Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettkan-jag-ha-npf
Läst 1298 ggr
coqui
0

Allvarliga psykiska problem

Nu skulle jag verkligen, verkligen uppskatta hjälp här.. 
Jag går en utredning av nu add/adhd och är även deprimerad, men det är inte det som inlägget kommer att handla om. 
Jag trodde ett tag att det var mina koncentrationssvårigheter och humörsvängningar som var det jobbigaste av allt. Men på senaste tid har jag börjat göra saker som jag egentligen inte vill, det kan vara helt (ursäkta), men helt sjuka jävla saker som jag aldrig skulle göra i vanliga fall. Som tvångstankar också. Det är inte små saker som att exempelvis göra ett speciellt mönster utan verkligen sjuka saker som jag själv tycker är helt fruktansvärt stört! Jag tycker att det är så sjukt att jag inte ens skulle komma på tanken att ens berätta för min terapeut för jag skäms så oerhört mycket! 
Nu vet jag helt ärligt inte vad jag ska göra, är det tvångsmässiga beteenden jag har och kan de vara verkligen sjuka saker? (Ni får ha er egen uppfattning om vad som är sjukt och inte här). 

Jag mår verkligen oerhört dåligt av det här och nu har jag känt flera dagar i sträck att jag inte riktigt tänker innan jag agerar, det bara blir och direkt efter ångrar jag mig stort och dämpar ångesten genom att göra illa mig själv fysiskt genom slag mot ansikte och saker som gör ont. Senast igår hamnade jag i en svacka av någonting sjukt jag hade gjort och det resulterade med att jag som då i ''vanliga'' fall skrek och slog mig själv.
Jag pratar med en KBT-terapeut som jag tycker är bra, men jag har så otroligt svårt att lita på mig själv. Jag vill inte tänka dom här sjuka sakerna och framförallt inte göra det, kan liksom inte hindra mig själv på något sätt utan det känns som om jag går runt och sover hela dagarna. Att jag liksom inte är vaken så därav kan göra exakt vad som helst.  Om det inte vore för att min mamma faktiskt lyckades få mig att öppna badrumsdörren igår så vet jag inte vad jag hade gjort. 
Orkar snart inte länge till.. Kan det här vara en diagnos och/eller känner någon igen sig?

Karmatarerskanise
0

Du måste ta upp der med dom som gör utredningen.

coqui
0

Jo det ska jag göra, men det tar en sån otroligt lång tid. Kunde ta ett halvår till ett år och allt blir bara värre och värre..

Karmatarerskanise
1

Prata med din terapeut.

Ladydragon
1

Tycker det låter som ett självskadebeteende….

det vore faktiskt bra att försöka berätta för din terapeut….den personen har troligen hört det mesta alla redan 

sen oxå genom att berätta så brukar skammen lätta och det kan kännas bättre 

om du berättar för din teraput så kanske den personen kan lotsa dig vidare till någon annan som kan hjälpa dig

coqui
0

Nej jag kan inte berätta det, inte för någon! Det är så oerhört sjukt så jag skulle aldrig klara av det!

Karmatarerskanise
0

Det är inte"oerhört" sjukt. Inte heller ovanligt.

coqui
0

Jo för det jag gjorde var fruktansvärt otroligt sjukt och totalt onormalt.. Det här var ett tvångsbeteende. Jag vet inte vad som hände, tappade förnuftet och det bara blev. Direkt efter fick jag ångest, sen på det självskadebeteende och sen kom självmordstankarna

Karmatarerskanise
0

För att vara du kanske. Men du är inte ensam om sådant.

Men eftersom det inte är bra finns inget alternativ än att du pratar med din terapeut om det.

coqui
0

Det här är någonting jag själv tycker är fruktansvärt sjukt på ens minsta lilla nivå. Jag kan säga att jag fick ett tvångsbeteende men jag skulle aldrig säga vad som skedde så jag får helt enkelt lära mig att leva med det..

Karmatarerskanise
0

Vad ville du ha för hjälp här då?

coqui
0

Om det kan handla om en diagnos som jag skrev i inlägget

Karmatarerskanise
1

Att du slår och skadar dig själv?

Ingen på ett forum kan ställa diagnos. Ddt måste en professionell göra efter att ha träffat dig och sedan kan du få hjälp.

lokko
3

Du behöver inte gå in på detaljer om din tvångs-handlingar/tankar, men du bör berätta om dem. Det räcker långt med att du berättar ungefär som du skriver här utan att gå in på detaljerna  för din terapeut, ni kan gå in p när de uppstår, hur du upplever dem etc. KBT-terapeuten bör kunna hjälpa dig att skapa verktyg att hantera dessa tankar/handlingar. Självskadebeteenden är givetvis oxå ngt du bör  ta upp med terapeuten.

Det är vanligt med samsjuklighet vid ADHDdvs att man har fler problem än just bara ADHD, alla de du nämner själv är vanligt förekommande. Många andra diagnoser kan dessutom ha symptom som liknar de vid ADHD så som bipolaritet, autism och bordeline det är därför extra viktigt att du tar upp dessa saker så att du i slutändan får rätt diagnos och därmed rätt stöd och behandling.

Det du skriver om är saker som ses som allvarliga, dvs de är jäkligt jobbiga att leva med… Eller hur? Detta innebär att om du tar upp dessa saker - återigen du bestämmer själv hur mkt du vill gå in på i detalj , men nämn dem om så bara att du "har tvångshandlingar och självskadebeteende men att du inte vill gå närmare kring detta" så kommer det med stor sannolikhet påskynda din utredning. Om du uppever att de inte tar dig på allvar var inte rädd för att sätta ner foten och ställ krav.  Du har rätt till det!

Lev väl.