Sömn
Har diagnosen ADD/as och för en månad sedan ungefär gick jag från Concerta till medikinet.. Har fått lite sömn problem sedan lång tid och har fått atarax men jag tycker inte att det hjälper längre. Jag måste ha en insomnings tablett och jag undrar vad ni har för insomnings tablett??
När Atarax inte funkade för mig längre fick jag Lergigan utskrivet. Men jag blir som en zombie av den. Bägge är ju lugnande och rogivande.
Innan Ataraxen åt jag Zoplikon vilket är en insomningstablett, men det är en benso-släkting, och beroendeframkallande.
Propavan är en annan insomningstablett som ges i första hand, precis som Zoplikon. Men den är inte beroendeframkallande. Jag har dock aldrig haft den.
http://www.fass.se/LIF/product?0&docType=5&specId&userType&nplId=19600628000017
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#2 Menar du att du tar Ritalin innan läggdags? Ritalin är ju centralstimulerande och gör en pigg. Den skall man ju inte ta på kvällen alls.
Själv har jag "förstört" många mediciner, både lugnande och sömnpiller, pga toleransutveckling. Har fått ta 5 Stesolid till kvällen, men nu hjälper inte ens det. Och man kan ju inte häva i sig hela burken, då blir man väl förgiftad. Så nu har jag jag ju förstört den medicinen också. Så jag får försöka klara mig utan och somnar först mot fem på morgonen. 😕
#4 Jag har också ADHD och tar Ritalin vid behov. Men Ritalin är tänkt att ta på morgonen och tidig eftermiddag. Den är inte tänkt att ha som sömnmedicin eftersom den är just centralstimulerande. Jag blir väldigt förvånad om era läkare har skrivit ut centralstimulerande som sömnmedicin åt er.
Visst blir man lugn, men man blir pigg också, får mer energi och lättare att komma igång med saker. Så det är ju inte enbart lugnande, som t ex Sobril och Stesolid. Ritalin är ju en helt annat typ av medicin än lugnande piller. Själv har jag som senast tagit Ritalin vid fem på eftermiddagen, men då har jag haft lite svårt att sova på kvällen.
Visst vet jag att alla reagerar olika på mediciner, men att ha centralstimulerande som sömnmedicin låter mycket udda. Ungefär som att ta sömnmedicin på morgonen för att bli pigg.
Risk för toleransutveckling med om man har det i kroppen dag som natt. Sömnpiller är ingen bra långvarig lösning. jag har gjort som någon ovan nämnde med. flera lugnande, ett par insomning och andra preparat som fick mig "slö" .
Prova Melatonin! Inget jätte potent men något man kan ha på lång sikt om det fungerar . Träna!!! Träna skiten ur er så hjälper det med. På morgonen helst och sköt kosten
Men jag har inte Ritalin som sömnmedicin. Däremot har jag inte svårare att sova om jag tagit eftermiddagsdosen sent. Fast jag har förstås sällan sömnproblem, oftast somnar jag som en klubbad säl. 😉
#3: Jag tar inte Ritalin som sömnmedel, utan annan medicin gör det inte att jag somnar lättare. Däremot gör det att jag kan lugna ned mig på kvällen, varva ned och finna ro till att gå och lägga mig. Annars blir det lätt att jag kommer på enm massa saker jag borde/vill göra och jag stannar uppe för länge. Har inte ro att ligga kvar i sängen under den tiden det tar att somna.
Jag blir mindre kaosartad av Ritalin, jag kopplar av lättare och är inte lika uppe i varv och rastlös. Jag har ADHD och är utan medicin hyperaktiv, då gör centralstimulerande att man inte är lika hög i energin och kan slappna av mer.
Men det finns en gräns för hur mycket jag kan ta. Råkade av misstag ta min morgondos av Concerta, 108 mg, på kvällen istället för den avnliga kvällsmedicinen. Kom på det när klockan var fyra och jag fortfarande inte var trött eller ens i närheten av att kunna somna. Gick upp och tittade i dosetten och såg att jag tagit fel, där fick jag en förklaring på den sömnlösa natten.
Men tar jag 10-20 mg Ritalin så blir det lättare att komma till ro och kunna sova än utan.
Varför skulle det vara fel att ta centralstimulerande på kvällen om det bevisligen fungerar bra?
Min läkare sa att det var vanligt att de med ADHD, alltså med H och inte ADD, hade lättare för att somna med centralstimulerande i sig.
#6: Kanske måste ta tag i att börja träna ordentligt igen. Måste väl bara lyckas hitta tid till det, eller snarare prioritera det framför annat. Tränar endel nu, men är ingen hård Träning som jag skulle behöva.
Mörkret nu på vintern tar dock hårt på mig, blir mer nere på vintern och orkar inte ta tag i sånt som Träning trots att jag skulle må bättre av det.
Iaf hämtat ut mer Stilnoct idag, så nu får jag iaf mer sömn än jag fått sista tiden. Vilket ger mer ork att ta tag i Träning också.
#8 Varför skulle det vara fel att ta centralstimulerande på kvällen om det bevisligen fungerar bra?
Det är inget fel alls. Jättebra att det funkar för dig! Jag blev bara väldigt förvånad att man kan använda stimulantia som en form av sömnmedel. Jag kan inte ta Ritalin senare än tre-fyra på e.m och jag har aldrig hört någon använda Ritalin på kvällen till att sova på, har varit med på olika diskussionsforum genom livet. Och mina läkare som skrivit ut cs åt mig har också sagt att inte ta dem för sent. Så för mig känns det lika bakvänt som att använda sömnmedel som stimulantia. Men funkar det så funkar det och det är väl bara bra.

Jag har ADHD och har alltid haft problem med sömnen enda sedan jag var barn.
Redan på BB reagerade personalen på att jag inte verkade sova som andra bebisar.
När jag var 12 år fick jag sömntabletter utskrivna första gången och har nu tagit olika insomnings tabletter och sömntabletter i över 40 år.
Så jag har nog testat det mesta på marknaden och det var under perioden då jag missbrukade jag märkte att jag somnade av centralstimulerande preparat.
Det som fick andra att bli pigga o spralliga somnade jag av.
När jag fick min diagnos 47 år gammal och fick Concerta utskriviet så första året med Concerta kunde jag sluta med Imovane/Zoplikon som jag blivit beroende av ngn skrev att Zoplikon inte var beroende framkallande. Men det stämmer inte utan de är starkt beroendeframkallande. Imovane och Zoplikon är samma benzo medicin bara olika tillverkare och olika namn.
Så med Concerta klarade jag 1 år utan några sömntabletter alls.
Men efter ett år så återkom sömnproblemen och jag sover inte alls utan sömntabletter i dag.
I dag får jag på kvällen en kombination av 4 mg Circadin (Melatonin) plus 1st 7,5mg Imovane/Zoplikon beroende på vilket apoteket har hemma.
Vilket fungerar hjälpligt men tyvärr inte fullt ut.
Lasse
#9 Inget fel med det. Men enligt läkare så använder du cs dagtid och då forsätter på kvällen/natten så ökar nog toleransnivån på vilket cs preparat du än använder och vips… Du utvecklar beroende. Jag somnar bättre om jag regelbundet tar min medicin då jag får mer gjort under dagen och tröttare av det. Tyvärr är jag som Lasse. Kroniska bekymmer. Vi som haft imovane/zopiklon i mitt fall nästan 20 år innan man såg att det fungerar precis som benzo och faktiskt är jävligt beroende framkallande vet hur lätt det är att toleransutveckla.
Fast jag har ätit cs-medicin i sex-sju år nu utan att ha ökat toleransen för det.
Stilnoct som jag ätit typ i tre år har jag definitivt ökat toleransen på, det gör man snabbt på den tyvärr.
Jag är alltid väldigt aktiv under dagarna, gör hela tiden saker. Nu har jag börjat träna några dagar i veckan också utöver att ridai princip varje dag. Men blir inte tröttare för det. Blir trött i kroppen, men inte i huvudet.
Nej, några timmar under natten när ritalinet gått ur är jag utan. :)
Tar oftast sista ritalinet vid niotiden, somnar förhoppningsvis senast elva och normalt tar jag concertan vid halv sju på morgonen.
Tycker inte att Stilnoct är piss, hade jag tycket det hade jag inte ätit det i tre år. ;)
Jag äter melatonin kapslar, fick fightas med läkaren för att får ut det men det gick till slut, funkar jättebra tycker jag.
#16: Varför ville inte läkaren skriva ut det?
Var min läkare som tyckte jag skulle äta det, för att många med ADHD fungerar bra med det.
#17 För att det är på licens, och då skulle det bli extra jobb för honom att skriva ut det, var enklare att försöka pracka på mig något annat istället.

#18 Be då din läkare att skriva ut Circadin i stället:
Circadin är ett godkänt läkemedel och behövs ingen licens och vilken läkare som helst kan skriva ut det.
Circadin är 100% Melatonin men i en depå tablett så den sakta utsöndras under hela natten så man får en jämn och stabil sömn.
Man kan jämföra det med Concerta o Ritalin som har exakt samma innehåll men olika nedbrytning av tabletten för en kortare eller längre verkan.
Samma sak är det med Melatonin och Circadin samma läkemedel men olika verknings tid.
Men det går tyvärr inte under högkostnads skyddet och kostar 221 kr för 30 tabletter.
Men däremot läkemedlet som också heter Melatonin och som in te är godkänt utan enbart kan fås genom licens det ingår i högkostnads skyddet.
Det Svenska regelsystemet är väldigt märkligt kan jag tycka.
Lasse

Det är precis samma sak bara att man tar Circadinet en timme innan läggdags en det läkemedlet som heter Melatonin som man tar precis innan läggdags.
Melatonin är ju vårt eget naturliga hormon och min läkare sa att det nya forsknings rönen visar att man redan kan ta Melatonin tidigare under dagen för att återställa sömnrytmen och behöver inte ta det samband med säng gåendet.
Så man kan inte säga att det är en insomnings tablett liksom man inte kan säga att det är en sömntablett för att bibehålla sömnen.
Det är helt enkelt en medicinering när man har en brist på sitt eget sömnhormon Melatonin.
Min läkare sa att visserligen går läkemedlet Melatonin under högkostnads skyddet och de har en klinik licens som gäller ett flertal olika licens belagda läkemedel så egentligen inga problem för honom att skriva ut Melatonin istället.
Men han anser att Circadinet är bättre med en längre verkan så vill inte byta ut det till det som heter Melatonin.
Såldes tidigare i hälskost affären här i Sverige och som naturläkemedel.
Circadin är i de flesta andra länder ett receptfritt läkemedel.
Här i Sverige kostar en tablett Circadin 7 kronor och 40 öre på apoteket.
Om du åker till USA och går in på ett apotek där så kan du köpa det receptfritt där för 60 öre tabletten.
En jäkla pris skillnad det är hutlöst dyrt här i Sverige mot vad det är i andra länder.
Det går tyvärr inte att beställa det från USA de levererar det inte till Sverige eftersom det är receptbelagt här.
Lasse
Jag har Imovane, tycker det har hjälpt hyfsat innan.. Nu har jag dock värre sömnproblem än vad jag hade innan. Förut var det mest lite besvärligt att lyckas somna och sedan inte vakna då och då förstås, men nu är det plötsligt sju resor värre.. Så jag ska nog börja ta Imovane igen. Var ganska längesedan jag kände att jag behövde ta dem, men nu känns det nästan tvunget! Somnar tidigast 05 på morgonen och vaknar runt 09-10 sedan. Fruktansvärt irriterande. Känner mig otroligt dum, glömsk och slö, vilket inte är så konstigt.
Imovande är iaf ganska "snälla" enligt min läkare, tror de går ur kroppen helt på ca 6h.
Ljusterapi kan hjälpa kroppen få ordning på Melantoninbalansen. För oss som tycker somrarna fungerar ok med sömn och pigghet, men som inte kan sova och är heltidströtta under den mörka årstider.