Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 1141 ggr
Barneveld
0

Vad sysselsätter ni er med?

Jag funderar mycket fram och tillbaka på vilken typ av jobb som skulle passa mig. Medan jag funderar pluggar jag, utan något direkt mål. Vad gör ni andra Bokstavsfolk? Jobbar? Med vad? Pluggar? Vadå? Sjukskriven? Med vilken sorts framtidsplan? Pensionär? Praktikant? Var då?

VildaVittra
0

Hobbybonde, men har inte fått diagnosen än. Annars brukar jag plugga eller må skit på arbetsplatser, har jobbat med massor av olika saker innan jag gick in i väggen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Nobody
0

Jag för min del stortrivs med jobbet som bussförare. Problemet är att jag inte trivs med tvånget att gå till jobbet. Jobbet tar all tid från mig, jag har ingen egen tid känns det som och får ångest varje kväll när jag skall jobba nästa dag. Det är fruktansvärt!

Just nu är jag sjukskriven och det snackas om förtidspension, 50% Vi får se vad det blir framöver.

Praefatio
1

Har ADHD. Just nu har jag aktivitetsersättning och pluggar 30% för rehabiliteringens skull. Pluggar allmän linje på folkhögskola, dvs. för att bli klar med gymnasiet. Det är alldeles lagom just nu. Hade älskat att jobba akademiskt men fem år på universitet kommer inte att gå.

Har tidigare jobbat i restaurangbranschen, kraschade in i väggen efter 2,5 år, alldeles för högt tempo för mig som är så extremt stresskänslig. Har även jobbat i ridskolestall, vilket jag trivs helt okej med även om ridskolan inte riktigt är min typ av miljö.

Har dessutom haft praktik i liten hästbutik och det fungerade kanon. Ska jag jobba som anställd i framtiden så tror jag att jag kommer att söka mig till något liknande. Tempot var lugnt utan att bli tråkigt, jag hade stort utrymme att vara kreativ och fick pyssla med service som jag tycker är sååå kul och dessutom är väldigt bra på.

Drömmen är dock att, liksom VildVittra, bli hobbybonde. Eller ja, leva som självhushållare. Min karl och jag har som livsmål att flytta ut på gård, tanken är att jag ska ha hand om odling och djurhållning medan han ska fortsätta med sitt heltidsarbete som han gillar. Att gå hemma och jobba med djur är det bästa jag kan tänka mig.

Zaphix
0

Jag studerar på en konsthantverkskola med siktet mot att kunna försörja mig på konst i framtiden. Hoppas på att komma in på en konstutbildning på universitetet till hösten.

Varit sjukskriven i många år innan och har nu aktivitetsersättningen vilande sedan två år. Till hösten blir första gången på åtta år som jag inte har något med försäkringskassan att göra.

Nu i sommar ska jag jobba tillsammans med min häst, bästa sommarjobbet någonsin.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

tlover
0

Aktivitetsersättning till 100% men arbetar mot att starta eget företag som ska startas i sommar då jag (förhoppningsvis) får förlängt men med 50% istället (och såklart är FK med på detta, förarbetet är min "arbetsträning")

Tillsammans med min man är vi också "månskensbönder" (dvs hobbybönder) vilket också är en del i min habilitering (utan gården hade jag inte mått så bra att jag ens hade tänkt på att försöka starta eget)

l'm back

[melowi]
1

Har inte fått någon diagnos än men är sjukskriven på heltid på grund av psykisk ohälsa och djup depression. Har ingen planering just nu, när jag väl orkar och kan ta in information läser jag en utbildning på distans, väljer takten själv så ingen stress

Fialotta89
0

Ska pröva på arbetsträning snart efter varit sjukskriven i snart 4 år. Men tycker det är helt okej o gå här o pula med mina djur.

Kommer bli något jobbigt att börja anpassa sej efter tider o andra människor igen.

Barneveld
2

Det är intressant att få veta vad andra Bokstavsfolk arbetar med. Någon gång läste jag om en tjej som hade praktik på dagis men som hade fått höra av chefen att såna som hon inte skulle jobba på dagis eftersom hon hade ADHD. Häromveckan läste jag i tidningen om en tågvärd som blev uppsagd från sitt jobb för han betraktades som en säkerhetsrisk sen ledningen fått veta att han hade ADHD. I båda dessa fallen är det folk som inte har någon direktkontakt med individen det gäller som anser att de inte kan utöva ett visst yrke på grund av sin diagnos. Jag skulle önska att jag kunde vara öppen med min diagnos på det jobb jag i framtiden har. I min släkt är det vanligt med ADHD. En av mina ADHD-släktingar jobbar inom restaurang, han är utbildad styckare. En annan jobbar som lärare. En tredje jobbar på ett kontor med ett tekniskt yrke, han är nån slags ingenjör. Min psykiatriker har ADHD. Han skrev ut ett recept med fluortabletter åt mig och råkade skriva att de var mot koncentrationssvårigheter. Apotekaren såg lite förvånad ut och jag frågade om något var fel. Hon förklarade vad han hade skrivit och jag skrattade och berättade att han också hade ADHD. "Han var nog stressad,"rättade hon mig "läkare har så himla ont om tid nuförtiden." Men det var faktiskt inte så. Han har ADHD på riktigt. Själv läser jag på universitetet. Just nu läser jag engelska för jag vill åka utomlands och plugga i ett år. Jag har nyligen fått veta att jag kommit in på skolan så det ska bli väldigt spännande.

[Linsenhejhej]
0

Jag är skriven i en gymnasieskola men på grund av extrem ångest klarar jag inte att gå dit. Jag ska med stor sannolikhet hoppa av skolan och börja med praktik i stället. Jag har Aspergers syndrom/autismspektrumtillstånd.

Praefatio
2

#9 Vet du vad! Jag önskar att jag också hade struntat i gymnasiet, gjort någon rolig praktik och fått gymnasiekompetens genom folkhögskolan istället. Nu går jag motsvarande tredje ring på fhsk och trivs så jäkla mycket bättre där än jag någonsin gjorde på gymnasiet. Skolorna är ofta små med en grymt familjär känsla. De som går där är ung vuxna som själva valt det vilket gör miljön mycket lugnare och mer positiv utan skoltrötthet, och lärarna har ofta väldigt goda kunskaper av neuropsykiatriska funktionshinder. Undervisningen är betydligt friare och mer individanpassad.

Från att ha varit i det absolut lägsta skiktet av skolans sämsta elever på gymnasiet, får jag glänsa med mitt intresse och min kreativitet, mitt annorlunda sätt att tänka, på folkhögskolan.

Jag tycker att du gör helt rätt :)

Arthedain85
1

Jag jobbade på ett hunddagis innan det var väldigt kul och lärorikt :)

Nu håller jag på och monterar grejer åt ett stort elektronikföretag vilket också är väldigt kul fast man behöver inte tänka så mycket här som man fick göra på hunddagiset vilket jag uppskattar eftersom jag ofta har fullt med en massa andra tankar som cirkulerar 🤔

Min framtidsplan är att se och uppleva allt unikt som världen har att erbjuda innan jag dör. Man inser inte hur kort livet är fören man börjar närma sig 30…