Super ångest!!!
Bytte från Concerta 54 + 18 till Ritalin 60mg. Snabba ryck å lördag första dagen. Tog min två 30mg r , hjärtklappning å liggandes i några timmar, på kvällen, tok städa med massa energi. Sön, tog en 30 tror jag, minns inte, ingen hjärtklappning! Mån tog en på morgonen, samma igen, klappning å skakningar, andra 6 h senare, effekten höll inte hela dagen. Skit sur på kvällen . Så, idag, tanken va att ta 3 st 30mg, för att kolla om de kunde hjälpa heeeela dagen. Morgon tog en styck kl halv sex, ok, tog andra ca tolv… Skulle aldrig ha gjort det! Två timmar med rusningar, skakningar, svimninskänsla , stickningar i kroppen, hjärtat slog så hårt å fort så jag visste inte va jag skulle ta vägen! Vad är de som e fel??? För hög dos?!? Tål jag inte Ritalin? Kan man dö?!? Vet ju fan inte om de va ångest eller en biverkning!!?? skötare är inte tillgänglig förens nästa fre :( fan, han sa dessutom att jag kommer må bättre med Ritalin! Och jag skulle skita i concertan för Ritalin är!!! Bättre!!! Jag kollade inga biverkningar innan med dem orden och så är det som värsta giftet! Ska jag strunta i den i morgon!??ska jag bara ta en Ritalin!?, Ska jag ta Concerta istället eller inget!??? Fan, blir så jävla trött på allt! Får ju leka egen doktor å jag är ingen j-a dr!!!! Skit rörigt med allt, texten med… Men snälla nån som har en ide!??, är jag förgiftad eller är det en biverkning som går över eller är dosen på 60 mg för hög? Han sa att vi skulle köra på de för att jag är inne på högre dos med concertan… Och för mig liknar dessa två mediciner inte!!! Varann!! 😡
Det är samma verksamma ämne i båda. Men Ritalin verkar snabbare och under en kortare tid. Concertan är mer "långsam". Så det kan mycket väl bero på att du bytt medicin, det samma sort medicin men de kan upplevas olika, Concertan upplevs av vissa som "snällare", "mjukare".
Det borde din läkare veta om och börja med försiktigare dos.
Lev väl.
Upplever concertan som mycket mjukare än Ritalin, men beror på mängden akut frisättning. Tar du 72 mg Concerta på morgonen så frisätts cirka 17mg direkt. Tar du däremot 60mg Ritalin på morgonen frisätts 30mg direkt, så det är stor skillnad, risken är att du blir över stimulerad: hjärtklappning, ångest, dimsyn, högt blodtryck, extrem trötthet etc. Testa ta 30mg på morgonen, då kommer 15mg frisättas direkt, vänta sedan 6-7 timmar eller tills du känner att effekten dalar ordentligt och då kan du testa ta 30mg till.
Tack, funderade just på hur frisättningsnivån ser ut. Ritalin släpper alltså ut 50% inom en halvtimme, så Lise får -som du skriver dubbla doseffekten i direkt början. Så inte så konstigt om det kan upplevas som obehagligt. Idiotisk utskrivare, sånt där är grundläggande har de inte ens koll på att man bör börja med upptrappning när man byter är det skrämmande.
Så Lise du verkar inte vara förgiftad eller fått biverkningar, du får helt enkelt en dubbelt så hög dos än du är van vid. Skäll ut din läkare ordentligt!
Ps. Undvik läsa biverkningslistan om du är lättpåverkad… de listar upp allt som överhuvudtaget ens misstänkts kunna vara en biverkning. Men det du beskriver hjätklappning, ångest, speedad yrsel etc är exakt hur det känns att ta för stor dos…
Lev väl.
Tack för förståligt svar! Men det konstiga är ju då att jag bara fick 15 direkt då jag bara tog en 30 å senare 30 igen! Trodde ju lixom att effekten försvunnit efter 4 timmar! Nåja, idag tog jag en 18 Concerta på morgonen å en till vid tolv. Ont i huvudet nu, men dagen har inte inneburit den rusningen alls! Jag har till å med känt mig glad å positiv!:) ringde oxå psyk å sekreteraren sa att jag skulle gå tillbaka till concertan å sen vänta in min tid nästa fredag! Min läkare har jag pratat med en gång bara, det är min skötare som pratar med mig för att sen föra vidare allt till dr på typ två min, å så skriver han ut. Har ni andra det så med!?? Det är inte undra på om de blir fel, eller iaf konstigt! Tvivlar till å från om jag ens har ADHD?! Men vad vet jag? Ingen dr eller ens gymnasieutbildning!!! 😉 Känns bättre nu iaf, å tAck för svar!!
Fasen, inte 18 styck, hahaha, 18 mg…. Ifall nån tyckte det lät mycket!!!
Fasen, inte 18 styck, hahaha, 18 mg…. Ifall nån tyckte det lät mycket!!!