Bokstavsfolk iFokus

Bokstavsfolk

Etikettadhd-add
Läst 3337 ggr
Quueen
1

Jobb, ung och adhd.

Hej!

Det är så att jag skulle dels behöva er hjälp och dels bara skriva ut alla mina tankar i mitt adhd-huvud som trasslar in sig mer och mer inne i huvudet. ( Ni vet hur det är).

Jag är tjej och 17 år gammal. Pluggar andra året på en  turismlinje. Jobbar även utöver skolan på snabbmatsrestaurang. Ett jobb där jag trivs jättebra! 

Dessa tre sista veckor har vi dock haft praktik och jag har haft på ett värdshus/restaurang där jag verkligen inte alls trivs. Hade en klump i magen varje dag påväg dit och flera gånger under dagen ville gråten bara komma ut. 

Min handledare där var så otrevlig och jag tror det är därför jag mådde så dåligt av det. Försökte lära mig nya saker och va positiv men hon tillät inte mig att göra någonting förutom att diska.

Iallafall. Veckorna innan praktiken hade jag gått skola/jobbat varje dag och jag kände mig redan sliten när jag väl började på min praktik, efter två veckor orkade jag inte mer och blev sjuk. (Denna vecka). Mådde även ganska dåligt psykiskt pga utmattning. Sov väl igenom hela helgen med ca 16 timmar per dygn och mådde lite bättre i måndags men min mamma bestämde sig ändå för att sjukanmäla mig. 

Gick till VC och de sa att jag kunde jobba trots att jag kände mig febrig men jag ljög för min mamma och lärare och sa att hon ville att jag skulle vara hemma denna vecka.

Nu vill min lärare ha läkarintyg och jag vill bara egentligen berätta som det är för henne men hon kommer aldrig att förstå.

Vad tycker ni jag ska göra? Låta allt rinna ut i sanden?

Karmatarerskanise
0

Var ärlig mot läraren.  Och ljug  inte för att slippa saker. 

Trivs man inte på praktiken får man säga det till sin lärare och se om man kan lösa det.

Lakeside
0

Håller med föregånde. Utgå inte ifrån att hon inte kommer förstå. Prata med läraren och försök att förklara så gott du kan. Många människor förvånar med god förståelse bara man försöker. Lycka till!

tarotlasse
1

Jag håller med tidigare inlägg var helt ärlig och ge förslag på andra praktikplatser i stället.

t.ex det stället du jobbar extra på i dag och trivs på  om din praktiktid  inte redan gått ur. 

Jag har på en tidigare arbetsplats för några år sedan  varit handledare för praktikanter för gymnasie elever men då en helt annan linje. 

Om inte praktiken fungerar av någon anledning för någon av parterna.  

Så om  vi på  arbetsplatsen  ser att praktikanten inte är lämplig eller missköter sig vilket är väldigt ovanligt så kan vi säga till skolan att detta inte fungerar och avsluta praktiken. Vilket  enbart skett 2 ggr under alla år det företaget tog emot praktikanter . 

Samma sak gäller för eleven om den inte tycker praktiken fungerar kan vara av personliga själ att man inte går i hop med personalen eller tycker praktikanordnaren missköter sig.  Kan då kontakta skolans representant  och avsluta praktiken  o byta till annan praktik. 

Vi råkade aldrig ut för att en elev ville byta praktik och berodde nog på att det var en välkänd arbetsplats med mycket känt folk inom branschen. 

Plus att vi kunde aktivera praktikanterna med riktiga arbetsuppgifter och då kunde även praktikanten känna att det var meningsfullt .

Vilket gjorde  att den även kunde fungera  relativt självständigt och det underlättade för oss rejält när vi behövde anställa  sommarjobbare. 

Ett flertal blev även fastanställda så vi var väldigt populära som praktikplats så var  ingen som ville sluta sin praktik där.

Men vid ett par tillfälle då det varit  riktig kris för skolan med just elever som  vantrivts  på sin tidigare praktik plats och velat byta praktik tog vi in en extra praktikant.  

Men det var inte alltid så lätt för oss att oplanerat ta in en till så det  hände flera gånger att vi fick säga nej till skolan. 

Så det är ju inte alls populärt på skolan när en elev vill byta praktik plats och då hitta en annan praktikplats för eleven för jätte svårt för dem att hitta en ny praktikplats. 

Men det är deras förbannade skyldighet att göra det och egentligen inte ditt problem men jag förstår precis vad du menar och känner i situationen. 

Det finns även  ett mycket starkt skäl  till varför du ska vara ärlig och helt öppen varför inte praktiken fungerar. 

För att inte andra elever i framtiden ska drabbas av det du nu drabbas av.  

Din anordnare kan inte ändra på sitt beteende mot praktikanterna om den inte vet att de gör fel alla är inte så logiska tyvärr.  

Kan vara så enkelt att den handledaren du har nu inte alls  är lämplig att vara handledare och anordnaren får då byta till en annan handledare om den ska ta emot praktikanter i framtiden. 

Eller så  kan arbetsgivaren helt och hållet vara olämplig att ta emot praktikanter och inte få ta emot praktikanter i framtiden. 

Det finns skrämmande exempel på detta så jätte viktigt att du berättar för din lärare sanningen och att du mått så fruktansvärt dåligt och att läkaren du varit hos inte ansåg att du var sjuk i den bemärkelsen. 

Skulle din lärare inte förstå detta kan jag personligen tycka att den läraren har helt fel arbete. 

Men skulle det vara så illa  ska du kontakta rektorn för du har all rätt i världen även om du inte kanske följde reglerna  som du borde gjort från början.

Min egen erfarenhet som har brutit mot reglerna några gånger när jag ansett saker och ting  varit helt fel  och då  inte alltid  själv följt regelsystemet.   

Både när jag gick i skolan på arbetsplatser och mot samhället när jag hållt mig till sanningen och i bland fått erkänna att jag har gjort vissa  fel och anledningen till varför jag gjort detta .  

Så har saker och ting alltid gått att reda upp i bland har det i värsta fall  lett till en utskällning men det har alltid  gått att ställa saker och ting till rätta igen.

Däremot vid ett par tillfällen då jag  under livet inte hållt mig till sanningen så har det gått käpprakt åt  h- vete  eftersom sanningen alltid brukar komma fram ändå.

Släpp din ångest jag vet hur hemskt det kan känna att bära på den och att vara i din situation som du nu står för.  Våga vara  helt ärlig  för skolan och var helt öppen med varför det blev fel. 

Det kommer du  själv må bäst av och det vinner både du och även andra elever på i framtiden  i detta fall.  

Lycka till

Lasse

tarotlasse
0

När det gäller besöket på VC och att läkaren ansåg att du var frisk och  kunde gå till din praktik så säger jag  bara  grrrrrrrrrrr. 

Nu är du väldigt ung och dessutom har en diagnos ADHD som det finns väldigt mycket fördomar om.

Då kan det  säkert vara väldigt svårt att bli tagen på allvar även om det inte ska vara på detta sätt.

Jag har aldrig haft några problem med att sjukvården tagit mig på allvar, lyssnat på mig  eller blivit bemött på ett bra sätt.

Men när jag fick min ADHD diagnos  och var då en bit över 40 år gammal då förändrades  detta  bemötande på ett märkbart sätt  tyvärr.

På grund av att många har fördomar och okunskap om ADHD

Jag har också blivit nekad ett sjukintyg vid ett tillfälle.

Nu brukar jag inte själv inse att jag bör vara sjukskriven utan brukar bli att läkarna får säga till på skarpen för att jag ska  bli  hemma och inte arbeta. 

Men vid ett par enstaka tillfälle har jag  insett att  jag  inte fungerat på mitt arbete och då pratat med min läkare om en sjukskrivning. 

Vid ett av dessa tillfällen jag själv sökte hjälp  nekades jag  att bli sjukskriven.  

Jag blev så oerhört  paff och fattade inte överhuvudtaget  läkarens beslut.

Så  det händer även oss äldre  med ADHD ibland  att läkarna inte lyssnar på oss . 

När jag vid detta tillfälle blev nekad mådde jag  riktigt dåligt  och  det var en kombination  av ren utmattning  för att jag jobbat på tok för mycket sovit för lite och  för att  en  kvinna som betydde väldigt mycket för mig tog sitt pick och pack och försvann ur mitt liv.  

Hon sa att jag var ju ändå aldrig hemma och föredrog ju mina arbeten en att umgås med henne.  

Då först märkte jag  och insåg hur slutkörd  jag var och att hon faktiskt hade rätt. 

Någon kunde lika gärna slagit en stekpanna i huvudet på mig för blev en ren knock out.

När jag varit hemma en vecka och behövde ett läkare intyg var min husläkare  på semester och min ADHD läkare var tjänstledig.  

Så jag  tvungen att gå till en läkare som  jag  aldrig träffat tidigare och den  läkaren kände inte mig. 

Han nekade mig en sjukskrivning för han ansåg inte att mina personliga problem, att jag var trött och att  jag har  ADHD var själ för sjukskrivning och ansåg att jag kunde arbeta.

Min husläkare som känner mig eller min ADHD läkare skulle aldrig  ifrågasätta en sjukskrivning om jag bett  om det för de känner mig så väl i dag och de vet hur jag fungerar.

När jag ringde min dåvarande chef och berättade vad som hänt och  att jag fortfarande mådde dåligt 

Att jag inte orkade komma till jobbet  och att jag inte blivit sjukskriven när jag besökte läkaren så  jag måste ta ledigt utan lön. 

Jag fick  besked att  jag  kunde stanna hemma  tills jag fick tag i min ordinarie  läkare. 

Ekonomin behövde jag inte oroa mig för.  Backade FK så tänkte inte min arbetsgivare göra det  bara för att  jag råkade stöta på en oförstående läkare.

När jag fick träffa min ordinarie läkare blev jag sjukskriven direkt för utmattnings depression  och det tog över ett år innan jag var tillbaka på  min arbetsplats igen.  

Min arbetsgivare höll vad de lovade trots alla regler och att jag  inte hade något sjukintyg för de dagarna  det tog innan jag fick träffa min läkare så betalade de ut lönen för dessa dagar ändå. 

Så  ja visst det finns regler och  det finns lagar som ska följas men det finns även förstående människor som kan frångå reglerna och blunda  för reglerna.  

Jag var ärlig  och  jag förklarade  min situation det räckte för min arbetsgivare. 

Godkänner inte  din lärare eller rektorn din förklaring till varför du blev hemma. 

Så be din ADHD läkare  eller psykolog att skriva ett intyg på din ADHD diagnos och vilka besvär det orsakar dig i din vardag.  Att dina koncentrations och uppmärksamhets problem gör skolarbetet  fruktansvärt tröttsamt för dig.

ADHD är betraktat som ett funktionshinder enligt lagen, De får inte straffa dig för de problemen som orsakas av ditt funktionshinder.

Kan du visa ett läkare intyg på din ADHD och dina problem så är jag tveksam  på att din lärare  ifrågasätter din frånvaro för dessa dagar  även om du inte kan visa ett sjukintyg för  just de dagarna  din lärare efterfrågar. 

Det skulle förvåna mig  ännu mer om du nu skulle behöva  gå  vidare  till rektorn på skolan.  Som ska känna till  regler och paragrafer att då rektorn skulle bedöma din frånvaro som en ogiltig frånvaro  jag tror detta vore högst osannolikt. 

Men berätta även för din mamma om  precis allt i hop,  din trötthet din ångest över praktik platsen och att du ljög om läkaren. 

Blir din Mamma  upprörd över detta så kommer det snabbt gå över Mammor är Mammor och så gott som nästan oavsett vad ni barn hittar på och vilka besvär ni hamnar i så kommer  era  mammor  sannolikt  göra allt för att försöka hjälpa er.

Göm inte att vi  föräldrar också varit unga och har gjort våra fel under åren.

Vi är långt i från felfria och har väldigt  mycket erfarenhet av att göra misstag.

Vi  alla föräldrar blir förbannade då och då  när våra barn bär sig tokigt åt oavsett om  våra barn är 3 år eller 50 år. 

Men när vi sansat ner oss lite så inser vi ofta att vi har själva gjort samma misstag någon gång och gör då  vårt bästa för att hjälpa våra barn oavsett ålder. 

Min mamma säger ibland till mig att ska jag behöva säga till dig och tjata på dig fast du är över 50 år  idag.

Så jag är och kommer alltid vara ett barn för henne  och hon  kommer alltid påtala om hon tycker jag  gör fel.  

Men jag vet att hon  kommer alltid försöka hjälpa mig till 100% och efter hennes förmåga även om hon  skulle bli arg om jag  mot förmodan inte lärt mig av mina tidigare misstag och strular till  mitt liv igen.   

Lasse

Quueen
1

Tack för svaren! Sjukskrev mig från min praktik ändå och tog kontakt med min läkare på BUP som kunde skriva ut ett läkarintyg till mig. 

Har även haft ett möte med rektorn om just det du skriver Lasse. Att skolan måste ta sitt ansvar och se till att eleverna har seriösa praktikplatser och göra så gott de kan ifall det inte blir så. Han verkade inte så brydd men det kändes iallafall bra att få det sagt till honom.