Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 14717 ggr
Smålänning
0

Trött av ritalin:(

Har ju nu bytt ifrån Concerta till Ritalin. 30mg kapsel + 20mg + 10mg snabbverkande. Men jag tycker jag bara blir trött av de iaf efter ett tag. Mkt händer nu i livet men märker att det är av medecinen som gör mig trött. Någon som känner igen sig?

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Trasslig
1

Jag tog också Ritalin ett tag 10mg 2 ggr om dagen som kompliment till Concerta. Blev också jätte trött av de. Och när de gick ur kroppen va jag så seeeeg och trött. Så jag slutade med dom efter nästan 2 år och har bara Concerta nu och de är bättre. tycker jag.

Smålänning
0

Ja, det verkar ganska vanligt. Men concertan var värre tycker jag, den blev jag trött av och jobbig ångest mm. Ritalinet har än så länge bara gett trötthet..typ iaf.

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

Urban Jansson
5

Hej. Jag äter Medikinet, den är kanon tycker jag fast det va tuff inkörningsperiod som värsta berg & dalbanan. Min läkare har ordinerat mig 160 mg/dag och sist jag hämtade på apoteket så undrade expediten om det verkligen stämmer för rek. dagsdos är 60 mg. Det känns lite märkligt att jag får så mycket men jag mår ju väldigt bra så det är väl bara att fortsätta på den dosen. Jag har pratat med min läkare om detta och han förklarade att dosen är beräknad på min kroppsvikt men det är ju lite underligt för medicinen är ju till för hjärnan. När jag började äta medicinen så trappade jag upp på ca 2 månader och den värsta/tröttaste perioden var när jag låg på 60 mg. Hans beräkning ser ut så här: vikt x 1.3 mg. Jag vet inte vad du väger men kolla vilken dos det skulle bli isåfall. Min dos är egentligen lite för hög, jag väger 96 kg så runt 130 mg ska jag ligga på men när jag va inne i den sista "upptrappningen" så hade jag bara 40 mg kapslar och 120 mg kändes lite lågt så jag själv ökade till 160 mg och detta va helt dos att ta enl.min läkare. Nu tar jag 80 mg/morgonen. 40 mg/kl 12:00. 40 mg/kl: 14:00 och mår toppen. Fördelen med Midikinet är att de verkar mellan 6-8 timmar så man blir aldrig trött på dagen men vid 10-11 på kvällen när effekten har försvunnit så blir jag trött men jag måste ändå ha insomningstabletter för att kunna somna. Jag är 50 år och fick min diagnos före jul och jag känner ingen med ADHD och jag har ingen att prata med om det för ingen förstår hur det är så jag är väldigt glad att jag har hittat den här sajten. Jag bor också i Småland, Jönköping men jobbar i Göteborg. Hoppas att mitt inlägg är till nån nytta för dig. Take Care

Smålänning
0

Intressant, fick min diagnos i okt nov. Väger 108kg;) fast är ju 185 lång så… Men iaf, men du äter inte 160mg snabbverkande utan 50/50 kapsel? Får se vad nästa dos blir men 30mg på morgonen räcker knappt två timmar sen är jag väldigt trött:( men vill inte öka för mkt själv så får vänta på läkarens ordination. Bor faktiskt en bit söder om jnkp.

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

NonStopDisco
0

Började idag ta 20mg långtids på morgonen och sen fylla på med 20 mg långtids strax efter lunch (innan fyllde jag på med 20mg korttids). Kände mig sömnig, gäspade och ögonen var tunga. Kunde fokusera i perioder, men fick kraftig ångest som fortsätter öka. 

Hur mycket Concerta åt du?

Smålänning
0

Jag tog som mest Concerta 54 på morgonen sen 36 vid middag. Sen var det 72 på morgonen och sen 10mg Ritalin till eftermiddagen vid behov. Men nu är det bara Ritalin. Blir fortfarande trött när den går ur och ibland ångestkänslan. Tror mer på större dos och spridd jämt över dagen.. Men vi får se vad som händer.

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

[milla76]
0

Intressant detta, jag har påbörjat Ritalin, började med 10mg depot på morgonen, jag tyckte att jag fick lite energi, tänkte inte på att sova som jag bara gjort innan, tyckte jag blev lite glad och pigg. Höjde igår till 20mg på morgonen, jag fattar ingenting, jag är så trött? Jag trodde att jag skulle få mer energi och bli pigg men jag  trött, känner mig så trött, tog tabletterna kl 06.30. kl 08.00 trött, skulle kunna somna, 08.30 jäspar , trött, 09.30 trött, jäspar, vill sova, 10.30 trött, jäspar, vill lägga mig!!

Vad ÄR detta???

aekitsune
0

Sjuukt jobbigt låter alla medicinerna som "/ Jag blir pigg av Concerta, men helt sinnessjukt seg på kvällarna när det gått ur kroppen..

http://aekitsune.blogg.se

Smålänning
0

det var mer än ett år sedan jag skrev här.

Uppdateringen är att jag äter: 40mg på morgonen 40mg /lunch 20mg vid 15:00, 2x10mg mot sen eftermiddag/kväll.

Större doser utspritt över dagen hälper, men man måste komma ihåg att ta dem också;)

För tag sedan ville jag testa en medicin tillsamans med alla de andra jag äter. Den heter cymbalta, den har jag inte haft några negativa effekter utan bara bättre (vad jag kan känna)

Överläkaren och min distriktläkare tyckte båda att det lät sunt och lät mig testa. Så det kanske är något för någon annan?

Nu har ö-läkaren (adhd-läkaren) skickat förfrågan till läkemdelsverkae om att jag ska får icens för Metamina. Så det är vad jag står just nu.

Det hade ommit en ny adhd-medecin också, kommer intehåg namnet bara.

Men men tröttheten finns där och iblanda måste jag stanna bilen för att sova för kunna fortsätta jobba. men sköter jag doserna och läggdags å allt annat så känns det bättre.

just nu sköter jag inte det här med att lägga sig  tid:(

go natt

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

mayolica
0

Jag var ofta trött och apatisk av Ritalin.🥵

~ mayolica ~

Smålänning
1

Den nya medicinen heter: Elvanse, ska börja med 30mg/dag.

Får se hur det går.

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

Läskare57
0

#0:

Läskare57
0

Samma här konstigt. Det första jag prövar . Ritalin 40 mg.