Elvanse
Första dagen på medicinen. Känns hoppfullt trots att det tydligen ska räcka med en dos på morgonen (vilken jag trappar upp i detta nu).
Tycker dock den lilla effekt jag känt avtar snabbt, men det blir nog bättre med det när dosen ökas.
Pratade med folket på Shire idag och subventioner (högkostnadsskyddet) är på väg. Förhoppningsvis under hösten. Inga billiga grejjer,
Någon med erfarenheter kring medicinen?
HAr aldrig hört talas om den medicinen.
Just blivit godkänd. Det är en depot variant av Metamina typ… Alltså Metamina som är direktverkande med verksamma ämnet dexamfetamin som måste intas typ3-4 ggr dag. Denna innehåller lisdexamfetamin och har en verksam tid på upp till 13-14 timmar (enligt fass) ej mig änsålänge. Håller säkert i sig längre när jag höjer dosen. Ämnet är i stort sett samma men inkapslat så det ska lösas upp sakta och frisätta dexamfetamin flera ggr under dagen.
Jag som egenföretagare och jobbar extremt länge/mycket t.o.m för att vara ADHDáre så är det bra att den sitter i lite längre. dock är att jag kanske måste kombinera med Metamina för att få ut "några timmar till" med effekt så den inte avtar under arbetstid dem ggr jag är 12-14 timmar på jobbet.
Jag återkommer hur det fungerar för mig framåt. Tyvärr kostar det mig upp till 2000 i månaden när dosen är uppnådd. Hoppas att Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket jobbar fort nu när det är ett godkänt läkemedel
Tack för förklaringen :)
#2 Om den just blivit godkänd, innebär det då att det inte krävs licens??
#4 Inga biverkningar alls för min del. Var inte orolig! Denna medicin är "snällare" biverkningsmässigt än metylfenyldat. Jag ska upp i dos igen om 2 dagar. Lycka till och jag kan säga att den fungerar ypperligt på mig! Hör av dig till mig gärna och berätta hur det går!🙂
#2 Ingen licens!!! Sånt är skönt! Tyvärr faller den inte inom högkostnadsskyddet ännu, men sannolikt snart då den blivit godkänd. På bolaget (Shire) så hoppas dem på oct. Men kanske någon månad till
#5 skulle det stå😛
Alltså: Ingen licens!!! Sånt är skönt! Tyvärr faller den inte inom högkostnadsskyddet ännu, men sannolikt snart då den blivit godkänd. På bolaget (Shire) så hoppas dem på oct. Men kanske någon månad till
#7Intressant fråga! Vet inte, men i praktiken så borde det ju vara så. Kommer säkert vara som vanligt ändå. Att testa sig fram med metylfenyldat + Strattera innan det erbjuds. Finns säkert något bra med att man provar sig fram i den ordningen. Men visar man tydliga tecken på att ovan nämnda läkemedel ger svåra biverkningar etc så kan din doktor snabbt gå över på Elvanse utan läkemedelsvekets samtycke (licens).
Nu spekulerar jag…. Men jag som har ADHD+GAD och andra med svåra ångestsjukdomar eller dyl där biverkningar verkar ofrånkomligt kan slippa prova mer än något enstaka preparat i respektive grupp.
Hoppas Ritalin gör susen nu! Så du får börja känna fördelarna med medicineringen!
#9 Ja, ska bli spännande att se! Ska ta upp det med sköterskan om inte Ritalin funkar och se vad dom säger. När jag frågade sist vilka alternativen var så nämnde hon bara Metamina och amfetamin. Men jag kan nog ändå inte gå över till Elvanse innan man kan få dom billigare, 2000 kr i månaden, då skulle jag få leva på vatten och bröd .. Haha.. Ser fram emot att se dina uppdateringar i denna tråd :)
Jag måste uppdatera denna tråd!
Galet vad rätt det kan bli ibland!!! Är så himla nöjd med resultatet av min medicin. Alla i min tillvara inklusive mig själv har bara positiva komentarer på "nya" jag. Det har vart lite klurigt att hitta rätt mediciner och i rätt dos. Värt varje sekund!
Ja, lite små biverkningar har jag, men dessa är ett litet pris på hur bra det fungerar! En oväntad och galet bra följd av allt är att jag kunnat sova ganska bra utan mediciner av olika slag. För mig är detta sjukt nice! En främmande man använde ordet "kemisk bomb" som jag retade upp mig på. Jag kände mig dålig och provade efter månader lägga mig utan något hjälpmedel. Det är som att de nya fokuserade dagarna + div rutiner samt Träning hjälper på riktigt! Ja, plus att någon säger fel/rätt sak för att jag jag ska bli tjurskallig nog att prova
Småtråkigt dock att TLV inte tagit beslutet än om högkostnadsskyddet. Men jag är hoppfull och tror detta kommer ske senast i slutet av Januari vad jag fått veta. Men men…
Jag hörde något om att TLV och Shire hade haft ett möte om det nu i veckan, men vet egentligen inte något konkret om det.
Låter gott att Elvanse fungerar för dig, för mig var det ett helvete den månaden nu jag haft det. För trött, för sömnig, för deprimerad. Inget blev gjort i stort sett. Började känna att tankegångarna blev konstiga. Nä, jag fick nog och slutade. Blir till att gå tillbaka till metylfenidat eller se om det finns något annat att testa eller kombinera med metylfenidaten.
Blir inte mentalt dålig på metylfenidat iallafall, en del stelhet och hög puls, plus en del andra vanliga biverkningar som inte är så jobbiga. Det var därför jag ville testa Elvanse för att se om man kunde slippa de biverkningarna, men pulsen flög upp och ner hela tiden och jag kände att ta livet av sig inte lät som en dålig idé.
Men det är det ju såklart och jag fick nog. Blir Ritalin till frukost imorgon helt enkelt.
Oj va spännande att det funkat så bra för dig!
Jag skall få mitt repecpt på Elvanse den 9:e januari, min läkare ville inte låta mig börja när hon var borta på julledighet, det får jag väl acceptera… Jag ser mycket fram emot att äntligen få pröva lisdexamfetamin i stället för methylfenidat, min läkare tror dessutom att det kan passa mig bättre.
Du skriver att din dos är ganska hög och att du kompletterar med Metamina. Vill du speca dos och tidpukter? och hur lång tid det tog att hitta rätt.
Ok tycker det ni skriver om här är lite underligt. måste då fråga hur,var och när skulle du/ni fått Elvanse? och får u det på recept med högkostnadsskydd oxå lr? visst att det är ett nytt preparat som läkemedelsverket har godkänt. men har inte släppts på marknaden ännu. p.g-a vissa saker som läkemedelsverket inte har kommit fram till ännu. men anledningen får du i nästa inlägg när jag fått dina första svar. rätt så bra insatt i detta eftersom jag ??????. bästa hälsningar BVANILLA.
Jag har Elvanse på recept nu, men väntar på socialens beslut om att betala dessa åt mig då dom inte täcks av högkostnadsskyddet(än iaf)
Bor i Östersund
#16 Det har varit släppt på marknaden i 3-4 månader nu. Det går inte under högkostnadsskyddet än, men beslutet bör komma snart.
#16 ja du vem min doktor är inte info för dig. Men Jag har haft det utskrivet sedan slutet av september. Absolut släppt men inget som apoteken har hemma utan får beställa från shire. Nej som beskrivet så är det inte under högkostnad än. Kommer beslut på det. Så då jag har det så är det släppt:) Dyrt dock, jag betalar hela kostnaden för mitt. Vad har du för info som är relevant??
#15 tack! Hoppas det gör det för dig med! Ja jag tar elvansen en gång bara innan jag åker till jobbet. Stirra dig inte blind på mg utan hur det fungerar för dig:) Men jag är 190cm och karl så jag kan skvallra om tre siffrig dos. sen tar jag Metamina mot kvällen för att förlänga effekten då mer Elvanse sätter sig på sömnen och jag jobbar långa dagar. Metaminan blir inte mycket dock, 4 ggr 5mg
Hej!
Jag hade ett samtal med läkaren i onsdags och vi talade om just Elvanse eftersom varken Concerta eller Ritalin funkar som de borde, med tanke på min höga dos.
Jag står mellan två sjukskrivningar, alltså utförsäkrad, så min ekonomi e i botten. Därför testar vi inte Elvanse just nu (pga den höga kostnaden) utan vi tar det i slutet på januari när pengarna kommer igång igen.
Jag vill testa Metamina eller liknande men jag måste testa Elvanse innan de ens kommer fundera på att låta mig få det via licensansökan eller vad det heter.
Så ja… Jag kommer bara köra Elvanse en kort period för att sedan gå vidare på Metamina. OM de nu inte släpper in Elvanse på hökostn förstås.
Begränsad subvention, efter att man testat metylfenidat och Strattera. Bra för er som behöver det!
Precis! Det är klart äntligen! God Jul:)
Var det svårt för dig att att få licens på Metamina fast du redan har Elvanse?
Jag fick avslag på min licensansökan i mitten på Dec men de hänvisade inte till Elvanse utan till att jag skulle testa Medikinet (det ändra jag inte har testat innan).
Det var min läkares ide att söka licens på Metamina för att hon trodde att det skulle ge mig mindre biverkningar, hon har aldrig nämnt Elvanse. Jag kanske får ta upp det nu när jag ska tillbaka för att slippa alla dessa biverkningar.
Sen så undrar jag om metylfenidat är extremt "elakt" alltså ger "alltid" ger biverkningar? För detta är den enda medicin som har gett mig biverkningar och då har jag gått igenom det mesta i benzo och antidepp tidigare innan jag fick min ADHD diagnos.
metylfenidat får jag själv många o jobbiga biverkningar av.
Jag känner många som mår dåligt av metylfenidat och några som den verkar funka bra på
Jag har lite frågor om denna Elvanse. Är medicinen långtidsverkande (som typ Concerta) eller mer korttidsverkande som t ex Ritalin och Metamina?
Skulle den kunna funka som behovsmedicin, tro?
Jag har alltid haft väldigt svårt med långtidsverkande depottabletter, har aldrig funkat för mig. Och sen har jag extremt lätt att få toleransutveckling, så därför kan jag inte ta cs till vardags, utan måste göra en ordentlig prioritering och bara ta det när jag verkligen behöver det. Har Ritalin nu som behovsmedicin, men den funkar inte helt optimalt. Metamina har jag fått för svåra biverkningar av.
Någon som vet hur det är med Strattera förresten som man ju skulle ha provat före man får prova Elvanse, är den långtids- eller korttidsverkande?
Strattera är inte en centralstimulerande som Concerta/Ritalin eller Elvanse.
Det är en anti-depressiv medicin som påverkar noradrenalin, som hjälper en del som har ADHD. Den måste man ta dagligen och det tar lång tid (veckor) innan den är effektiv.
Jag har aldrig haft Strattera men fick testa Elvanse när den kom ut.
På papper så är Elvanse en långtidsverkande medicin. För mig höll effekten mellan 6-8 timmar. Elvanse innehåller lisdexamfetamin, som i kroppen omvandlas till dexamfetamin som är samma substans som Metamina innehåller.

Bara för att det blir ett godkänt läkemedel betyder inte att det hamnar inom högkostnadsskyddet. Jag har fått Circadin (Melatonin) utskrivet på recept som har blivit godkänt som läkemedel. Det går inte under högkostnads skyddet och jag får betala fullt pris för det. Däremot Melatonin som har exakt samma verksamma ämne som är licensbelagt det går under högkostnadsskyddet och är rabbaterat.

Jag hoppas du får ett positivt beslut från soc i din kommun om ekonomiskt bidrag till din medicin.
Men tyvärr inte alla kommuner som ger bidrag till medicinering som inte går under högkostnadsskyddet.
Här i Helsingborg får man det inte med hänvisning till socialförsäkrings lagen som inte medger bidrag till läkemedel utanför högkostnads skyddet.
Jag fick ett avslag av soc här i kommunen medans en kompis fick det beviljat i grannkommunen.
Soc här i stan hänvisade till FK och att ansöka om Handikapsbidrag som ska täcka medicinkostnaderna som går utanför högkostnads skyddet.
Men jag fick nej av FK också så jag fick överklaga till förvaltningensrätten.
De gav mig rätt till att ta upp medicineringen som en extra merkostnad.
Men sedan kan jag själv inte förstå att licens läkemedlet som inte är en depå tablett det går under högkostnadsskyddet.
Medans det godkända läkemedlet som är en depå tablett det går inte under högkostnads skyddet.
Här i Sverige betalar jag 7 kr o 40 öre tabletten för Cirkadin i USA där den är receptfri kostar den utan några statliga subventioner 60 öre tabletten.
Så något måste vara rikitgt fel i det Svenska läkemedels systemet.
Lasse
#29 Det går på högkostnadsskyddet nu så jag behöver inte soc

Jag blir riktigt upprörd över att man ska behöva betala 2000 kr i månaden för en medicinering av amfetamin på apoteket.
Jag såg i fass att den starkaste Elvanse tabletten var på 70mg och innehåller 20,8 mg dexamfetamin
För att komma upp i 1 gram amfetamin så blir det alltså 50 st tabletter och 2 månaders rekommenderad dos.
Nu blir det väl ett ramaskri och kanske bryter jag mot några regler här inne.
Om jag nämner att samma mängd illigalt amfetamin kostar 150- 200 kr på gatan.
Något måste vara riktigt galet i vårt Svenska läkemedels system.
Visserligen är läkemedlet 100% rent vilket är ytterst sällsynt det illegala amfetaminet är.
Så absolut inget jag kan rekommendera att köpa på gatan.
Men att det är en sådan enorm prisskillnad kan inte vara realistiskt.
På amfetamin som är ett läkemedel som nu existerat i över 100 år och är väldigt billigt att framställa.
Depåtabletter är visserligen ett nyare patent men hutlöst att ta dessa priser på ett läkemedel.
När det inte kostar många öre att framställa det.
Jag vill bestämt varna för att köpa amfetamin på gatan.
Dels för att det är olagligt o dels att det ofta är uppblandat med andra farliga kemikalier så inte alltid man får vad man tror.
Men när jag vet hur billigt det är att framställa så tycker jag det är hutlöst av Svenska läkemedels systemet med deras prissättning.
För troligtvis kostar detta läkemedel bara en bråkdel i andra länder.
Bryter inlägget mot era regler så får ni väl ta bort det.
Lasse
#34 Centralstimulerande kanske inte är rätt medicin för dig?
#35 Metamina funkade bra, även när jag gick i skolan med knappt några biverkningar. Så jag hoppas på den igen snart
Barn under 18år får den subvetionerad. Så jävla irriterad över detta. Min doktor tröck fel i dec så jag fick ett recept med 3 uttag subventionerat. #31 Lasse det är inte riktigt samma sak. Den innehåller det visst. Men det är en pro-drug så det omvandlas i kroppen under tiden till dex-amf. Pga detta så går det inte riktigt att jämföra. Tycker Elvansen är sjukt potent. Jag har Metamina med och som du säger så 20,8 på 70mg. Jag behöver ca 60mg Metamina för att täcka upp elvansen på en dag. Jag ligger mellan 70-100mg Elvanse nu på morgonen. sen 10 + 10 mg Metamina eftermiddag och framåt kväll. Skruvad skillnad på hur kroppen gör med det.
Jag är skitförbannad över att jag ska behöva betala dessa pengar. detta gör att jag drar mig från att höjja till 100 mg som jag mår bäst av och skippar helger och lediga dagar för att helt enkelt spara pengar.Problemet blir för mig att rutinerna faller och med det kost och sömn + Träning. Jag är ju egen företagare och mig veterligt så sponsrar inte uppsala kommun detta. Bara i dem fall då du inte har inkomst och går på soc dvs. Man blir ju så jävla uppmuntrad att betala skatt när man gör skillnad på vart man bor och ålder… Håller ni med?
Vill bara be om ursäkt för min spydiga kommentar. Men som sagt jag har provat alla preparat som finns mot min diagnos som då är svår ADHD. började med Concerta som jag nog har svenskt rekord i när det gäller hög dos har jag fått höra,skämt å sido.Men hög dos va det iaf. Fick sen Ritalin som jag tog ett kort tag utan resultat. Sen blev det Metamina ett tag eftersom man måste göra en försiktig sk upptrappning. Den fungera ju men väldig kort stund. Så det blev ju ett gäng om dan i ngr omgångar,utan något fullt tillfredställande resultat. Då blev det att jag fick prova ta Concerta emellan metaminan som en sk boost och även då utan tillfredställande resultat .Men efter ett tag med väldig hög dos av båda sorterna och i väntan på Elvanse som min läkare gick å vänta och hoppades på skulle gå under högkostnad skyddet. Men det skedde ju inte. Men till slut efter många turer fram å tillbaka och precis det du nämnde att högkostnads skyddet gällde barn å ungdom bara. Men läser man noga så står det men lite luddigt att det kan ingå även för vuxna med särskilda behov. Och med det menar jag att det är din läkare som avgör det helt å hållet faktiskt. FY F_N vad mycket detta blev. Har skrivit min kvot för detta året nu. ciao
Du undrade lite om stratteran och hur den funkar…..
Som vi vet vid det här laget så funkar olika mediciner olika bra el dåligt på oss.
Min son fick Strattera ett tag(han gick på mellanstadiet under den perioden)det tog som sagt flera veckor innan den uppnått önskad effekt,han va vansinnigt trött under inkörsperioden.
Skulle vilja påstå att den fungerade väldigt bra för honom,det kändes nästan som om någon plötsligt fostrat honom med extra allt. Han blev lugn,måttlig i det mesta han tog sig för och man nådde fram till honom på ett nytt sätt,skolan flöt på och allt fungerade med kompisar och sociala koder. Hans lärare fick upp ögonen på ett nytt sätt när det gäller ADHD (allt för många i samhället vet för lite eller inget om diagnosen. Det som många hakar upp sig på är att man skulle "droga sina barn",nu är ju inte stratteran central stimulerande men) Läraren önskade plötsligt att jag kunde varit en liten ambassadör för att få andra föräldrar att se med nya ögon på sina barn med diagnos,att ge barnen möjlighet att hitta sig själva helt enkelt.
MEN….glädjen fick inte vara speciellt lång. Biverkningarna satte in med magont och kraftigt illamående. Det va inte korta stunder heller utan det satt i under minst halva dagen.
Nu är det ju så även med biverkningar,det funkar olika hos oss alla. Önskar att den medicinen kunde framställas utan att ha så mycket biverkningar,det borde läggas extra tid och pengar på det.
Han fick helt enkelt sluta med den medicinen,det va verkligen synd men han kan ju inte gå runt och må så jätte dåligt,man kunde riktigt se hur hudfärgen på läpparna gick mer åt grå-vitt…kan nästan påstå att den tiden blev traumatisk. Har efter detta haft svårt att få i honom andra mediciner men har provat oss fram och det som skulle varit det bästa för honom efter QB testet vore Concerta 36mg.
Jag hoppas att det finns de som kan få ut det bästa ur denna medicin,slippa det dåliga,han trivdes som sagt bra i sig själv under en tid,önskar att han fick hitta den tryggheten i sitt jag igen.
Vill givetvis önska både hayabusa_ och er andra lycka till med att hitta rätt i medicineringen.
Har provat Elvanse 70 mg vid ett par tillfällen och tycker att den haft en behaglig effekt,tänker höra med min läkare om ett eventuellt byte eller annan kombination. En jämnare dagsform är min stora önskan!!😇
När och hur mycket Elvanse äter ni?
Jag tycker det värkar vara sjukt svårt att hitta rätt dos… Ena dagen funkar det jätte bra andra dagen fungerar exakt samma kombination knappt något.
Att sömn och mat skulle påverka detta har jag nästan uteslutit helt då jag testade att göra i princip samma sak 2 dagar i rad för att se hur effekten var.
Jag äter 90mg på morgonen något som jag inte tycker ger någon direkt effekt alls. Vid 11 tiden tar jag 60mg till. Ibland ger den andra dosen effekt och ibland inte.
Får en del biverkningar som yrsel och ibland ångest när den börjar gå ur kroppen.
#43 Tack! Ja även jag strävar efter en jämnare dagsform. Kanske måste b en förändring för mig med…Vi får se. Finns ju mycket att väga in vid förändringar. Jag blir alltid nervös när jag föreslår något nytt att läkaren skulle typ dra in alla mediciner för att man har biverkningar. Men jag är ganska duktig att säga som det är och börja med att berätta det:) Jag vill ju absolut ha kvar medicin men kanske justeras lite då jag gör stora förändringar i livet just nu:) Jag har ompriorterat kraftigt detta år och kommer ge mig in i ett helt nytt kapitel i livet. Du som jag har barn med att ta hänsyn till. Försöker få till vad jag vill göra nu och sedan packa in resten av livet och utefter det anpassa medicinen:)
#45 Jag äter ordentlig frukost innan. Försök diskutera dig fram med läkaren om hur du mår. Kanske behöver du starkare dos. Jag provade precis som du beskriver ovan. tog stor dos på morgonen och inget förändrades förutom när den "peakar" på mig ca 3 tim efter intag. blev för mycket så det märktes + mer biverkningar. Sen tror jag alla som står på cs känner igen sig i att när medicinerna slutar verka, så kommer stormen tillbaka med ångest etc. Då har ju medicinen haft sin effekt. Viktigt tycker jag är att du prata med din läkare ang¨ångest osv. Är klokt att se över hur man står i eventuell affekt och behandlar detta först. Jag har serouel på kvällen mot ångest, eventuell bi-polär depression och antipsykotisk. Så hitta nått sätt att hantera kvällsångesten på och när det är klart så börjar du med elvansen. Ha även ett strängt mat schema och minnes hjälpmedel + inkörda rutiner att hjälpa till med. Jag blir lite nyfiken…Hur ser livet ut annars för dig? Jobb,plugg?? Tänkte på tips att ge dig där du kan se förändringar när du har medicin i kroppen. Detta är ju ett forum och jag ingen ADHD läkare, viktigt att poängtera. Allt vi läser här är ju hur vi själva upplever detta. Bästa är at prova och göra det rutinmässgt, om man inte har för mycket biverkningar. Hålla sig ifrån forum och bipack-sedlar ett tag och se hur man faktiskt mår. Sen ska man naturligtvis tillbaka till forum etc och berätta:)
#40 Ska gå till botten med hur subventionen kan skrivas till särskilda fall. Vet ju att jag fick ett recept med tre uttag på innan min läkare hajjade det där med 18års gräs. Så han kryssade nog bara i någon ruta så jag slapp betala i 3 mån. Du behöver inte be om ursäkt! Man blir tokig ibland då inget fungerar och allt känns hopplöst. Hoppas du hittar nått som fungerar för dig snart iaf!