Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 2818 ggr
Mysan_
0

Annat?

Tips på nått annat än mediciner som dämpar koncentrationssvårigheter? ^^

[T-Johan]
1

Motion?!?! Fysisk Träning?!?! När elever får svårt att koncentrera sig brukar jag säga åt dom att springa två varv runt skolan.

Mysan_
0

#1 Tänkte mer typ coca cola eller så :)

Tjeja
1

Mycket fisk och fiskolja

Fiskolja finns att köpa i from av kapslar, i bland i vanliga matbutiker t o m bland hälsokost men alltid i hälsokostaffärer.

Nyttigt för hjärnan på alla sätt så man fokuserar bättre, tänker bättre osv allt som har med hjärnan att göra är det bra för. :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Mysan_
2

#3 Är det gott då? :P

[T-Johan]
1

Ja men det är ju "B". Du ska tänka kreativt; upp med alla förslag. Sen kan Du "nischa" in Dig på sådant som går genom strupen. Alternativt sånt som inte gör det.

Praefatio
0

#4 Det smakar ingenting.

Tjeja
2

#4 som #6 säger det smakar just ingenting om man sväljer dem hela som man ska.

Svälj med något tjockflytande som tex fil eller yoghurt så blir det lättast.

Men detta är inte något du känner av samma minut utan det ger en hälsosam och bra effekt på hjärnan på lång sikt om man tar varje dag som hälsokost tabletter/vitaminer ungefär!

Det är så bra att det t o m nästan fungerar som botemedel för endel med ADHD t o m. Om det hjälper dem lär det hjälpa någon normal ännu bättre.

Coca cola och energidrycker förstör hjärnan på lång sikt istället! Det för en piggare för stunden men förgiftar hjärnan så man får ännu svårare att koncentrera sig sedan i längden. Slopa sådant skräp!

Hitta något hälsosamt! Träning och bra mat är det bästa!

Att springa i ca 10 minuter är däremot en jättebra och hälsosam snabb-kick till koncentrationen däremot om du är desperat. Det är t o m vetenskapligt bevisat! 😃👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Praefatio
1

Även B-komplexet, dvs alla b-vitaminer (finns ett gäng), är effektiva mot koncentrationssvårigheter. Socker ökar alla svårigheter för någon som är hyperaktiv, vilket du skrivit att du är, så coca cola och energidrycker samt godis osv ska man hålla sig borta från om man har koncentrationssvårigheter. Att utesluta vitt bröd och annan mjölmat kan också lindra.

lokko
3

Som skrivits redan - håll dig borta från coca cola - i allafall den med socker. Socker är superfel för oss adhd-muppar, det är inte bra för nån men framförallt inte för oss. Det förstärker muppigheten rejält! Du vet, sockerkurvarn - hastigt upp efter en läsk, speedad som tusan man har inte tid att koncentrera sig det är så mkt annat man vill göra då; sen efter nån timme sjunger sockerkurvan hastigt och man blir skittrött och då orkar man bara inte koncentrera sig. Plus att det beroendeframkallande så in i bängen, har hjärnan (den älskar socker) väl fått smak på socker kommer den vägra arbeta ordentligt om den inte får mer socker, min hjärna kan tjura i flera dygn efter en rejäl sockerdag. Socker kan ju funka i särfall, om du verkligen måste högprestera en timme eller så, men använd det mycket sparsamt i såfall. Du kan inte leva på "coclacola-koncentration" en hel arbetsdag

Tyvärr finns det inga enkla knep för att få hjärnan att koncentrera sig. För mig funkar Träning i särklass bäst, får jag upp konditionen och därmed sänker min vilopuls blir jag lugnare och mer harmonisk och påtagligt mer lättfokuserad.

Mat som planar ut sockerkruvan är ju oxå bra. Dvs i princip all den mat som man inte skulle äta om kroppen själv fick välja.

Vara utsövd är givetvis bra. Inte alltid så lätt om man har ADHD dock…

Meditation, övningar i medveten närvaro etc funkar. Men dessa är extra svårt för oss med ADHD eftersom det ju just handlar om att göra de saker vi har svårt med. Men det är bara att börja träna, man blir bättre och bättre med tiden.

En sak som förknippas med ADHDare är det att många  trummar lite med ett par fingrar, viftar med foten etc. Detta tror jag är ett undermedvetet sätt att upprätthålla koncentrationen. Att trumma lätt medfingrarna slår ut andra mer oförutsedda stimuli. Käka på ett äpple samtidigt som jag pluggar tycker jag kan hjälpa. Principen är väl att hjärnan blir upptagen med att göra deta - tugga trumma etc att den inte har tid att tänka på massa annat. Så att då ex räkna matte och tugga  äpple blir bara två saker, käkar maninte äpple finns det utrymme för hjärnan att hitta på en massa egna saker så så blir det räkna matte + se på getingen som studsar mot förnstret + höra på klockan som tickar,+ titta på tjejjen i bänken framför, + tänka på hur man ska komma vidare i dataspelet man spelade i går kväll, + bli sur över den där kompisen som var otrevlig, + oroas över att man har ADHD och inte kan koncentreras, + irriteras över att fröken har för mycket parfym,+  fundera på om man ska skolka från gympan,+ känna att man faktiskt är riktigt hungrig …

Hörslelskydd eller musik kan funka så man slipper omgivningens störande ljud. Det finns appar som innehåller typ brus, ett konstant lått monomt ljudmösnter som inte triggar igång fantasin som är gjort för ADHD.

Jag har funderat på om skygglappar typ liknande sånna som ibland används till hästar skulle kunna funka, så att man slipper störas av rörelser och händelser i synperiferin.

JAg såg ett kort inslag på tv som gick ut på att vara kissinödig kan öka fokus. Är man kissinödig så blir man mer målfokuserad, typ gör färdigt det du ska så du kan få gå och pissa snart. Storbritanniens förra premiärminister sägs ha använd denna metod vid bl.a. viktiga möten och tal.

Cigaretter finns det teorier om att de funkar ganska bra för adhdare,bl.a. bättre koncentrationen. Dvs vi upplever en större positiv effekt en vad personer utan upplever. Detta skulle vara en förklaring till varför det är betydligt fler med ADHD som röker. Kort sagt personer med ADHD fastnar lättare i ett nikotinmissbruk. Du vet säkert redan varför det är idiotiskt att röka, så den predikan skippar vi. Så undvik cigaretter - risken att du kommer tycka om dem är på tok för stor för att det ska vara värt!

Lev väl.

[T-Johan]
1

Bingo! Fullträff Lokko! När mina elever (ADHD) har svårt att fokusera på matten brukar jag skicka dom två varv runt skolan i full fart. Det hjälper en bra stund. Sen två nya varv, osv. Du har lyckats mycket bra med din beskrivning av adhd-muppens hårda vilkor. För ni gör det bra som försöker ta Er igenom skolan.

Lakeside
0

Träna är nog det receptfria som hjälper mig bäst. Tar jag ut mig rejält blir jag lugnare och det håller i sig dagen efter men hur bra varierar. Dock så avtar effekten något när jag tränar regelbundet tycker jag, jag kanske helt enkelt är dålig på att pressa mig själv hårt :).

Hörselkåpor och många små regelbundna raster är bra.

Zaphix
0

Jag har börjat med löpträning nu, mycket bra för jag blir lugn efteråt och kan fokusera. 

Har ett sommarjobb som verkligen kräver att jag är fokuserad hela tiden annars kan olyckor hända. Olyckor som kan gå rejält illa.

Så jag springer på morgonen innan jobbet för att det ska fungera bättre.

Äter rätt dos av medicin, men jag har vistt en rätt grav ADHD säger läkaren och psykologen, så  antar att ddet kan göra stt problemen ändå finns.

Har dock planer på att testa utan medcin endel nu i sommar, tror att medicinen ger mig en jobbig biverkning.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg