Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettertips-goda-rådkörkort
Läst 2782 ggr
CamillaS
4

Körkort! Yeey!

Den 29 september var det dags för teoriprovet och dagen efter var det uppkörning.
Jag har hållit på att försöka ta mitt Körkort till och från sen 2007. Hade min första uppkörning 2008 och kuggade den. Men pga att min inspektör då var så väldigt otrevlig så ville jag inte köra upp igen, jag gav upp tankarna på körkortet just då eftersom jag kände mig så värdelös och mitt självförtroende var på botten.
Så iaf körkortet blev lagt på is, men övningskörde till och från endå.
Men så nu 2014 så tog jag tag i körkortet på allvar! Skrev in mig på en trafikskola, tog c:a 15 körlektioner och sedan bokades teoriprovet och en uppkörning dagen efter.
Jag var såklart jätte nervös när jag satt mig vid datorn och skulle göra teorin. Mest nervös var jag för att få beräkningsfrågor. Eftersom jag har Dyskalkyli så kan jag inte räkna ut sådan frågor i huvudet som t.ex bromssträcka, reaktionssträcka osv…
Men jag hade tur, fick mest trafikregel frågor, vilka jag kände att jag hade ganska bra koll på. Resultatet slutade med 58/65 så jag blev väldigt nöjd och förvånad över att det gick så bra!😍

Sedan var det dags för uppkörningen. Den gjorde jag dagen efter teoriprovet.
Jag hade bokat en vanlig körlektion med min lärare innan uppkörningen vilket kändes väldigt bra, för då var jag redan uppvärmd inför uppkörningen.
Inspektören satte sig i bilen och vi körde iväg.
Tillbaka på parkeringen igen så fick jag höra orden som jag aldrig trodde att jag skulle få höra. "Du är godkänd!" Underbart! Jag kunde inte tro mina öron och blev så glad så jag började gråta haha!😃

Från att ha fått höra att jag var en idiot som inte fortsatte köra upp 2008 till att nu ha körkortet i handen. Det är verkligen en underbar känsla!
Och som sagt pga mina diagnoser har jag fått kämpa hårt med både teori och körningen så vill med det säga att det absolut går att ta Körkort även med diagnoser. Det gäller bara att kämpa hårt! 🙂 Mina är ADD, Dyskalkyli, AST.

Ville bara dela med mig av min glädje!👍

• Redigerat 2020-10-23 10:46 av Niklas
Saffran0Spice
2

Vad roligt!
Stort Grattis!! 🌺 🥳

VästkustFia
2

Grattis! Kollektivtrafik och cykel i all ära men det är en stor frihet att kunna köra bil också om man behöver. 👍

CamillaS
0

#1 Tack så mycket! 😀

CamillaS
0

#2 Ja precis. 😉

portera
2

#0 Vad kul att höra, grattis!!

zatanica
0

Stort grattis, vet precis hur det känns. Gjorde som dig lite, började och slutade flera gånger. Då visste jag inte om mina diagnoser (adhd och asperger). Körde upp flera gånger, men så sista gången så gick det. Minns det som igår, han fick mig att slappna av och tänka på annat på ett bra sätt. När jag vet att jag måste prestera spänner jag mig och försöker allt jag kan så till den grad att det går åt helvete jämt. Även om det är något jag verkligen kan. Väl tillbaka sa han de magiska orden, grattis till körkortet. Jag trodde han sa fel så satt som på nålar när han pratade. Ville bara ha pappret och springa därifrån innan han ångrade sig. Så jätte grattis igen 😄 du är så värd det.

LeJ
0

Grattis! Jag tog själv Körkort i augusti, har bl a Aspergers, det var extremt kämpigt men det gick. Nu nöjeskör jag en hel del, tycker det är jätteskönt att sitta i bilen och bara köra. Så jättestort grattis och väl kämpat. 🥳

CamillaS
0

#5 Tack så mycket!🙂

CamillaS
0

#6 Ja det är verkligen en mäktig känsla när man väl tagit det, något som man kämpat så hårt för att få!
Det är bra att det finns trevliga inspektörer också, utav det man fick höra innan man skulle köra upp blev man ju jätte nervös utav. Typ att dom flesta inspektörer är griniga och sura. Och då blev det knappast bättre av 2008 händelsen. :P
Haha ja precis man trodde inte att det var sant när man fick höra dom orden. Det intressanta var att jag fick ingenting utav inspektören.
Min körlärare sa bara till mig att blir du stoppad av polisen innan du fått ditt Körkort så ska du bara säga att du precis tagit ditt Körkort och visa upp din legitimation.
Tycker iuf det var lite synd att jag inte fick den där utbildningslappen där det står vad man gått igenom på uppkörningen mm. Men aja jag har ju kortet nu så behöver inte oroa mig nu.😉

CamillaS
0

#7 Tack så mycket och grattis till dig med!😃
Tyckte du att din uppkörning var svår? Vad fick du göra på den?
Just nu väntar jag bara på att min bil ska gå igenom besiktningen, sen ska jag ut och köra massor! 😃

LeJ
1

Tack. Ja uppkörningen var hemsk. Jag var så slut när det var dags för den så jag höll på att sabba den helt. Jag körde upp på en fredag, men veckan började på tisdagen med en dubbelkörlektion. På onsdagen var det halka, och vi har ingen bana här så det var en heldag tillsammans med andra människor, fick inte 5 minuter för mig själv på hela dagen vilket resulterade i att jag bröt ihop totalt då jag inte orkar vara runt andra människor så länge. På torsdagen skrev jag upp och dagen innan fick jag reda på att det hade blivit fel i min bokning, så trots att jag hade fått beviljat förlängd provtid så fick jag inte den. 😕

Så när det väl var dags för uppkörningen  var jag totalt slutkörd och när jag körde iväg slog nerverna till något fruktansvärt, jag var övertygad om att jag hade kuggat, han såg jätteallvarlig ut på tillbakavägen och sa inte ett ord nämligen. Sen när vi stannat så sa han jätteallvarligt "Jag tänker godkänna dig, du hade lite problem i rondellen det var därför jag plågade dig så" Jag var så nervös helt enkelt så i rondellen la jag mig i fel körfält första gången och andra gången glömde jag att se mig om när jag bytte körfält. Det blev 3:e gången gilt.  Under uppkörningen fick jag också göra lite stadskörning och bl a korsa ett gångfartsområde, sedan var det rondellen, korsa järnvägar, backa runt ett gathörn och starta i uppförsbacke.

Och just det ja, först fick jag göra en del av en säkerhetskontroll, kontrollera färdbromsen, det var nog då nerverna slog på, körläraren hade sagt innan att man skulle göra antingen invändig, utvändig eller under motorhuven kontroll, så allting blev fel för mig när han sa annorlunda än jag blivit förberedd för, det var nog därför jag blev så osäker.🤦‍♂️

Men det var definitivt värt det, att sitta i bilen själv och köra är helt underbart tycker jag. Jag sätter på musiken på hög volym sedan bara kör jag, det är avkopplande, man sitter som i en skyddad bubbla från omvärlden.

Håller tummarna att bilen blir redo snart.🙂