Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikett: medlemspresentationer
Läst 915 ggr
HannaM
0

Lilla Jag och bokstavskombinationen

Jag är en 21årig tjej som bor med min man och våra två illrar och väntar och väntar på en utredning från neuropsyk angående ADHD. Tänkte bara presentera mig och mitt problem här.

Hur min omgivning kunnat missa mina problem under skoltiden kan jag inte förstå. Till och med årskurs fem gick jag i en väldigt stökig klass och utmärkte mig inte på något särskilt sätt då alla var rätt "röriga" och det ofta var okoncentrerat i allmänhet. I sexan började jag i en ny klass. Alla satt still, lyssnade på läraren och var oerhört fokuserade på att plugga och uppföra sig. Då började jag märka att jag var annorlunda. Satt tillexempel inte still på lektionerna utan, låg på golvet, pratade med kompisar, satt på bordet, gick runt, satt i fönstret eller satt på min stol och ålade mig och ändrade ställning en gång i halvminuten. Gick ofta ut ur klassrummet för att "kissa" det vill säga gå en runda i korridorren för att försöka bli mindre rastlös.

Inte orkade jag lyssna någe vidare på läraren heller. Utan var allt som oftast i någon annan värld eller bara sur på mig själv för att jag inte kunde sitta still. Dom gångerna jag faktiskt lyssnade på vad som sas därframme så kunde jag ju inte hålla tillbaka impulsiviteten och räcka upp handen utan pratade rakt ut när jag hade något bra att säga. Ja eller någotalls att säga. Varje lektion var helt enkelt en plåga för mig. Förutom det så hade jag så otroligt svårt med läxor, både att komma ihåg att få med mig rätt material hem och sen att få dom gjorda. Var så dålig på det att läxor oftast slutade med att jag satt och grät för att jag inte kunde börja med dom. Fick höra att det var väl bara att sätta sig och göra dom. Men för mig var detinte så, jag var så frustrerad över att inte kunde börja så jag vart helt fötvivlad.

Hade även problem med att jag var alldeles för mattematisk för att få ut något av lektionerna i det. Fattade allting väldigt fort, gjorde det jag skulle på mindre än halva tiden det var tänkt men fick ingen stimulering, vilket gjorde att jag såklart tröttnade på matte, tyckte det var skittåkigt och började störa min kompisar som satt och jobbade med sitt. Att sabba ett av få ämnen jag faktiskt från början tyckte var intressant gjorde ju inte skolan roligare direkt.

Misstänker att det inte upptäcktes eller att lärare inte orkade göra något åt mina problem i och med att jag inte störde klassen i allmänhet utan var "problembarn" för mig själv och det faktum att jag faktiskt fick bra betyg i dom flesta ämnen då minnet tydligen var tillräckligt bra för att det lilla jag snappade upp skulle stanna där inne i hjärnan.

Nu i efterhand är jag lite småbitter över att ingen tog det på allvar, jag kunde kanske sluppit hata skolan så enormt som jag gjort, jag hade kanske kunnat gå ut gymnasiet med riktigt bra betyg och kanske till och med kunnat tänka mig att plugga vidare efter det, något som idag är en fullständigt omöjlighet….

Ja, det var jag och min histora. Numera kombinerar jag den misstänkta ADHDn med deppression, panikattacker, ångest samt emetionellt instabil personlighet och ett väl utvecklat självskadebeteende. Alla dessa diagnoser leder till att jag är sjukskriven och sitter hemma och hatar livet.

Niklas
0

Vilken välskriven och upplysande berättelse. Jag känner bland annat igen det där att skolan inte bryr sig så länge barnet inte stör andra. Det är sorgligt.

Välkommen hit!

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

HannaM
0

Tackar för välkomnandet.

Japp, verkar vara så att så länge betygen ser ok ut och man inte stör resten så är det tydligen inget att bry sig om. Eller om det handlar om att lärarna i skolan faktiskt är för stressade för att se det?? Ja vad vet jag? Inte mycket mer än att det faktum att ingen såg det (jag visste ju inte vad det var) har förstört otroligt mycket för mig, dels sju år av skoltiden och dels en del av mitt liv. Hade kanske inte behövt må så dåligt som jag gör idag om jag fått hjälp och kunnat uppskatta mig själv på ett annat sätt än jag kunnat.

camillasigge
0

Hej ! Tack för att du delar med dig av ditt liv.

Ja, det är för tråkigt när skolan inte ser , eller "väljer" att inte se när ett barn behöver hjälp eller mår dåligt :( Så mycket skada det kan vålla i dess liv, både då och senare…..   Då är det ju mycket enklare när det är ett mer påtagligt /synligt handikapp. som min son som har autism och fick börja särskolan och fick rätt hjälp från första klass.  

Hur länge har du väntat på utredning ?

Kramar från Camilla

HannaM
0

Jopp, tråkigt är det. Mitt liv hade kunnat var aaningen annorlunda men men, det är inte mycket att göra åt nu. Bara att försöka bli friskare och leva livet. Men som du säger, nu i efterhand önskar jag ju att jag hade varit utan syn eller något som hade märkts lite bättre.

Jag har snart väntat ett år på utredning. Vårdgaranti gäller ju inte inom psykiatrin… har slutat hoppas på den och tänka på den, ska se det som en glad överraskning när brevet dimper ner på hallgolvet

Alexej
0

Munkhammar, det var väldigt sorgligt att läsa om ditt liv. Vad vi kan göra nu är att alla dessa "sjukdomar" blir mer kända och mindre tabubelagda. Ingen ska behöva skämmas över att ha ett handikapp.

Min son  (15år) blir nu utredd. Misstänkte länge att det var något pga av hans väldiga humörsvängningar. Men han vägrade all samarbete. Det värsta han visste var stämpeln:Dampbarn. Sedan hade jag besök här från Tyskland med en 16-årig son, som öppet och glad berättade att han har damp, men har massa med kompisar som vet om det och har sitt vanliga tonårslivet. Efter det gick min son med på en utredning.

Min syster har autism, så jag är uppväxt med alla problem rund omkring det. Hon är 50 år nu.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

HannaM
0

Härligt att höra att din son till slut fick motivation att gå med på en utredning!

Japp mitt stackars sorgliga liv.. tur att jag bara är 21. Har förhoppningsvis många år kvar.

Kännt ska det bli, och helt klart måste lärare få lära sig ännu mer om typsika tecken samt hur man tar hand om dessa barn.