagnostiseras idag om man har en jobbig hemmiljö, stökig klass och inte riktigt kan få ro i sig själv eftersom alla yttre omständigheter är kaos.

Läser man hela artikeln om Paracetamol står det att det kan leda till Neurokini och ADHD liknande symptom.
Men rubriken skriver helt felaktigt att Paracetamol ger ADHD.
Men det är rubriken som lockar läsare och som säljer en artikel.
I dag vet forskarna med säkerhet att ADHD är ett genetiskt fel och en förändring på kromosom 16. Att det även är ärftligt.
Jag kan bra hålla med dig i dag är det mycket lättare att få en diagnos efter en väldigt kort utredning mot tidigare.
Vilket beror på ändrade regler om ersättning inom sjukvården.
En ADHD diagnos ger mer ekonomisk ersättning till sjukvården en vad t.ex depresion gör. Men det går framåt i forskningen och de är redan i dag möjligt att med ett blodprov och DNA test konstatera ADHD.
Men kostnaderna är väl fortfarande för höga men inom ett par år lär det vara både lättare och billigare och att man då kan införa detta blodprov som ett deltest när man ställer diagnosen.
Man har även konstaterat att dyslektiker också har en liknande förändring på kromsom 16.
Så kanske därför det är så vanligt med Dyslexi bland de med ADHD.
Lasse
#5 Det kan tydligen vara andra orsaker också.
#4, man måste inte se det som ett "fel", utan som en naturlig variation. Som vår verklighet är beskaffad idag är det ett hinder, under andra livsbetingelser kan det vara en tillgång. Grottnissarna behövde reagera snabbt och impulsivt, men behövde sällan traggla igenom trista handböcker. Det mänskliga genomlevt bevarar en massa olika egenskaper som kan verka usla, men just så förblir vi anpassningsbara och kan överleva förändringar i miljö och annat.
Jag menar förstås inlägg #5…
Blodprov vore bra.
jag har en son med en del "tecken" på ADHD bla kan kan inte koncentrera sig i skolan, får inget gjort, har massor av oavslutade arbeten mm, nä tacka f-n (eller kanske rektorn) för det. Det sitter 27st 8 åringar i ett klassrum med en fläkt som låter som en ko som råmar
jag är själv lärare så jag vet ju av erfarenhet att det är de här barnen man kommer till sist, de som är duktiga men behöver en klapp på axeln och frågan hur går det?
#9 För mig är det över huvud taget ett mysterium att det finns barn som kan koncentrera sig i skolmiljön. Jobbade som vikarie på en skola för några år sedan och fick en chock. Lite överdrivet men lite som att läsa en bok på ett discotek.
Det kanske även beror på att det skrivs mer om det och att folk får upp ögonen för detta. Om de då misstänker att de har "något" så tar de eller anhörig kanske tag i det och gör en utredning.
Det kanske var mer skambelagt tidigare, nu är det ju många artister som "bekänner" att de har en diagnos och jag upplever det nästan som att det blir coolt att ha det då.
*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn…
En drivande kraft är ekonomin för skolorna. De får extra ersättning för varje ADHD diagnos. Detta är helt galet. Skolpengen borde redan innehålla den ersättningen istället för att barn redan i förskolan pekas ut för pengars skull. Många små barn har symptom som stämmer på ADHD kriterier, men som i själva verket är omognad som helt utan diagnos växer bort. Risk med att få en diagnos felaktigt är att bli utsatt för onödig medicinering exv istället för stöd i skola och hem. Det kan räcka med att läraren ändrar arbetssätt och vips så har 2-3 elever inte ADHD symptom.
Anledningen till att ADHD är mer utspritt beror dels på att vi identifierar och sammanställer snabbare idag. Ärftligheten är en faktor men den är inte uteslutande. Artikeln om paracetamol är en liten del av vad som mer påverkar. Vi äter mer genmanipulerad mat och vi utsätts dagligen för mängder av matfusk och få i oss kemikalier som aldrig förr. Vi vet att kemikalier påverkar vår hjärna såpass att vissa får ärrvävnader och andra synbara symtom. Vi har generellt mycket fler neurologiska åkommor idag än förr, det gäller inte bara ADHD. De autoimmuna sjukdomarna exploderar också i antal bland befolkningen. Vi utsätter oss för mycket. Vi får kemikalier som inte är avsedda för levande organismer över huvud taget bara genom att använda tex lypsyl och hudkrämer… Listan kan göras lång. Senast nu läste jag om ett larm där man måste återinkalla mängder med sålda vattenflaskor för att plasten inte är godkänd och utsöndrar gifter. Detta är då vattenflaskor som vi köper vårt bubbelvatten i och även sportflaskor. Det råder inga tvivel om att mänskligheten i takt med teknik och framsteg även ger oss fler åkommor. Det som återstår i forskningen inom det området är väl egentligen bara vilken exakt kemikalie som ger exakt vilken åkomma. Var kan vi hitta den och hur undviker vi den. Det borde inte dröja allt för länge.
Vi lever också i ett allt smalare samhälle, där besparingskrav och strukturförändringar kräver allt mer konforma individer. Kraven på arbetssökande blir alltmer specifika och har alltid formuleringar om lagspelare, flexibilitet etc., utöver den sallad av utbildningar som krävs. Skolan tar efter och och utbildar efter en tänkt tålig individ, väl lämpad för Arbetslinjen, vilket betyder att arbetsmiljö och studiematerial dimensioneras efter de tåligaste. Arbetsmetoderna formas efter en tänkt idealelev med idealiska hemförhållanden. För somliga är världen öppnare och roligare numera, Internet ett underbart fönster till en rikare verklighet och ett praktiskt hjälpmedel i vardagen. Men det finns förstås baksidor. Tänk hur man hanterar sitt dagliga liv numera: all hjälp man förut kunde få, bemannade bankkontor, informationsdiskar, personal närvarande i butiker, biljetter till tåg och bussar köptes i begriplig fysisk form av levande människor. Man gick till posten med en bunt räkningar och betalade i reda pengar, istället för att hantera inloggningsdosor och oändliga OCR-nummer. De personliga kontakter som förutbestämd med hjälp har ersatts med horder av säljare, i mitt köpcenter är det dödfött att försöka få information om den vara man efterfrågar, eller i vilken gång den finns, det slimmade samhället har inte råd med sådan personal. Istället översvämmas sagda köpcentrum av mobilabonnemangssäljare, eventpersonal och halvfigurer som demonstrerar varor jag inte vill ha. Klart att fler ramlar ur mallen numera. Mallen har blivit trängre.
Edit #14: bannade rättstavningsfunktion. Hoppas det blev begripligt ändå.
jag tror att explosionen delvis beror på att man inte har särskilt bra sätt att diagnosticera ADHD (eller som någon annan sa, att man inte använder de verktygen som finns som är bra) i kombination med lata/stressade läkare och att det finns starka ekonomiska intressen både i vården och i försäljningen av mediciner mot ADHD. Det finns många saker som åstadkommer liknande symptom som ADHD och istället för att göra en ordentlig utredning av orsaken till symptomen sätter man en ADHD-diagnos och behandlar symptomen med mediciner mot ADHD.
t ex har jag träffat människor med en ADHD-diagnos som blivit bra bara genom att börja äta nyttigt, motionera och meditera. om det enda som krävs är en helt vanlig, sund livsstil, så tycker inte jag det är rimligt att betrakta personen som sjuk.
jag tror #14 har en poäng. i många fall tror jag att människan är frisk, att det finns en bred variation i hur "normala", friska människor är, men vår definition av vad som är friskt är mycket smalare är den naturliga variationen. livsstilen som vårt samhälle skapar är dåligt anpassad för människor. därmed får många egentligen friska människor problem och istället för att ändra på samhället och livsstilen, sjukstämplar vi dem som får problem.
kraven på konformitet har ökat och alla som inte passar in i mallen betraktas som sjuka. man kan ha stora problem med att få vardagen att fungera och beroende på hur problemen ser ut kan man få olika diagnoser, t ex ADHD. om samhället hade sett annorlunda ut hade betydligt färre fått diagnosen ADHD eftersom flera av dem som i nuläget får diagnosen då hade klarat sig fint.
#16 Man är iofs inte sjuk när man har ADHD.
16 Det är ingen sjukdom. Det är en funktionsnedsättning.
#17 o 18. ni har naturligtvis rätt, jag som uttryckte mig klumpigt. men samma sak som jag skrev gäller i praktiken ändå. oavsett om man pratar om funktionsnedsättningar eller sjukdomar, så är en diagnos ju ett sätt att markera att den drabbade på något sätt faller utanför normen; att det är något som inte är som det ska och något som behöver behandlas. det är inte rimligt i fall där det egentligen är omständigheterna som ger upphov till problemen snarare än någon egentlig nedsättning i individens funktion i förhållande till den naturliga variationen bland människor.

I en perfekt värld skulle många problem försvinna.
Jag vet inte hur kunniga och insatta ni är när det gäller ADHD men något jag läste va att det är lätt å få till en utredning. Vad menas med lätt då undrar jag? Är det lätt och går fort att få den? Sen visste jag inte att det fanns privat läkare som gör såna. Sen undrar jag vad är normal dosering egentligen,om det finns någon sådan? Finns det en max gräns när det gäller dosering av dom olika preparaten? Tacksam för om någon kunde ge mig lite info om detta? " if nothing goes right, go left"
#22 Den länken funkade ju inte.
testa denna då: http://www.mynewsdesk.com/se/kommitten_for_manskliga_rattigheter/latest_news
sen rubriken:
ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt." rel="noopener noreferrer" target="_blank">Neurolog: ADHD finns inte – men det är en utmärkt ursäkt.
#24 Jaså, de där. Jag har inte så stor tilltro till dessa.