Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: tips-goda-råd
Läst 14639 ggr
CamillaS
3

Hur tvättar man ett kedjetäcke?

Ja hur gör man det? Ett sådant täcke måste ju också tvättas precis som ett vanligt! Men hur gör man det? Vågar inte sätta in det i hyreshusets maskiner då jag är rädd att dom kan gå sönder, det skulle bli en dyr historia som jag verkligen inte har råd med.
Visst man kan halvera täcket, men det är ju endå skramlande kedjor inuti det. Mitt väger 8 kg.
Nån som har tvättat sitt?

Saffran0Spice
0

Det vill jag med veta!

Karmatarerskanise
1

60 grader.  Men du får kolla hur många kilon tvättmaskinen tar. Är det mindre än 8kg får du lämna in det på tvätteri.

AnneN
1

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

CamillaS
0

#2 Maskinen tar 6,5 kg. Som sagt man kan ju dela täcket på hälften eftersom det finns en dragkedja där. Men är endå rädd att kedjorna kan ha sönder tvättmaskinen. 😐

#3 Jag har läst den sidan, men blev inte mycket klokare av den.

Karmatarerskanise
0

4 Blir då kedjan också delad i två delar? Blir den det så blir ju vikten 4kilo och då orkar maskinen det. 

Men känns det inte bra hade jag lämnat in den.

tlover
0

det ska finnas ställen där man ska kunna lämna in tyngre saker för tvätt (trasmattor blir ju tex väldigt tunga när dom är blöta). I papperet som man fick med kedjetäcket stod det hur mycket tvätt maskinen måste tåla (den ska ju tåla mer än 8 kilo eftersom det blöta tyget blir tungt).

Lämnar man in det tror jag dom säger till om det inte kommer att gå.

Annars blir det väl handtvätt, vädring eller liknande tvätt.

l'm back

Inkanyezi
1

Alla tvättmaskiner klarar åtta kilo utan problem. vikten som är beräknad för en tvättmaskin handlar mer om volym än om vikt. Det är sex kilo textil som beräknas kunna tvättas i en sex kilos maskin. Stoppar man i mer, blir det inte ordentligt tvättat, men maskinen tar inte skada av vikten.

Däremot ska man nog inte låta den centrifugera kedjor, eftersom en obalans kan ställa till mycket förtret och till och med skada inte bara maskinen, men också inredningen och orsaka vattenläckage. Det kan vara lämpligt att använda ett skonprogram, som inte sliter för mycket på täcket. 

Sedan dropptorkar man det nog helst.

AnneN
1

#4 Du ska ju ha täcket i en tvättpåse vilket skyddar både täcket och maskinen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Karmatarerskanise
0

#7 Det stämmer inte. Vår maskin stannade när tvätten blev för tung med vatten. Den orkade inte köra runt det.

CamillaS
1

#5 Ja eftersom täcket har dragkedjan i mitten på lodrätt håll så delas täcket i två halvor och kedjorna också. Så det borde bli 4 kg då. :)

CamillaS
0

Om jag nu tar mod till mig att våga tvätta det i maskinen, kan man låta det torka sen i ett torkskåp eller måste det självtorka?

tarotlasse
2

Ja det medföljde ju en tvättpåse och tvättråd när jag fick mitt kjedjetäcke. 

Dessutom gjorde 2 st arbetsterapeuter ett hembesök efter en månad  då jag haft kjedjetäcket.  

Dels för att göra en utvärdering om vad jag tyckte och om täcket hjälpte mig plus att de då gav mig instruktioner om hur jag skulle tvätta detta täcke.  

Jag har också ett kjedjetäcke på 8 kg och går inte i tvättmaskinen vi har i tvättstugan.  

Men däremot har vi även en  tvättstuga på området med matttvätt och den maskinen klarar 8 kg  utan några som helst problem.

Så där kan jag tvätta täcket men där jag bodde innan så hade jag inte tillgång till Matttvätt och då hade jag ju fått lämna det på kemtvätt precis som jag fick göra med det duntäcke jag hade innan som var rekommenderat kemtvätt enligt tvättrådet . 

Kjedjorna är inga s problem för tvättmaskinen. 

Täcket är anpassat så  att kjedjorna  går i speciella vadderade kanaler så varken täcket eller tvättmaskinen ska kunna skadas vid tvätt. 

Om  tvättmaskinen är anpassad för 8 kg   men  ändå skulle gå sönder. 

Så blir inte du ersättnings skyldig till detta eftersom du följt  de tvättråd som gäller. 

Men skulle du stoppa ner ett 8 kg täcke i en tvättmaskin anpassad  för 4 kg. 

Då kan det nog betraktas som oaktsamhet från din sida och då skulle  du kanske kunna bli ersättnings skyldig men inte i övrigt.

Jag tog fram tvättråden som fanns i informations bladet som fanns i fickan  på transport säcken som medföljde täcket. 

Där står det att det ska tvättas i högst 60 grader i ett skonsamt tvättprogram. 

Man rekommenderar även att låta påslakanet sitta kvar på täcket under tvätten för att minska förslitningen av täcket under tvätten.

Det får ej torktumlas  och det får inte heller kemtvättas.

Så lämnar du till kemtvätten får du informera om att det enbart får vatten tvättas. 

Barntäcket ska alltid tvättas i den medföljande tvättpåsen. 

Vuxentäcket  där ska tvättpåsen användas om man tvättar den i en tvättmaskin med trumma som är större en i en  vanlig hushållsmaskin. 

Så tvättpåsen ska alltid användas i en matttvätt eller i en industritvättmaskin. 

Jag vet att många kommuner lämnar med ett skyddsöverdrag för att minska tvättbehovet av täcket. Men det gjorde man inte här i Helsingborg.  

Lasse

tarotlasse
0

#11 Oj ja tvättskåpet är ju en sak också  tror knappast de tvätt linor vi har i våra torkrum skulle hålla för detta tunga täcke som blir ännu tungare när det är vått. 

Här har vi ju även speciella torkskåp   i  matt tvätten med grova metall bommar som ska klara att tunga mattor  så där ska det fungera så  jag tror jag  gör ett speciellt bild spel  och  lägger in  det i denna tråd  och då får jag en  enpeciell  tvätt film som  kan hjälpa er  bättre i denna fråga  o bli speciellt Bildspel. 

jag kommer även att  boka in mig på grannens tvättmaskinen o köra ett 10  kg täcke i en  maskin flr 4 kg går maskinen åt helvet vore roligt den exploderadga e eller ilknande för kunde bli bra bilder men då lånar jag den där grininga satmarans tvätt tid.  Då får hon skulden i stället om de nu skulle gå åt helvete  får ju satmran  ta det  ekonomisk ansvaret he he. 

Lasse

M A N I N A N
0

Jag tvättar mitt 10 kg täcke som inte är delbart i mattmaskinen i husområdets tvättstuga utan tvättpåse. Stoppar in det som det är. Torkar det i torkskåpet som har kraftiga "metallstänger" att hänga på. Kanske du känner någon som har tvättstuga med mattmaskin som du skulle kunna låna?

Karmatarerskanise
0

#14 huset har ju tvättstuga?

mosterli
0

Tvätta enl. tvättråd. I tvättpåse & häng i torkskåp - hur svårt kan det vara???