Hjälp, snälla!
Hej, jag är en tjej på 11 år. Jag behöver verkligen hjälp! Jag tror jag kan ha ADHD, och här är symtomen:
1. Jag är sjukt aggressiv och får vredesutbrott på allt/alla! Jag mår inte bra av det, men kan inte hantera det! 😕
2. Jag blir irriterad så fort någon petar på mig! Och om jag inte är beredd på det kan det till och med göra ont!
3. Jag är bråkig, uppkäftig och svarar emot.
4. Jag är hyperaktiv, och alla tycker att jag är jätteuppspeedad och skrikig.
5. Jag har ENORMA koncentrations- och uppmärksamhettsvårigheter.
6. Jag är USEL på matte, särskilt huvudräkning och då särskilt subtraktion.
7. Jag gör saker jag inte borde göra - t.ex står på cykeln när jag cyklar osv.
8. Jag har jättedålig impuls!
9. Jag är känslig mot ljud/ljus och dofter.
10. Jag slåss när jag blir arg på andra!
11. Jag kan absolut inte ta instruktioner.
Fråga gärna frågor!
Jag kan skriva fler symtom sen om det behövs, men är det någon här som tror att jag har ADHD? Snälla hjälp, jag mår inte bra av detta men kan inte hantera det! Jag vet inte vad jag ska ta mig till! Detta påverkar jättemycket av mitt liv! 😕
//En tjej som skulle uppskatta hjälp!
Eftersom du inte mår bra får du be dina föräldrar att kontakta vården.
Vet inte om det gäller fler med ADHD men en kille i min klass som har det är rätt lugn och blir sällan aggressiv.
När jag kom in i puberteten var jag en BITCH(ursäkta ordet) hela tiden. Om någon sa "va" efter att jag pratat kände jag för att gå fram och slå de för att jag blev så irriterad. Vet att många blir mer lättirriterade när de är i puberteten eftersom att man har så mycket hormoner i kroppen.
Jag känner mig rastlös och redo att hitta på saker hela tiden. Sån är jag, jag vill vara sysselsatt helst hela tiden.
Jag är ingen doktor eller nåt så jag kan inte säga om du har ADHD. Om du är orolig och inte mår bra tycker jag att du ska besöka en vårdcentral eller en ungdomsmottagning där du kan berätta om hur du känner. Man kan boka tid på en ungdomsmottagning utan att berätta för sina föräldrar om man tycker det känns jobbigt.
Lycka till! 🙂
Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice.
#1 Det känns bara konstigt att göra det - jag vågar inte 😕
Fast ska prata med skolsyster imorgon, och förhoppningsvis kommer hon rekommendera mina föräldrar att kontakta BUP..
#2 Så är det inte för mig. Blir arg om t.ex datorn inte funkar, då sparkar jag till den osv. Fast detta är inte något nytt - detta har pågått under hela mitt liv, fast har varit väldigt blyg för, och har nu börjat "våga" bli arg på dom i skolan, prata rakt ut osv. 😕
Okej, kan man? Hur då? 🙂
#4 Du behöver bara söka upp telefonnumret till ungdomsmottagningen i din stad och ringa dit för att sedan få besöka de. Om du inte kan ringa de kan man gå dit och höra med de om de har tid. De säger inget till dina föräldrar så länge de inte tror att du tar skada av något.
Du kan googla för att hitta din närmaste ungdomsmottagning! :)
Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice.
#5 Okej, fast jag måste åka bil till närmsta BUP. 😕

Det enda rådet som jag kan ge dig är att prata med någon vuxen om dina problem. Det är omöjligt att ställa en diagnos baserat på en forumtråd, så det vore ju bättre om du fick träffa en läkare/psykolog. 🙂
Börja med att prata med skolsköterskan och- eller dina föräldrar. Om du berättar för någon hur du mår så är det ju lättare för dig att få hjälp! 🙂