Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: annat-npf-relaterat
Läst 2034 ggr
Inna74
2

Adhd diagnos, separerad och ekonomi

Behöver lite backup!

Jag har precis separerat och har precis flyttat in i en egen lägenhet. Jag har ju aldrig någonsin haft hand om ekonomin förut, och nu måste jag ju sköta allt sånt själv givetvis. Som extra piff på steken så har mitt ex en extremt tråkig attityd mot mig- hotar att sänka mig ekonomiskt (Han vet att det är min svaghet, fattar inte att barnen får lida för det i slutänden) Han kräver att jag ska betala för halva huset, som jag fortfarande äger eftersom han inte har lämnat in papprena ännu om bodelning. Enligt honom ska jag betala för allt inklusive, tex el, vatten osv. Har inte bott där på 1 mån. Plus detta min egen hyra som tar en hel del av min lön. Så nu verkar det som jag måste anlita en jurist, som hjälper mig ur situationen. I allafall så blir det en hel del utgifter så här i början. Känns som jag inte har någon koll alls på ekonomin! Pengarna bara visslar iväg! Jo, lite koll har jag ju, men jag är rädd att det ska skena iväg. Orolig för att pengarna inte ska hinna komma in innan det är dags att betala…

Finns det någon bra mall man kan använda sig av, typ en ekonomi mall? Bara så man får koll på allt! 

Hjärnan är ju full av tankar som är svåra att bena ut. Hur gör man för att bena ut dom? Både känslomässigt och praktiskt?

Fick nyligen diagnos ADHD och mina tonåringar har detsamma. Har dock inte tänkt på mig själv, utan bara gått in för att läsa på och sätta mig in i deras situation. nu står jag här men ett nytt liv, massor av tankar och nya saker, och då blir ju ingenting gjort!

Make things happen

Sjöstjärna
3

Ta kontakt med din bank och boka ett möte för privatekonomiska rådgivning, det brukar alla banker erbjuda sina kunder gratis. Förklara situationen för bankmannen/-kvinnan och så kan ni tillsammans gå igenom din ekonomiska situation och du kan få tips och hjälp på hur du ska lägga upp det för att få kontroll över situationen. Det här fixar du! 🙂

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

_Fisken
2

När jag hade lite problem så ringde jag numret som står på denna hemsida. De hjälpte mig. Tänk över först vad du ska fråga om. (http://www.juristjouren.se/) 

Ekonomin.
Kolla: Konsumentverkets sida för just dessa frågor.

Det är lite att läsa in om ekonomin och speciellt vad du (och han) har rätt till vad gäller förra boendet. Du ska inte betala för allt.  Men jag skulle nog tala med en jurist - helt klart. Kan hemförsäkringen stå för den kostnaden?

Jag själv spaltar upp utgifter i en tabell samt inkomster i en annan. Sen fördelar jag inkomsterna mellan mat, hyra, nöjen, el, försäkringar. 
Sen har jag två konton på banken. Ett konto där jag stoppar undan pengar för räkningar varje månad. Sen har jag ett konto för lön och mat- och bensinpengar. Det kontot har ett VISA kort kopplat till sig.

mosterli
1

Hej- du har fått många jättebra tips ang. din ekonomi ovan. Ang. Din diagnos så kolla om det finns ett adhdcenter där du bor. Kontakta de som gav dig diagnosen & fråga hur du ska göra för att få stöd & hjälp att leva på bästa sätt m din diagnos. Livet går ju upp & ner hela tiden & ibland kan man behöva lite hjälp ☺️ Jag fick även jag diagnos i vuxen ålder & ganska nyligen - jag har fått väldigt bra hjälp via både landsting & kommun men man måste fråga om den själv… Lycka till☺️

Inna74
0

Tack för era tips! Jag ska ta kontakt med bankmannen, han borde ju kunna hjälpa till att ordna upp en budget.

Men var ska jag börja? Jag hittar inga hjälpsidor på nätet, tex tips och råd för oss som har svårt att organisera och komma igång. Har ni hittat några?

Jag har så himla svårt att komma igång med saker, speciellt ekonomiska saker. Inte så att jag är slösaktig och bara shoppar hejvilt, men jag tappar lätt kontrollen och tänker att det ordnar sig…

Make things happen

Kyllan56
0

#4 Ta kontakt med kuratorn hos det team som ställde din diagnos så kan hen hjälpa dig så att du får reda i din ekonomi.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

KimE
0

Gör en enkel tabell som fisken föreslog. Har du huset ute för försäljning? Kommunen har rådgivare/medlare om det är svårt att komma överens angåeende barnen.